Jump to content

Vortex Defender linsebeskyttere, alternativ til Butler Creek


glockss

Recommended Posts

Jeg, som sikkert noen andre også, har litt ukurant optikk slik at Butler Creek er litt vanskelige å få på. Det må slipes for at de skal passe på min IOR Recon. Det er forsåvidt greit, da jeg liker å pusle med småting, MEN og det er et stort men. Jeg har tygt gjennom 13 linsebeskyttere fra Butler Creek, de går jo i oppløsning bare man ser på dem :(. Ikke noe vondt om de, jeg har faktisk et sett på en gammal Leupold kikkert som jeg har hatt i 6 år, men de nye som man får kjøpt i butikken er skikkelig dårlig kvalitet, enten ryker feste på flip-up biten, eller så holdes den ikke på plass (kan henge sammen med ukurant diameter på kikkerten). Aadmount lager ikke til IOR, selv om de har sagt at det skulle komme, tenerbaex har ikke flip-up til IOR.

Så... til nytt sett jeg fikk av an bekjent som var i statene. Vortex Defender, som er dekket av Vortex livstids garanti!!! Laget først og fremst for Vortex kikkerter, men passer også andre, deriblant IOR Recon (med litt modifikasjoner)

 

Har nå brukt disse nå i par måneder, uten noen som helst problemer. Disse er tett og holder linsene tørr, de har desverre ikke knapp for åpning som BC eller Aadmount, men er veldig enkle å åpne synes jeg. Også veldig fornøyd med måten disse åpner. De spretter rett på 270 grader, men kan også låses helt nede mot kikkerten, da er ikke de i veien lenger. Øye delen kan også låses i 90 grader, slik at man kan benytte Vortex sine DOPE skiver eller lage egne, store fordelen er at man slipper å bruke dobbelsidig teip. Det er små hakk som holder diskene på plass. DOPE diskene kan bestilles fra Vortex (laser etch på plast skiver), men disse er ikke tilgjengelig enda og Vortex har ikke satt noe dato.

 

Dersom man ikke ønsker å handle i USA, så kan disse kjøpes hos AstroSweden. Har sendt mail til Jaktfall, men har ikke fått noen svar om han kommer til å ta disse inn. Prisen i Sverige er 222 per beskytter og er vel 190 i frakt. Så prisen er litt stiv, men jeg håper at disse varer ut livet :)

 

Så til tilpasning for IOR optikk, der må øye delen tilpasses hvis koppen skal sitte bra på objektivet. Grunnen til det er diopter justeringen som stikker ut, og den faste ringen på defenderen er konet. Så jeg måtte slipe den indre delen slik at diopteren skulle gå fri. Der røyk vel min livstidsgaranti :)

 

Her er noen bilder :

ATEe8ET.jpg

MKWmlJy.jpg

tUaDeCX.jpg

Mt37AoW.jpg

4SPbnGq.jpg

EZgeagg.jpg

LgdXXoU.jpg

D7ulY4j.jpg

xCaXGbh.jpg

kjnJBuv.jpg

H7riJjh.jpg

Link to comment
Share on other sites

De virker veldig bra. Helt nye på markedet. Min erfaring med BC er samme som din, de suger. Selv bruker jeg Aad Mount sine, som har vært på markedet i noen år nå. De er meget solide og har livstidsgaranti. Markedsføres av langhold.no i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Står vel i innlegge att de ble handlet i usa..? Astro har jeg inntrykk av att leverer god service hele veien så jeg har ingen betenkninger med og handle der.. Om totalen blir drøye 600,- så syns jeg prisen er helt innafor og!

 

Skal man handle ett annet sted(amerikansk nett butikk) tror jeg ikke prisen blir noe laver..? Google "Vortex Defender" så finner du nok alle alternativene du har der;)

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 9 months later...
  • 3 months later...
På 9.4.2016 den 13.08, glockss skrev:

Noen som lurte på hvordan det var å sette inn diskene i lokket, tenkte jeg skulle dele det med alle.

Her er en liten gif

BPNnRc2.gif

Lyst til å dele skriftstørrelsen og annet som er relevant slik at jeg slipper å printe 100 ark for å få rette formatet?

Edited by hauke16
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg hatt disse en stund. De fungerer veldig bra på IOR Recon kikkert. Eneste jeg måtte gjøre etterhvert er å bruke camo teip til å få disse til å sitte, slik at de ikke løsnet fra kikkerten når man åpner dekselet, spesielt i okulær enden, gummien som er rundt objektivet er ikke stram nok/utvider seg litt etter bruk. Men med litt camoteip eller vulkteip så sitter disse veldig godt.

 

Til de som lurte på ang den DOPE disken så ligger den her.Det er en Adobe Illustrator fil, man klipper til rundt sirkelen på arket, når man laminerer så kutter man ca 2-3mm på utsiden (der man ser at laminatet er limt sammen og ikke der hvor det er luft.

Jeg har som sagt sluttet med å laminere arkene, grunnet tiden, samt tilpasninger som gjøres utifra vær og området man skal skyte på. Disse printes nå på en etikettskriver og bare limes på innsiden av lokket. Jeg bruker en Brother QL700 med 62mm etikketter, bruker den også til å skrive ut lapper som settes på tårnene, med vanlig klar teip over for å dekke for regn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...