Jump to content

8 eller 10x?


leoestby

Recommended Posts

Hei. Har lenge jaktet med en 8ganger billig kikkert. Nå har jeg bestemt meg for ny kikkert med avstandsmåler. Leica eller swaro.

 

Men sliter med å bestemme meg for forstørrelse.... syns 8ganger mangler prikken over I'en når jeg teller taggar på rådyr bukken, eller skal se om det sitter storfugl i topper... Men så er den nok bedre på lys og får ett roligere "bilde".

 

Noen som har hatt begge deler og kan dele praktisk erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Den har nok litt roligere bilde,ja

Selv har jeg en leica med avstandsmåler, 8x. Om noen ville ha byttet denne mot en 10x hadde jeg sagt ja på flekken. Det er som du sier, 8x mangler den lille prikken selv om 8x er godt nok i de aller fleste tilfeller.

 

Med det sagt så er har kvalitetsoptikk mye bedre bilde og kontraster enn billig optikk. I dagslys er det ingen som slår Swarovski...

Den neste håndkikkerten min blir en Swaro, hadde en før, men bytta den ut til fordel for en Leica med avstandsmåler 

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 8x42. For min del, til rådyrjakt, kunne den godt vært 6 eller 7x42. Det jeg trenger er synsfelt, lysstyrke og kontrast - framfor alt kontrast. Bukken står gjerne slik at jeg ser den godt med øynene når jeg først har funnet den, og en 7 eller 8x kikkert lar meg søke mer og fortere, og mer effektivt. Skal jeg telle tagger så er det bekreftet som et dyr det er greit å sikte på, og kikkertsiktet gjør jobben.

Til toppjakt kan det nok være bedre med både 10-12 og 15x, da vil en finsøke et tre på et antall hundre meter, og har ikke det behover for synsfelt - en skal heller ikke panorere mens en gransker, og kan støtte seg på noe..

Dette er fintenking, i virkeligheten spiller det nok mindre rolle.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

+ 1 til M67!

 

Jaktet rådyr igjen i Eskdalemuir i vår, etter nærmere 20 år siden forrige gang på rådyrjakt.. Jeg har El Range 10x42. Den synes jeg var litt  trang, og savnet litt lysstyrke.

 

Har kjøpt meg en strøken zeiss Victory 7x42. Den blir med neste gang! 15m synsfelt på 100m, den forskjellen merker man! Må bare få meg en liten løs avstandsmåler først.

 

Angående vurdering av gevir. Det gjør man i riflekikkerten på 12x... Skal man få dyr på smygjakt så må man gå ut fra at alle dur man snubler over er bukker og få de i siktet jo før jo heller, så får man holde igjen om det ikke er gevir på de.... Titter man for lenge med håndkikkert så forsvinner skuddsjansen fort.  Det er nå min erfaring. 

 

Skal du ha en håndkikkert går du for 8x42. Koster du på deg to, så er en på 10x veldig mye bedre der avstandene drar ut! Nr to kan da gjerne være 6 el 7 x32/42.. Eller spesialisert 8x56 til rådyr og hjortejakt i skumringen. Men der mister du synsfelt igjen, og er tilbake til en hendig 10x42... 

 

7x42 er en briljant kikkert til smygjakt og skumring. Kan ikke skjønne at ikke flere jegere kjøpte slike, så hadde ikke Zeiss kuttet den ut av sortimentet.. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik "all round" kikkert for et par år siden, Zeiss Conquest HD.
Hadde først en 10x42 med hjem, men etter 5 minutter på terrassen, ble det kjapp tur til XXL og byttet i 8x42 :)
Den kunne godt ha vært 7x42, da dette er skogskikkerten som brukes på elg og rådyr.

Link to comment
Share on other sites

+1 til M67

Har 8x25, 10x42 og 15x56, og de har alle sine gode og dårlige sider...

Etter mye testing synes jeg 8x er max uten stativ. Litt masete bilde i 10x håndholdt, spesielt hvis pumpa slår fort. Betydelig bedre på stativ.

7x42 høres fortreffelig ut!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...