Jump to content

Billig brukande håndkikkert


Stihl Crazy

Recommended Posts

Har ingen kikkert, så har tenkt lenge på å skaffa meg ein billig til bruk når det er godt lys. Viktig at den er lett, tenkte å ha den i ei snor rundt halsen, ellers blir da berre til at den blir liggande igjen. Må vera ein som kan brukast uten at eg treng vera redd for den. Er klar øve at det er stor sammanheng mellom pris og ytelse på optik, men har nå ett 4x32 kikkertsikte liggande i ei skuff som fungere heilt ok i dagslys, er ett Tasco. Er det derfor noken som har brukt billigkikkartane fra Biltema, Jula eller clas ohlson eks vis? Se at xxl har denne her https://xxl.no/nikon-aculon-t01-8x21-kikkert/p/1106051_1_style er iverfall ein nikon, det har eg hørt om i da minsta. Ein ting eg har tenkt litt på, har ikkje dei fleste håndkikkarta fast forstørelse? Vil tru det er litt lettare å laga ikkje heilt ubrukelig optikk når det er mindre ting som kan detta sund.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Guest T3mann
1 time siden, can skrev:

Takknemlig for tipset altså og er nok noken gonga bedre enn dei eg linka til. Vekta er og mykje høgare ser eg. Har det med kvalitet og gjera kanskje?

 

Ja, det skal sies den oppleves som litt tung når man har den i hendene. Grunnen er nok dels på grunn av en heftig gummiarmering av kikkerten, føles kompakt og solid. Tror den tåler endel juling. Ellers synes jeg formatet er hendig. Det beste er nok å prøve den. Til den prisen følte jeg at det var en må-ha kikkert. Veldig hyggelig selger der jeg kjøpte den og jeg fikk prøve de aller dyreste kikkertene for å sammenligne, lysgjennomgang kan jeg ikke si noe om, men klarhet og "bildefølelse" synes jeg ikke å merke stor forskjell på.

Link to comment
Share on other sites

can, som du selv var inne på,.. den beste kikkerten er den som BLIR MED ute.

 

Jeg liker formatet 8x30 og har blant annet en Steiner i denne størrelse,  god og med bra (nok) optikk, syntes likevel at gummiarmeringen "bygger" litt for mye og blir litt stor.- Skal den henge rundt halsen hele dagen og når jeg går bør en sele være på plass som holder den i ro inntil brøstet.

Handlet meg en Leica 8X20 og denne har blitt en klar favorit på alle turer,- henger rundt halse uten at jeg merker den. - (alle andre blir igjen hjemme :smile:)

 

Til bruk i dagslys klarer du deg fint med en kikkert i størrelse 8x20 eller 8x25 mener jeg.

 

Link to comment
Share on other sites

XXL har vennefest på optikk unntatt Zeiss no.

Sjølv kjøpte eg ein Redfield når Jakt&Friluft hadde tilbud.  Den synest eg fungerar bra, men eg kan ikkje seie noko om holdbarhet, og har ikkje brukt den i skikkeleg drittvær.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...