Jump to content

Tibakemelding på leirdueskyting (video)


JEEB

Recommended Posts

Var på leirduebanen på søndag og prøvde ut min nye Churchill 206 black synt.

Tok med goproen og filmet meg selv mens jeg filmet for å se om jeg finner ut hva jeg gjør galt, og hva som er bra mtp jeg er nybegynner.

 

Syns det var veldig kjekt å se hvordan jeg oppfører meg på banen og hvordan skytestillingen min er.

Setter pris på om de som er litt mer drevne enn meg kunne skrevet et par ord om hva de mener jeg kan forbedre meg på.

 

PS.

Grunnen til jeg lukker haglen med hjelp av foten er fordi jeg har senebetendelse i håndleddet, og når haglen er såpass hard å lukke så ble det gjort på denne måten. Ikke optimalt, men jeg er klar over det :)

 

 

Edited by JEEB
Link to comment
Share on other sites

Fersk selv, så skytinga har jeg ikke så mye si på. Men, hvorfor ikke begynne med å alltid ta av sikringa i det du kaster/monterer opp hagla? Mye tryggere, spesielt på jakt, og når det blir en vane tar det heller ikke tid/fokus. Jeg synes vertfall det er en god vane?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Se på Max Michel her:

 

Det er pistolskyting, men han trekker MYE raskere enn noen hagleskytter trenger, og han har tid til, og tar seg tid til, å ikke legge fingeren på avtrekkeren eller avsikre før han er i siktefasen. Eneste trygge måten å gjøre det på, man trenger den vanen.

På videoen til TS ser en både finger på avtrekker for tidlig, og "nervøs" "rykkefinger" på avtrekkeren før dua ropes opp. Dette er en stjernemåte å lage vådeskudd på om du noen gang skulle komme over et våpen uten automatisk sikring eller glemme å sikre, eller noe med lett avtrekk. Samme med fingeren som forblir på avtrekkeren etter skuddet - det er derfor jeg er livredd når nybegynnere har halvautomater på banen. Lær deg å få fingeren vekk fra avtrekkeren igjen, i tilfelle du kommer over en halvautomat. Og lær deg å peke "down range", ikke snu deg mot folk. Overdriv til å begynne med, så sitter det bedre.

Uhell skjer oftest når det er ting vi ikke er vant til, og disse tingene er sikre nok med OU-hagla, og på banen - men plutselig er du ikke der - og da lever du og de som står nære av at dere har gode VANER. Og de innarbeides over tid, driter man i dem der de ikke "trengs" så er de ikke vaner, og: BANG!

 

K

Link to comment
Share on other sites

lærte mye selv av å se meg selv skyte og hvordan jeg oppførte meg på banen, så jeg kommer nok til å fortsette med å filme meg selv når jeg skyter, både med riffle og hagle.

En av tingene jeg så selv var hvor ofte jeg hadde fingeren på avtrekkeren, og at jeg ikke knakk hagla igjen når vi begynte å tulle med timeren på veggen f.eks.

 

Trodde jeg var flink til å holde fingeren vekke, men dette må jeg tydeligvis terpe mer på.

 

takk for tilbake melding, setter stor pris på det. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

så jeg kommer nok til å fortsette med å filme meg selv når jeg skyter, både med riffle og hagle

Utvilsomt lurt - og kanskje noe vi alle burde gjøre fra gang til gang. Jeg har prøvd det en del selv - og som du sier så oppdager man fort slurv som å ikke tømme riktig, peking, finger på avtrekker og sånt - huppps...

Jeg har hatt stor nytte av det til teknikktrening med pil og bue - men til rifleskyting har jeg egentlig ikke fått stort ut av det, utover å oppdage det nevnte slurvet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, FreeSkier skrev:

Men, hvorfor ikke begynne med å alltid ta av sikringa i det du kaster/monterer opp hagla?

Nå høres det ut som om du ikke har fått et eneste råd fra en hagleskytter9_9 Hvis du har ambisjoner om å øke treffposenten vil jeg anbefale deg å dele opp skytingen din først som sist. Du må ta en ting av gangen for å få kontroll over prosessen. Alt på en gang blir bare tull! Jeg så litt på filmen din og fikk ikke inntrykk av treffprosent, eller i det hele og store hva du egentlig holder på med foruten å være helt usystematisk med hagla. 

Lær deg først som sist og montere hagla riktig! Om ingen kan instruere deg så se litt på YouTube, der er det mange gode forklaringer. Ta deg tid til å montere helt riktig og send ut dua først når du har verifisert montasjen. Du trenger å opparbeide deg en forståelse av relasjonen mellom løp og dua, hvor du ikke sikter, men allikevel har et forhold mellom disse to. Fokuset skal være på dua! Du kommer til å trenge denne relasjonen for å utvikle en forståelse av foranhold på duer når de beveger seg ulikt. Lås gjerne kasteren i en retning og tren på den til du føler at det sitter. Så prøver du ut en annen osv.  

Etterhvert som du får kontroll på montasjen (den kan du trene på hjemme), så legger du til dette elementet. Men ikke gjør det før du føler at du kan utføre den helt likt fra gang til gang. Du bør lære deg riktig utgangsposisjon. Alle hagleskyttere jeg kjenner har fingeren på avtrekket (meg selv inkludert) når man har inntatt utgangsposisjonen. Da er du egentlig helt klar til å skyte selv om hagla ikke er i skulderen og peker i litt vinkel opp. Da står du egentlig og peker hagla i den retningen du forventer at du kommer til å skyte. Hagla skal løftes parallelt opp fra denne linjen mot dua. Ingen vipp foran eller bak. 

Når du helt til slutt mestrer alt dette, kan du legge inn sikringsellemente om du føler at du vil trene på det i monteringen.

 

Bare for å ha sagt det, hvis du gjør alt på en gang i starten kommer du til å få dårlig tid, alt blir kaotisk og ukontrollert, og det kommer til å være tilfeldig om du treffer eller ikke. Du kommer ganske sikkert heller ikke til å skjønne hvor bommene går i forhold til dua, og vil med stor sannsynlighet ha problemer med å korrigere deg inn på forskjellige typer presenterte mål.

 

Mitt andre råd er å finne en instruktør jo før jo heller:) Lykke til!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Flott råd som jeg skal høre på. Takk for at du tok deg tid til å svare.

Skal opp igjen på søndag, og da er det instruktør tilgjengelig, skal få booket ham inn og få ham til å gi meg noen tips og råd angående montasje. Neste gang jeg filmer skal jeg prøve å få med duene og, så man ser om jeg faktisk treffer eller bommer.

 

Men du anbefaler at jeg begynner med hagla montert og tar det derfra?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke helt om det er instruktører der på søndager, tror ikke det. Men det er ihvertfall på mandager mellom 6 og 8. Videre burde du fokusere på A og D kasterne frem til grunnteknikken sitter. Det hele ser litt rotete ut. Av tips ville jeg også holdt lengre frem på forskjeftet, for å oppnå en roligere bevegelse. Hold også større fokus på skytingen, ikke så mye prat med mannen bak. Resten av tipsene med startposisjon og hvor du skal ha blikket festet, hjelper instruktøren deg med, for det klarer jeg ikke å se utifra videoen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ranger: skyter du der oppe selv?

Si gjerne ifra hvis du skal opp en dag, så vil jeg gjerne se når du skyter og evt få noen tips. Jeg har sjeldent tid å reise opp på onsdager, så hvis det ikke er instruktør tilgjengelig på søndager så sliter jeg litt.

Link to comment
Share on other sites

@Ranger#44

så jeg skreiv onsdag litt raskt der :)

 

Var på Skurve nesten 5 timer på søndag og da fikk vi skikkelig god hjelp av han ene som skulle trene til ett mesterskap. Var oppe igjen i går ifra 8-9 på kvelden og da hadde jeg 23 av 25 treff, meget fornøyd. Dette var dog kun på kaster A og D, så det er jo de letteste kasterne. Begge bommene var på samme duen, og jeg merket at jeg egentlig ikke skulle skutt i det hele tatt på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...