Jump to content

Import fra Danmark


Frode P

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vurderer å handle pistol i Danmark. Tenker da å ta de med på fly til Gardermoen. Er det noen som har gjort dette i det siste og kan bekrefte gjeldende regler?

Holder det med godkjent Norsk våpensøknad og dansk eksportlisens? Eller trenger man andre papirer i tillegg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også vurdert å importere fra Danmark (Huntershouse). Har ikke gjort det ennå, men har undersøkt litt, og prosessen blir ca sånn her:

Du finner våpenet du vil ha hos HH, scanner din norske ervervstillatelse og sender denne til HH. De ordner da eksporttillatelse for det aktuelle våpenet.  Mens du venter på den tar du kontakt med politi/toll og får importtillatelse for skytevåpen. 

Når alle papirer (omsider) er i orden er det egentlig bare å reise ned å hente, og gå på rødt på vei hjem. Der vil alle papirer bli undersøkt og godkjent. Også kvittering for kjøpet. 

Dersom det gjelder et nytt våpen, blir dansk moms trekt fra prisen og så betaler du norsk moms når du går på rødt i tollen. 

Hvis det koster mindre enn 6000 (verdigrensen, inkludert evt taxfree), og du har vært i Danmark i 24 timer eller mer, er det momsfritt. De kan ikke trekke moms fra brukte våpen. 

 

Sånn omtrent. Nå har jeg jo ikke gjort det enda, så skal ikke garantere for noe her, men det er i alle fall ikke langt unna. 

 

Link to comment
Share on other sites

Noen våpenkontor har egne rutiner for dette med import. Som det ble nevnt har noen rutine om å stemple på "import" på godkjent søknadsskjema, mens i Hordaland har våpenkontoret laget et eget skjema for dette. Ta kontakt med ditt våpenkontor og sjekk hva de anbefaler/krever!

Link to comment
Share on other sites

Våpenkontoret har ikke noe direkte med import å gjøre. Det er tollvesenet du skal tilfredsstille. Så er du usikker så er det i så fall der du bør ringe. Men jeg dukket opp med en godkjent ervervtillatelse, uten noe import stempel eller lignende, på svinesund og det eneste tollbetjenten reagerte på var at det kun stod kaliber på søknadene og ikke komplett med våpentype, serienummer etc. Men det var bare hans personlige mening og har ingen ting med lover og regler å gjøre.

 

Det eneste som er veldig veldig viktig å få med seg er eksporttillatelsen ut fra Danmark. Når jeg hentet hos Hunters så var han som ekspederte meg usikker på om jeg trengte den og jeg fikk bare en kopi med for mer for moroskyld virket det som. Men som tollbetjenten sa noen timer senere.. uten eksporttillatelse hjelper det ikke om resten av papirene er i orden. Da måtte jeg ha reist tilbake til kjøben.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nei, følg med nå. Akkurat sjekket dette. Egen søknad i tillegg til vanlig søknad. Denne får du på politikammeret og må ha henvisning til våpensøknaden. Kun original av denne godtas av tollen. Her er svaret som bare er et par dager gammelt  

 

",,,Hei
Vi har utferdiget et eget skjema for å forenkle prosessen. Hva er dine personalia og hvilket søknadsnummer gjelder det? Jeg sender et skjema til deg. Merk at importtillatelsen kun er gyldig i 3 måneder.
Mvh
Kjersti Eitrheim

Link to comment
Share on other sites

Cocaholiker, hvor hjemler de bruken av ett slikt skjema og gyldighetstiden?

 

Hvorfor ikke bare gjøre som oss andre som har importert våpen den siste tiden og nøye deg med den vanlige ervervssøknaden? Holder i massevis. Den er også gyldig i 12 mnd.

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk etter hvert svar fra Tollvesenet:

 

"

En import tillatelse for import av våpen til Norge, er det samme dokument som du har fått fra Politiet som gjelder ervervelse av våpen.
Har du fått godkjent din søknad hos Politiet, kan du importere våpenet med mindre Poitiet har anmerket noe på din søknad.
"
 
Så regner med at dette stemmer siden det er flere som har gjort det på samme vis her i tråden.
 
Frode
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke allerede har hentet:

 

Når du kommer til Kastrup så går du først til tollen (bak og til høyre for trappen) og får papirene sjekket og udførselstilladelsen stemplet. Det bør være grei skuring. Men du må ha stempelet for å bevise at våpenet er offisielt og korrekt eksportert.

 

Så går du til informasjonsluken (ved siden av gullkortskranken) og sjekker inn våpnene. Da må papirene frem igjen med pass, billett etc, men IKKE våpenet. Det koster 500DKK å sende våpen, selv om det er flere. Ett kolli er nok, du skal altså ikke behøve en kuffert pr våpendel slik det var før (pr april, kanskje verdt å sjekke opp).

 

Husk å dele våpenet (for håndvåpen blir det ramme + tønne eller ramme + sleide) og pakk hver del forskriftsmessig i hver sitt etui el.l. Det er ingenting i veien for å ha flere våpen med.

 

Så går du til security (rundt hjørnet for informasjonen og ca 100m rett frem) for å sende sakene avgårde. Ring på klokken ved døren. Hos security skal kufferten åpnes, papirene frem igjen og serienummerne sjekkes. Så kan du selv gå gjennom kontrollen og så til loungen og ta deg et vel fortjent glass vann. 

 

I Norge kommer kufferten din trolig ikke på det vanlige båndet. Sjekk spesialbagasjen og i luken for den.

 

Så går du på rødt og viser papirene og (som oftest) våpnene og får stempel også på importtillatelsen - jeg anbefaler på alle sidene. Tolleren tar sikkert sin egen kopi.

 

Send inn hvit del og vent på våpenkortet.

 

Da er jobben gjort og du kan være fornøyd med deg selv.

 

Lykke til og la oss vite om det er noe nytt om denne prosedyren så vi kan holde oss oppdatert.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...