Jump to content

Tilbakekall av våpenkort


vettet

Recommended Posts

Sitat
  • § 18. Nødverge

    En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den

    a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep,
    b) ikke går lenger enn nødvendig, og
    c) ikke går åpenbart ut over hva som er forsvarlig under hensyn til hvor farlig angrepet er, hva slags interesse som angrepet krenker, og angriperens skyld.

     

Fikk brev fra politiet om at mitt våpenkort tilbakekalles på grunnlag av at jeg ble truet av kriminelle og spurte en våpenhandler om å få låne et våpen til selvforsvar iht straffelovens §18a. Jeg hadde da ikke våpen, men hadde våpenkort ifølge politiet.

 

Ang. angriperens skyld ifølge punkt C, Jeg holdt på å kjøre av veien med bilen for å nevne en ting.

 

Politiet spurte meg om jeg hadde mottatt trusler i form av brev, sms o.l som om de tror at kriminelle sender brev med underskrift. Jeg går ikke i detaljer.

 

Da er det 5 år uten våpenkort fordi jeg med fullt navn spurte en medborger om hjelp etter loven. Jeg lurer på hva folket på Kammeret.no mener om det.

Takk for svar.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva skal en si.

Forstår at å bli truet av kriminelle, er skremmende. Og at en da kan handle noe irrasjonelt.

 

Men hvis du leser om erverv av skytevåpen til selvforsvar i Våpenloven, så er vel dette bare aktuelt som bamsebrems på Svalbard.

Hvis du leser det som står om utlån, så kan du kun låne det du har tilsvarende våpenkort på fra før. Og det har du ervervet fordi du driver med jakt eller sportsskyting.

Så at du ikke fikk låne våpen er en riktig avgjørelse.

Og tilbakekall av våpenkortet og karantene er vel en reaksjon på at du tilsynelatende har hatt intensjon om å bruke skytevåpen til selvforsvar.

Vilkår for tilbakekalling av våpenkortet finner du også i Våpenloven med tilhørende forskrifter og rundskriv.

Er du uenig i beslutningen må du klage til POD, eller gå rettens vei.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finnes absolutt null hjemmel eller åpning i lov, forskrift, eller rundskriv for å få låne/midlertidig erverve våpen til selvforsvar, med unntak selvforsvar mot isbjørn på Svalbard, og på skip i områder utsatte for piratvirksomhet.

 

Hvis du ikke hadde våpen, men hadde våpenkort, er det enten en stor feil fra politiets side, eller din feil for å ikke ha registrert salg, arv, destruksjon eller annen overlatelse av våpen.

 

Om du så skulle blitt pressa av vegen av et par-tre Tahoe som kjører PIT-manøver på deg ser jeg fortsatt ikke hvordan det er relevant til at du skulle kunne gå inn til en forhandler (eksempelvis XXL) og fått låne et våpen på utlånserklæring med formål "selvforsvar".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Hvis du ikke hadde våpen, men hadde våpenkort, er det enten en stor feil fra politiets side, eller din feil for å ikke ha registrert salg, arv, destruksjon eller annen overlatelse av våpen.

 

Interessant at du sier det, at jeg nå fremstår i et dårlig lys som følge av politiets fremtreden. Jeg har hatt våpen og tidligere avhendet alle våpen etter gjeldende våpenforskrifter.

 

31 minutter siden, 8X68S skrev:

Og tilbakekall av våpenkortet og karantene er vel en reaksjon på at du tilsynelatende har hatt intensjon om å bruke skytevåpen til selvforsvar.

§18a, avverge ulovlig angrep.

 

34 minutter siden, 8X68S skrev:

Så at du ikke fikk låne våpen er en riktig avgjørelse.

Saken gjelder hvorvidt jeg skal straffes for å ha bedt om å låne våpen etter §18a. At forhandleren ikke låner ut våpen er en annen sak.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje politiet tillegger meg våpenkort for å tillegge meg skyld. En person uten våpenkort kan da ikke straffes for å be om å låne våpen fra en med våpenkort. Derfor hadde jeg plutselig våpenkort. Javel.

43 minutter siden, 8X68S skrev:

Er du uenig i beslutningen må du klage til POD, eller gå rettens vei.

Eller bli kriminell. Bare et eksempel.

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, vettet skrev:

En person uten våpenkort kan da ikke straffes for å be om å låne våpen fra en med våpenkort. Derfor hadde jeg plutselig våpenkort. Javel.

Tullprat. Det er faktisk mulig å låne skytevåpen uten å ha våpenkort (ikke håndvåpen og halvautomatisk våpen). Men det er selvfølgelig ingen som kan/vil/skal låne ut våpen på et slikt grunnlag som du skisserer.

 

8 minutter siden, vettet skrev:

Kanskje politiet tillegger meg våpenkort 

Hvis du har mistet noe du egentlig ikke hadde............, da har du vel lite å klage på?

Edited by 32-40 Win.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, 8X68S skrev:

Hvis du leser det som står om utlån, så kan du kun låne det du har tilsvarende våpenkort på fra før. Og det har du ervervet fordi du driver med jakt eller sportsskyting.

Så hvis mafiaen kommr til deg så legger du vekk sportsskytterrifla pent og pyntelig, og kanskje gir den til de kriminelle eller hva gjør du?

 

Som jeg ser det har politiet tapt for lenge siden. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, vettet skrev:

Så hvis mafiaen kommr til deg så legger du vekk sportsskytterrifla pent og pyntelig, og kanskje gir den til de kriminelle eller hva gjør du?

 

Jeg gjør det samme som jeg ville gjort hvis noen prøvde å presse bilen min ut av veien - jeg ringer politiet, og forventer at de tar hånd om tullingene. (Noe det ser ut til at de har gjort i ditt tilfelle).

Edited by 32-40 Win.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, 32-40 Win. skrev:

Jeg gjør det samme som jeg ville gjordt hvis noen prøvde å presse bilen min ut av veien - jeg ringer politiet, og forventer at de tar hånd om tullingene. (Noe det ser ut til at de har gjordt i ditt tilfelle).

Frekt. Deg er jeg ferdig med.

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, vettet skrev:

Jeg skrev at politiet tilbakekalte mitt våpenkort.

Ja - uten våpen, skall du IKKE ha våpenkort. Det skulle vært innlevet, når du "kvittet" deg med våpnet (ene). Så at det ble krevd innlevet, er da ikke straff.

 

Link to comment
Share on other sites

Mitt ærlige svar blir at dersom du faktisk er i en slik posisjon at du frykter for liv og helse med reell grunn til det og velger å oppsøke en våpenforhandler som mulig løsning, bør du ikke få lov til å erverve våpen så fremt den situasjonen ikke blir løst. Hvis du uansett hadde hatt våpen når knarklanger Kjell-Ronny eller vinningskriminelle Duliban Rompski står på døra, hva er sjansene for at du 1. skyter dem med rettferdiggjørbar grunn, 2. skyter dem uten rettferdiggjørbar grunn, 3. blir dengt, våpna forsvinner og ender opp i hendene på XX bande, 4. noe annet?

 

At du i det hele tatt anser det som realistisk å kunne gå inn på "Arnes Jakt & Fisk" og tusle hjem med en Glock, pumpehagle, AR15, wtf på innerlomma sånn i tilfelle.. enten troller du, eller så er du virkelig i en slik stilling at du ikke bør inneha våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Geco5 skrev:

Ja - uten våpen, skall du IKKE ha våpenkort. Det skulle vært innlevet, når du "kvittet" deg med våpnet (ene). Så at det ble krevd innlevet, er da ikke straff.

 

Politiet tilbakekalte våpenkort, men jeg hadde verken fysisk kort eller våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt uvanlig at det er feil i Politiets våpenregister. Dette muligens kan ordnes opp i, feks ved at du kan sette Politiet i kontakt med nåverende eier. Hvis du er heldig har du spart på selgers gule del av våpensøknaden. Har ingen grunn til å tro at du ikke har gjort alt riktig, når du solgte våpna dine. Det er ikke første gang jeg hører om denne problemstillingen.

 

Hvis jeg forstår deg riktig så har de nå tibakekallt et våpenkort de mener du har, mens du i virkeligheten har solgt dette våpenet på lovlig måte? Og så har de i tillegg gitt deg  eller antydet en karantene for å erverve våpen?

 

Hvis du oppfatter meg som nedlatende, så er det absolutt ikke meningen. Var bare ikke klar over i hvilken grad du kjenner våpenlovgivningen. Og har vanskelig for å forestille meg hvilket helvete det må være å ha gærninger etter seg.

 

Det er ingen lovlig måte du kan bevæpne deg for å forsvare deg mot kriminelle gærninger. Du må rett og slett melde fra til Politiet og håpe at de kan gripe inn før du kommer alvorlig til skade.  Ikke spesielt trøstefullt eller betryggende. Alternativet er, som du så riktig sier kriminellt.

 

Kontakt en advokat som kan se på saken din, og også kan hjelpe deg med å få Politiet til å ta truslene mot deg alvorlig. Få han også til å gå nøye igjennom bestemmelsen rundt selvforsvar, slik at du ikke blir sittende i saksa hvis du må forsvare deg selv.

 

Ellers må du ta de forholdsregler du finner fornuftig. Desverre er det slik at du må forberede deg og muligens legge om livet litt. Mens gærne idioter holder på som de vil ganske lenge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, vettet skrev:

Politiet tilbakekalte våpenkort, men jeg hadde verken fysisk kort eller våpen.

Da ordlegger du deg merkelig. Først gir du inntrykk av, at du har hatt et Våpenkort, men at det ble krevd innlevert ETTER nevnte episode. Og hvis det stemmer, er det ulovlig oppbevaring av deg.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, vettet skrev:

Politiet tilbakekalte våpenkort, men jeg hadde verken fysisk kort eller våpen.

 

Da er det jo deres blemme så fremt du har gjort ditt ved salg/overlatelse av våpen. Reaksjonen med 5 år uten våpenkort er nok noe du hadde fått med eller uten våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Mitt ærlige svar blir at dersom du faktisk er i en slik posisjon at du frykter for liv og helse med reell grunn til det og velger å oppsøke en våpenforhandler som mulig løsning, bør du ikke få lov til å erverve våpen så fremt den situasjonen ikke blir løst. Hvis du uansett hadde hatt våpen når knarklanger Kjell-Ronny eller vinningskriminelle Duliban Rompski står på døra, hva er sjansene for at du 1. skyter dem med rettferdiggjørbar grunn, 2. skyter dem uten rettferdiggjørbar grunn, 3. blir dengt, våpna forsvinner og ender opp i hendene på XX bande, 4. noe annet?

 

At du i det hele tatt anser det som realistisk å kunne gå inn på "Arnes Jakt & Fisk" og tusle hjem med en Glock, pumpehagle, AR15, wtf på innerlomma sånn i tilfelle.. enten troller du, eller så er du virkelig i en slik stilling at du ikke bør inneha våpen.

Det virker så rart dette. Den tankegangen. At jeg helt realistisk anser at det å spørre om å låne våpen er trolling, så forteller det meg at jeg bare kunne kjøpt et ulovlig våpen og tjent på det. Er du politi? For politiet har sånn tankegang. For meg er det rart.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg er ikke politi.. Jeg mener bare at det for de fleste våpeneiere i landet er ganske klart at tillatelse til å kjøpe, låne, og inneha våpen til selvforsvar finnes i ETT tilfelle på norsk jord, nettopp Svalbard (som nevnt). Det finnes sikkert noen som faktisk har våpenkort for våpen ervervet til selvforsvar, men da snakker vi sikkert maks en håndfull mennesker i PSTs livvakttjeneste/DKP?

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Geco5 skrev:

Da ordlegger du deg merkelig. Først gir du inntrykk av at du hare hatt et Våpenkort, men at det ble krevd innlevert, ETTER nevnte episode. Og hvis det stemmer, er det ulovlig oppbevaring av deg.

Da ordlegger jeg meg merkelig. Politiet tilbakekalte mitt våpenkort som jeg ikke hadde fysisk, men som de sa ta jeg hadde likevel, kanskje i papirene der. Dvs, jeg hadde verken fysiske våpen eller fysiske våpenkort, men fikk brev om at politiet tilbakekaller mitt våpenkort som de sier at jeg likevel har fordi jeg har hatt våpen før. Det er som vanlig rart hele greia.

Link to comment
Share on other sites

Et våpenkort er noe som følger våpen, så uten våpen intet våpenkort. Men har man eid våpen før har man også blitt funnet skikket til å eie åpen, og denne vurderingen blir stående selv om en avhender alle våpen. Man trenger mao ikke å gå hele runda på nytt om man skulle ønske nytt våpen. I et slikt tilfelle vil "tilbakekall av våpenkort" kun bety en karantene på fremtidig erverv. Og dette er en vurdering politiet kan gjøre selv om man ikke har brutt en eneste lov.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, vettet skrev:

Dvs, jeg hadde verken fysiske våpen eller fysiske våpenkort, men fikk brev om at politiet tilbakekaller mitt våpenkort

Greit. :) Da hadde du ikke Våpenkort (eller våpen), når kravet om innlevering kom fra politiet. Og det, blir noe annet! Det skyldes rot i systemet hos politiet og er deres feil. At du skal få en straff fordi du ikke har levet inn våpenkortet, blir da feil.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Erlend Meyer skrev:

Et våpenkort er noe som følger våpen, så uten våpen intet våpenkort. Men har man eid våpen før har man også blitt funnet skikket til å eie åpen, og denne vurderingen blir stående selv om en avhender alle våpen. Man trenger mao ikke å gå hele runda på nytt om man skulle ønske nytt våpen. I et slikt tilfelle vil "tilbakekall av våpenkort" kun bety en karantene på fremtidig erverv. Og dette er en vurdering politiet kan gjøre selv om man ikke har brutt en eneste lov.

Neivel. Da har politiet tilbakekalt våpenkort som ikke finnes. Jeg vet det finnes et våpenkort nr, men selve kortet finnes ikke ved avhending. Men da er vi enige i at siden politiet er grønne, så vil jeg tjene på å skaffe ulovlig våpen om nødvendig, da ikke etter våpenloven men straffelovens §18a. Jeg sier ikke at jeg skal gjøre dette, men jeg sier at jeg ville tjent på det.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Geco5 skrev:

Greit. :) Da hadde du ikke Våpenkort (eller våpen), når kravet om innlevering kom fra politiet. Og det, blir noe annet! Det skyldes rot i systemet hos politiet og er deres feil. At du skal få en straff fordi du ikke har levet inn våpenkortet, blir da feil.

Jeg har levert inn alt av fysiske våpenkort. Likevel tilbakekaller politiet mitt våpenkort. Det høres rart ut fordi det er det. Det er en sammensurium av maktorgie og trang til å styre andre som går over ethvert støvelskaft som fortrenger normal intelligens. Jeg kan vedde på at andre har opplevd samme slags merkelig fremtreden fra politiet. Jeg kan ikke være den eneste. Men da blir poenget mitt at man ville tjent på å ikke si noe, skaffe ulovlig våpen, eller søkt på våpen og løyet om bruksområdet og hatt våpen. Ærlighet straffes.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Ei tohi varjata skrev:

Selvforsvar med lovlig ervervet skytevåpen skal du sitte ganske mange hundre timer i avhør og rettssal for å frifinnes fra å ha måttet ty til. Hva tror du hadde vært konsekvensene dersom du brukte et ulovlig ervervet skytevåpen?

Konsekvensen ville blitt at den kriminelle ligger kald. Eventuelt trekker seg unna.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, vettet skrev:

Ærlighet straffes

Veeel, du slipper billigere unna enn om du hadde skaffet et ulovlig våpen. Så jeg vet ikke om det stemmer helt. Men jeg ser også frustrasjonen din.

 

I dette landet er det vedtatt at man ikke trenger å forsvare seg selv. Og for nittinikommaetellerannet% av befolkningen er det også tilfelle, evt så er behovet selvforskyldt. Men før eller siden vil en eller annen stakkars jævel oppleve det motsatte, og da er det ikke alltid så mye hjelp å få.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, vettet skrev:

Konsekvensen ville blitt at den kriminelle ligger kald.

Da får du (de) en dom på x-antall år i buret, for å ha skadet (med farlig våpen), eller drept en person

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Politiet har jeg egentlig slutta å bry meg med. Har du fått noen brev fra de kriminelle...? nei...neivel..da er det ingen sak. Makan til toskenskap skal man grave lenge etter. Jeg gidder ikke.. Takk for svar alle.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da skjønner jeg. Politiet anser ikke at du oppfyller de krava som de setter til personer som skal ha våpen lengre. Pålitelighet, edruelighet osv.

 

Det at du ikke kjøpte et ulovlig våpen eller bløffa på deg et ervervsgrunnlag, tross en ekstrem situasjon. Begge deler ville ha vært både lett og ganske raskt gjort. (Og ville ikke fått noen konsekvenser for deg, før du ev. måtte forsvare deg eller blei tatt for brudd på våpenloven. Da ville det derimot fått alvorlige konsekvenser.) Men men faktisk prøvde å ordne dette på en måte du vurderte til å være lovelig,  tyder på at du er en ordentlig kar. Du får muligens prøve å fremføre disse argumentene for Politiet eller POD, etter konsultasjon med advokaten din.

 

Av Politiet eller rettsvesen får du i beste fall en behandling etter loven. Rettferdighet får du aldri der, men det vet du vel like godt som meg. Lykke til!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden folket tydeligvis ikke husker hva som står i reglene, tar vi en liten oppfriskning her :

 

Sitat

 

Vil vi ikke ha:
Diskusjoner om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger.

 

 
Denne tråden stenges derfor nå, før det utarter mer.
 
 
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...