Jump to content

Recommended Posts

Da jeg først begynte å samle patroner for en seks-sju år siden var det egentlig patroner fra østblokken som var mest interessante. Med noen unntak er det nok også det i dag. Siden sist har det kommet noen tilskudd, og siden patronersamlerforumet trenger en liten gjenopplivning nå og da kan jeg like gjerne legge ut noen bilder.

58c80b2c4c65e_stblokk1.jpg.9df44cbed004d23961b7c562aa71b6ed.jpg

En blanding patroner fra Tsjekkoslovakia og Polen. De tre eskene til venstre i bildet inneholder 7,62x45 for den litt spesielle Vzor 1952-rifla. Esken med grønn etikett inneholder sporlys, de to andre er helmantel med hhv. tambak- og nikkelmantel. Esken med rød trykk på toppen er tsjekkoslovakisk produsert 7,92x57 for tsjekkisk Mauser. Denne esken har interessant nok tysk godkjenningsstempel på frontflappen på lokket. Hvorvidt det er noen sjeldenhet vet jeg ikke, men det er nå uansett interessant å ha. Esken til høyre er polsk, med 8 stk 8x50 Lebel, for rifler i kaliberet i polsk tjeneste.

 

58c80b2ddcc36_stblokk2.jpg.8b5f3a1b8c450100b1ac062bbab0cd92.jpg

En blanding sovjetrussiske patroner. Øverst venstre en skinne med 10 stk 7,62x39 for SKS-karabinen, under er en litt uvanlig eske med sovjetrussiskprodusert 7,62x54mmR, i en tysk eske, med tyske importstempler på hylsa (det var på denne tiden krevd av tyske myndigheter at importert ammunisjon hadde kaliberet stemplet på hylsa, enten i bunnstempel, eller med blekkstempel som på denne, da hylsebunn har samme merking som en militær patron). Til høyre for denne er en "eske" (mer gråpapirlefse) som inneholder 20 stk 5,45x39,5 for AK-74, RPK-74, AK-74M m.m. Så følger en original eske med type '08-koppernikkel-spisskule. Dette var en av de første typene spisskuler i kaliberet. Interessant nok er dette det militære kaliberet som har vært lengst i bruk - det kom først på sent 1880-tall, for bruk i Mosin-geværet, og benyttes i dag i våpen som Kalasjnikovs PK-PKM-PKT-PKP-maskingeværer, Dragunov-skarpskyttervåpen, samt kopier, kloner, og lignende våpen fra land som var under innflytelse av det russiske keiserdømmet, Sovjet, og nåværende Russland.
Til sist noe som sikkert noen gamle skyttere her kjenner igjen - russisk .22LR med stålhylser.. skikkelig billig herk!

58c80b2f357ef_stblokk3.jpg.f962b61e2eeccc5339cb53bccc910066.jpg

Her en samling 7,62x39 m/43 og andre. Denne patronen ble utviklet som en mellomting av 7,62x25 Tokarev og 7,62x54 R, på samme måte som tyskerne fant 7,92x33 ved å skalere ned 7,92x57. Det er både russiske, ukrainske, tsjekkoslovakiske, kinesiske, finske, og andre land til stede her. Løspatronen med krimpet messinghylse er opprinnelig en Carcano-hylse, omformet i Finland, sannsynligvis av Sako. Den blå treproppen er også finsk. 
De to korte kulene er tsjekkoslovakisk kortholdsammunisjon tilsvarende norsk blåplast. Hvitt indikerer hul kortholdsladning, turkis over hvitt indikerer hul kortholdsladning med sporlys.

58c80b3093bfe_stblokk4.jpg.4660a6590487f157097c87ab05befed9.jpg

Til venstre tre stk 7,62x45 for Vzor 1952-rifla. Den grønnlakkerte kula er sporlys. Land med tilknytting til Warszawa-pakten og ellers innflytelse fra østblokken bruker i de aller fleste tilfeller grønn farge som indikator for sporlysladning. I NATO-land brukes fargene rød eller oransje. Rød betyr imidlertid brannprosjektil hos naboene våre i øst.

Til høyre seks stk 5,45x39,5 for AK-74-familien. Polsk helmantel, ukrainsk helmantel, to russiske helmantel, russisk løspatron, og østtysk ekserserpatron. Sistnevnte kommer pakket i plastpakker på 10 stykker, med papp bak. Altså samme forpakning som alskens møl fra Nille og Biltema. Det sier vel seg selv at en emballasjefabrikk i øst-Tyskland fikk lage ganske mye til forskjellige felt.

58c80b320b5dc_stblokk5.jpg.349d40bae8f48cead83cd3d33f473790.jpg

Til sist en rekke 7,62x54R og 7,62x53R.

Sporlys, tung kule, tung kule, sporlys, sporlys, 6 x helmantel, løpstestpatron, og kortholdspatron. Det russiske keiserdømmet, Sovjetrussland, den russiske føderasjon, Tsjekkoslovakia, Finland, Sverige, Jugoslavia m.m. er representerte her.

Den hvite sporlyspatronen i 7,62x54R (den til venstre) er noenlunde spesiell da den er lagd i Sverige, for bruk i PKT-maskingeværer i LB-MT-vogner svenskene kjøpte/fikk da staten øst-Tyskland gikk opp i røyk og fordunstet. Denne er merket CG 96 - altså Carl Gustav, 1996. En liten raritet. Patronen med sort aluminiumsprosjektil er også svensk (CG 95), denne er mest sannsynlig brukt til testing av løp, eventuelt kanskje kortholdspatron? Jeg er ikke sikkker selv.


Håper noen fatter interesse og lager tråder hvor de deler litt om sine interesser.

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Til den sovjetproduserte ammunisjonen i 7,62 × 54 R med 13 g/200gr kule i tysk eske kan jeg tilføye at denne ammunisjonen (messing hylser!) har blitt eksklusivt produsert for skarpskytter korpset i NVA, den gamle østtyske armé. Leveringen skjedde i stabile trekasser med 500 skudd. Fikk en sånn i slutten av 1990 - tallet til min original Moisin skarpskytter gevær. Kjøpt hos Frankonia i Tyskland. Messinghylser har også ikke vært vanlig kost til militære våpen i gamle østblokken. 

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rett i Gunwerks, ikke akkurat vanlig med messing i verken sivil eller militær produksjon der borte. De sivile patronene som selges som ser ut som messing er aller oftest kobberbelagt stål. Dette er spesielt sant for Barnaul som ellers leverer zinkbelagt, plastbelagt, og lakkerte stålhylser i sine sivile patroner (som forøvrig er produsert på maskiner identiske til de benyttet til militær produksjon). At denne typen var brukt av skarpskytterkorpset i Volksarmee var jeg ikke klar over!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mye som trådstarteren, men noe er ikke tatt frem for fotografering:

7,92 kurz til høyre er Østtyske. De blå eskene med 9mm. Makarov og 5,45x39 er vanlige militær-produserte pakket for sivilt marked i USA.

Østblokken generelt.

 

CCCP.JPG

USSR Patroner a.JPG

Nå er ikke disse tomhylsene så spennende, de er et minne fra en venn i forsvaret som hadde besøkt Angola, hylsene er plukket opp fra en trefning som fant sted. Kula falt ut av en sandsekk i en stilling. Alle hylsene er ulike og viser blandingen fra skytterne, 7,62x39 AK-47. Utrolig hva som havner av "skrot" til Norge. Jeg har hatt bilde fremme før i en annen tråd.

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vaquero har noen patroner på det bildet som er svært interessante. Bl.a. 5,45x18 som er en 9x18 Makarov krimpet ned til samme kaliber som AK-74. Disse ble brukt i en svært tynn og kompakt pistol, som KGB etterfulgt av MVD, FSB og andre bokstavsuppeorganisasjoner likte å ha på innerlomma. 

Jeg kan egentlig ikke fordra denne typen, men videoen viser godt hvor liten og snål den er;

 

Link to comment
Share on other sites

La oss se på noen mål og sammenligninger:

Fra venstre:

# .22 Long Rifle fra Vostok. Mest for sammenligning.

# .5,45 x 18mm. Kom i 1974, hylsebunn dia. 7,6mm.

# .9 x 18mm. Makarov. Kom i  1947 - 48, hylsebunn dia. 9,9mm.

# .5,45 x 39mm. Russian. Kom i 1974, hylsebunn dia. 10,0mm.

# .7,62 x 39mm. M43. Kom i 1943, hylsebunn dia. 11,3mm.

# .5,6 x 39mm. Russian Match/Hunting. Kom i 1961, hylsebunn dia. 11,25mm.

Den eneste patronen her som er litt i slekt er 7,62x39 og 5,6x39, disse to har samme hylsebunn og lengde. NB. 5,6x39 kan ligne .22PPC, de er meget forskjellig i mål og hylsedesign.

Kjære Ei thoi varjata, hvis du mangler en 5,45x18 burde noen her på forumet som har en til overs sende den til deg, den er du i så fall ærlig fortjent:-D

Hadde jeg hatt en til skulle du fått den ved første anledning.

CCCP a.JPG

CCCP b.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du har jo så klart rett i at 5,45x18 og 9x18 ikke deler så mye annet enn hylselengde. Jeg som roter der. PSM ble også levert i .25 ACP (6,35x16 SR) som en eksportutgave, som en artig kuriositet.

Jeg mangler faktisk 5,45x18, hvis det er noen som har en å bli kvitt eller bytte bort, så skrik ut.. :overrasket:

 

Siden du nevner .22 PPC - .220 Russian er også et navn for 5,6x39 (selv om jeg er helt enig med deg i at patronen bør kalles 5,6x39). Bl.a. Lapua har markedsført den som dette.

Link to comment
Share on other sites

For å fortsette litt fant jeg fram noen bedre bilder fra en "photoshoot" en tid tilbake. Hjemmesnekret lysboks, kamera med makroobjektiv på stativ, og god tålmodighet med kamerainstillinger gjør sitt!

Hhv.:

  1. Forskjellige 7,62x39
  2. Sivile riflepatroner fra Russland og Finland. Disse forskjellige designene er baserte på 7,62x54R og 7,62x53R-hylsene. Spesielt finnene hadde flere interessante kalibre, bl.a. 9,3x53R, 8,2x53R, 7x53R og 6,3x53R. Fra russernes side finnes bl.a. 6,5x54R. Sistnevnte ble brukt i deres skiskytterifler den tiden skiskyting fortsatt var gøy..! Patroner fra venstre til høyre: 9,3x53R, 8,2x53R, 6,5x54R, 7x53R, 6,3x53R. På bildet ses også en finsk jaktpatron (nr. fra høyre), samt 5,6x39/.220 Russian, og 7x33 Sako. Veldig fascinert over sistnevnte, finner jeg en rimelig Sako med kort kasse og fin stokk kamret for den så vet jeg ikke om jeg kommer til å klare holde meg fra å slå til..
  3. Tidligere nevnt type 1908-koppernikkelspisskule i 7,62x54R. Russiskprodusert, etter sigende er denne eska fra Finnmark.
  4. Esker med 7,62x53R og 8,2x53R fra Sako. Sistnevnte sivile patron er funnet opp av nettopp Sako (som uttales "sa-kå")
  5. Esken med polsk 8x50 Lebel. "Ammunisjonsfabrikken i Pocisk - Patroner for Lebels modell 1886-gevær - Parti 574, 17 september 1930, fabrikasjonsdata _______"

1 7,62x39 M43.jpg

11 Sivil 53R-54R.jpg

53 7,62x54R eske fra 1921.jpg

56 Sako 7,62x53R 8,2x53R.jpg

71 Polsk 8x50R LEBEL.jpg

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mye flotte bilder og interessant lesing her.

Fant fram en ekserserpatron 7,62x39 som sannsynligvis kommer østfra. (Midten) Den har ikke noe bunnmerking, og er av samme materiale som tyskernes ekserserpatron i bakelitt og stål (til h 7,92x57mm fra dnb 1941) 

Har noen her info om opprinnelsesland /tidsepoke denne lille sorte i midten kommer fra?

 

20170318_205121.jpg

20170318_210050.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

6,55 Vostok ble testet som skarpskytter patron også, da med 264 løp, Walther antagelig, og Scenar kuler. Det var Vostok match rifler og de fungerte meget bra. Hastighet ala 6.5-06. De fungerte også bra i felt , flat kulebane for store sletter og fjell terreng. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...