Jump to content

Beste skytestillinger for jakttrening


msteiro

Recommended Posts

Noe av det første jeg fikk lære når jeg var 6 år og fikk begynne å dilte etter fattern på hjort og rådyrjakt i fjellsidene var å alltid søke lavest mulig stilling, det er alltid ei tue, en stein eller en bjørkelegg som kan brukes til anlegg. De eneste gangene jeg har hatt behov for stående skyting har vært under smygjakt og hundejakt. Da har holdene vært svært korte.  I de aller fleste situasjoner finnes det alternativer til stående lang arm, lær dere å bruke dem.   

 

Jeg skyter nok rundt 90% av storviltet fra liggende stilling. 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Men da er det med anlegg ;) 

Nå er det forståelig at de som skjøt prøven forrige uke for å dra  på jakt i helgen trener på stillingen de skal skyte prøven i, men ellers har jeg i løpet av sommeren sett to-tre stk maks på skytebanen som har med seg en sekk til anlegg feks.

 

Ganske stor forskjell hvis plutselig pakkrammen bygger 10 cm mer enn bipoden eller en lettere sekk på banen.

Link to comment
Share on other sites

Ja selvfølgelig bruker jeg anlegg på jakt, poenget er at det er svært skjelden det egentlig er bruk for frihåndsskyting på jakt, men for all del.. Når jeg begynnte å skyte i DFS som jr så var det først med anlegg, før vi beveget oss over til reima. Det tror jeg kan overføres til skytestillinger også for nybegynnere. Skyt til du behersker liggende før man beveger seg opp til knestående og stående.   

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror vi egentlig er enige, poenget mitt er at mange øver på liggende uten anlegg etc på skytebanen, når de egentlig burde øvd på liggende med anlegg på sekk e.l. For min del kan jeg lettere se feil i avtrekk og rekylopptak når jeg ligger avslappet med anlegg på sekken enn mer vinglete liggende uten anlegg.

 

Da er det lite poeng å bruke stillingen jeg får lite reell feedback fra (utenom at jeg er rævva på liggende skyting) og jeg så godt som aldri kommer til å bruke på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Man lærer vel ikke så mye (bortsett fra å ta gode avtrekk som igjen er viktig) av å ligge på banen å skyte bare tiere med anlegg. 

Skal man bli bedre å skyte i en stilling er man nødt til å trene i den stillingen.

Fokuser på avtrekk, skyter du en åtter liggende, men er sikker på at du har et godt avtrekk, så fokuser på det, ikke at du fikk en åtter. 

Link to comment
Share on other sites

Igjen, akkurat mitt poeng.

Folk ligger på banen og skyter liggende uten anlegg o.l., men på jakt bruker de sekk eller tofot. Da burde treningen heller gå mot å forbedre den stillingen, evt prøve varianter der man ligget skjevt etc, enn å bare skyte liggende uten anlegg på den tiden man har på banen. 

Link to comment
Share on other sites

Skal du gjøre akkurat den biten av trening, så må du nok vekk fra skytebanen. Ikke alt er like flatt som en standplass når du er på jakt. 

Men de som skyter små mål på lange hold har nok kontroll på det. De andre regner jeg med ser sine egne begrensninger med skuddhold og slikt. Ja, jeg vet enkelte ikke eier begrensninger når de først kommer seg på jakt :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg trener aldri liggende...jeg har til dags dato aldri ligget i skogen og jaktet elg og rådyr... som er mine primære mål :) (har dessuten en korsrygg som ikke liker å ligge sånn...så det gjør jeg kun noen ganger ved pistolskyting)

Jeg trener gjerne sittende på stubbe med albuene på knærne

Det  jeg burde trent mye mer på er stående...men her har jeg dessverre to senebetente armer som lager trøbbel for meg slik at jeg skal kjøpe meg stokk og trene stående med den

Men liker å trene - en blir aldri for god til å skyte på levende blink - så jeg tropper opp på trening hver uke med et smil med et mål om å skyte bra uansett dagsform :)

Edited by Mondragon
Tillegg tekst
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...