Jump to content

Identifiseing av 2 våpen (Kongsberg)


stephan4x4

Recommended Posts

Hei. Har 2 våpen jeg lurer litt på hva egentlig er for noen.

 

Eventuelt om dem har noe av verdi.

 

Det første:

Kongsberg, 308win, står 1959 oppå med innstemplet noe krone lignenes. våpennr: 5438

 

Det andre: Kongsberg, 6,5x55 krag, stemplet, 1939 med krone og på siden: M/25 1582 med noe som kan ligne en løve, våpennr 1582

 

Veldig taknemelig om noen finner ut noe av så lite forklaring. :)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Norges beste forum for jegere og skyttere, ja!

 

Det første våpenet ditt er nok en Skarpskytterrifle M/59, etter nummeret produsert i 1959 eller 1960. Hvis du er sikker på at det er kaliber 308 W, ikke 30-06 (7,62x63, eller .30 M1, prøv med en 30-06-patron), så har den fått skiftet pipe, og har liten/ingen samlerverdi.

 

M/59 var forgjengeren for M/67, som vi har ørten tråder om her inne, den er nemlig, i meget stor grad, brukt til ombygging til jakt eller ikke-helt-blodseriøs langholdsskyting. Siden den største forskjellen mellom M/59 og M/67 er skjeftet, diopteret og forsiktet, mens resten av metallet stort sett er likt, vil en M/59 også egne seg godt for ombygging, det eneste er at hevarma ikke er så velegnet for å passe til kikkertsiktet som hevarma på M/67.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar. :)

Jeg får vel disse i hus snart.

 

Men interessen for gamle våpen av denne typen er ikke helt på topp.

Begge skal vistnok fungere bra.

Så blir vel til salgs om ikke lenge. :)

 

Vært innteresant å finne ut litt om dem og litt om hva verdien kan være.

Før eventuelt salg. :)

 

Søkt litt på nett, men finner ikke så veldig mye..

 

Så ikke andre svaret før jeg postet.

Tusen takk til deg også.

Står 308 i våpenkortet iallefall. men kan sjekke lit mere i morgen. :)

Link to comment
Share on other sites

Krag-Jørgensen M/1925 fikk vel det lite flatterende tilnavnet "Kringkasteren", da presisjonen, hvertfall med våte patroner, var så som så. K-J rifler uten samlerverdi går for 500 - 1.000, men et strøkent våpen kan jo ha samlerverdi, da kan du få mer. Legg ut bilde!

 

M/67 går for 1.000 - 1.500, i standardversjonen, mer hvis de har "tilbehør", f.eks. moderne ("Sauer-likt") skjefte, eller kikkertmontasje etc., kan de gå høyere. M/67 fra 1976 og senere har Kongsberg finavtrekk, de t.o.m. 1975 har, som M/59, lett modifisert M/98-avtrekk, som kan være så-som-så (min M/67, levert 1973, hadde et livsfarlig avtrekk - skuddet (dvs. klikket, jeg skjøt ikke med den, før jeg hadde skiftet avtrekk!) gikk når jeg tok av sikringa!). Jeg tror ikke du skal vente (eller betale) særlig over 1.000 for en M/59, med mindre den er i original 7,62x63 og god stand, da vil KANSKJE noen samlere bla opp litt mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
15 minutter siden, Trond skrev:

Hva har dette å gjøre med antikke våpen???

Husk at ikke alle er i samme aldersgruppe som deg. For mange av dagens 20-30-åringer er noe som er 50 år gammelt antikt. At du har spesialisert deg på flere hundre år gamle våpen vil ikke si det samme som at du har monopol på hva som kan kalles antikt.

"Antikksjapper" i hele landet selger "antikviteter" fra 50-60 og 70-tallet. En bil som er 30 år gammel kalles for veteranbil.

Så hva som kalles antikt har mest med øyet som ser.

Edited by G.Larson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er overhode ikke ute etter et monopol på det antikke snarere tvert imot. Jeg skulle gjerne ha sett mye gamle våpen presentert på kammeret.no. Men jeg ville ha trodd at det med dagens våpenlovgivning ville være naturlig å definere skytevåpen fra før 1890 som antikviteter og skytevåpen fra etter dette hjemmehørende i spalten for 'samlervåpen'. Jeg er fullstendig oppmerksom på at det tradisjonelt har vært vanlig å bruke 100 år som alder på noe som skal regnes som antikt.

Hva kommersielle antikvitetssjapper betegner tingene sine som er jeg redd er mer et middel for å få solgt enn en korrekt sproglig bruk av uttrykket.

Et lite tillegg til 'urogallus' sitt innlegg. M1925 er i realiteten så godt som en M1894 Krag påsatt et litt større og nettskåret pistolgrep,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...