Jump to content

Feil med Kahles K624i MSR


virrvarr

Recommended Posts

Tror jammen jeg har feil med min splitter nye Kahles K624i MSR... Jeg har prøveskutt på bane to ganger, og får elendig presisjon...

Skyter med en Tikka T3 Lite, 6,5x55. Sprer faktisk så mye som 15 cm på 100m! Stort sett sideveis. Har avmontert montasjen flere

ganger for å kontrollere eventuell slark eller feil. Skutt både med og uten demper, blir ikke bedre.

 

Så oppdager jeg plutselig når jeg ligger på stuegulvet hjemme og ser gjennom kikkerten at noe ikke er helt som det burde være.

Når jeg står i ytterpunktene (altså på 6x eller 24x zoom) og skal til å endre zoom, så gjør retikkelet et lite hopp sideveis før det

stabiliserer seg. Skjer bare etter at kikkerten er zoomet til ytterpunktene og jeg da skal endre zoom igjen. Det skal da ikke være slik?

Er det noen andre som har erfaringer med det samme?

 

Det er ikke store bevegelsen, sikkert derfor jeg ikke har lagt merke til det når jeg ligger på banen. Men det skal heller ikke mye til før det

gir utslag på 100m.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg skriver at Jaktdepotet på Fauske har noe som heter for kolliminator, og denne kan visst måle optikken for å se om det jeg misstenker er tilfelle. Har sendt de en epost nettopp. Så får vi se om jeg hopper i bilen og kjører de 5 milene for å få den sjekket. Har forsåvidt en annen kikkert også, men mangler montasje til den, da det er forskjellig rørdiameter på Kahles og Leupold.

Link to comment
Share on other sites

Det samme skjedde på min første Khales med Mil4 retikkel.Gjorde eit lite hopp i ytterpunktene,men uten at det hadde noko betydning for treffpunkt.Solgte den med Mil4,men savnet blei for stort..Kjøpte i fjor sommer ein Khales med Msr retikkel,å det samme skjer med den.Har ikkje merka nåke til at den endrer treffpunkt uansett kva forstørrelse/hold eg skyter på.Det er akkuratt som om retikkelet flytter seg litt mot høgre når eg skrur frå 24x å ned.Det samme skjer når eg skrur frå 6x og opp.Ser det kun når eg studerer retikkelet å forandrer forstørrelse forsiktigt.Det samme skjer med ein 6-24x72 Zeiss eg har,uten at treffpunkt endrer seg.Hadde vore greit å visst kvifor det skjer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får i vært fall store spredninger når jeg skyter på 24x på 100m. Høres merkelig ut at du ikke opplever det samme. Når retikkelet forskyver seg sideveis så må det jo gi utslag på treffpunkt (tilsier i vært fall all sunn fornuft)... Når du skriver det du skriver er jeg plutselig i tvil om at det er feil med kikkerten eller ikke. Jaktdepotet på Fauske testet kikkerten min i går, og de konstaterer at det er feil med kikkerten, retikkelet skal ikke bevege seg sidelengs. Kikkerten ble sendt inn i går til Schou Våpen.

Link to comment
Share on other sites

All sunn fornuft tilsier det ja.Er merkeligt at eg ikkje har merka noko til det under skyting..Det ser ut som om det flytter seg til høgre når eg justerer i ytterpunktene,men skal ikkje sei det heilt sikkert.Kan være det berre gjer eit lite hopp.Har brukt den på 3 forskjellige rifler,å ikkje merka forandring.Hvilken feil blei det konstatert på kikkerten din?

Link to comment
Share on other sites

De konstaterte ikke noe annet enn at retikkelet gjør en unaturlig bevegelse og at det går ut over treffpunkt, noe jeg hadde en misstanke om. Jeg valgte å få de til å se på den først for å være sikker på at det faktisk er feil med kikkerten. Ville vært surt å sendt inn en kikkert som var i orden. Blir sikkert uten kikkert 3-4 uker nå ser jeg for meg.

Link to comment
Share on other sites

Fekk ikkje heilt "roen" over meg når mitt sikte viser dei tendensene som ditt sikte gjer,sjølv om eg ikkje har merka noko før.Heiv Khalesen på Lrsn å stakk avgårde å skaut nokre skudd.Surt å kaldt,2grader å sludd,2-3m/s vind frå kl.1 975hpa ifølge kestrelen.Skaut på 108m,3 skudd på 6-12-18-24x.Blink var vanleg kvit klistrelapp.140grs A-Max i 6,5x55

6x:3skudd 21.12mm-12x:13.41mm-18x her har eg flaks å skyt 3 skudd i samme hull.24x:15.63mm.Svinger pipa mot hardoxplata på 402m,sirkel på 18cm i diameter.Begynner med 24x så 18x,12x,6x.Herjer med forstørringa mellom kvar skudd,å ser at retikkelet gjer eit hopp på 6x og 24x.Skrur meg heilt til venstre/høgre/opp/ned mellom kvart av skudda,før eg havner på 23 opp,2høgre som passa bra idag.Bomma på første skudd,traff med dei 7 andre.Det betyr vel egentlig at dette siktet er i orden,men skulle gjerne visst kva som gjer at det blir ett hopp i siktet når eg justerer heilt i ytterpunktene.Har ein del optik,men det er kun dette siktet og Zeissen som eg nevnte tidligere som gjer eit "hopp" i ytterpunkta.

Link to comment
Share on other sites

hopper retikket i forhold til bakgrunn eller hopper hele bildet sideveis?

sistnevnte er ikke helt uvanlig på FFP sikter, somregel et veldig lite hopp, og påvirker ikke treffpunkt siden bilde og retikkel flytter seg akkurat like mye under "hoppet".

Link to comment
Share on other sites

Det var et godt innspill..!!! Det vet jeg faktisk ikke. Det er kanskje vanskelig å se med det blotte øye siden dette skjer såpass raskt. Jeg bare antar at det bare er retikkelet som flytter seg. Eller, jeg har faktisk ikke tenkt tanken at hele bildet kan flytte på seg. For hvis det er det som faktisk skjer, så vil det ikke forandre på treffpunktet! Tror jeg må ringe Schou i morgen. Takk for viktig innspill.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten oppdatering. I dag fikk jeg kikkerten tilbake etter at den har vært 7 uker på reisefot hos produsent. De har visst nok reparert noe de kaller erector system. Tydeligvis var det altså feil med kikkerten. Men til min store overraskelse ser jeg samme symptomer når jeg ser i kikkerten nå, som da jeg sendte den inn. Retikkelet gjør et hopp når brennvidde flyttes fra 6x og fra 24x. Men nå er det opp/ned hopp, ikke sideveis som da jeg sendte den inn... Usikker på om det skal være sånn. Skal teste den på søndag på banen. Kommer med ny oppdatering etter testskyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Joda, det viste seg å være intern feil i kikkerten. De har reparert noe de kaller "erector system", altså noe feil mellom linseelementene når man zoomer. Hvordan dette har skjedd vet jeg ikke med sikkerhet. Men det som er sikkert er at for mye moment når man fester kikkerten kan forårsake samme feil. Denne kikkerten skal festes med max 2,4N moment, og det er relativt lite. Har brukt kikkerten nå en periode og den fungerer helt optimalt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Da må jeg desverre melde meg inn i kahles service/reparasjons-klubben.

En K624i med msr retikkel, gen. 3, så jeg håpet og trodde problemene var fikset.

 

Samme problem som flere andre, retikkel som "hopper" ved endring på forstørrelse. Både side og høyde, men mest høyde. Kun retikkel som "hopper", ikke hele bildet. Blitt verre med tiden, ikke vært slik i starten.

 

Så nå er den sendt Kahles service og repair, så da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet..

 

Topp kikkert, særdeles gode tårn og retikkel, så innmari synd slikt som dette trekker ned...

 

Skal oppdatere når jeg får svar fra Kahles...

Link to comment
Share on other sites

icarus går denne hoppinga av retiklet utover presisjonen? jfr kva jamez skreiv

Når det gjeld det som virrvarr skriv:"Men det som er sikkert er at for mye moment når man fester kikkerten kan forårsake samme feil. Denne kikkerten skal festes med max 2,4N moment, og det er relativt lite. Har brukt kikkerten nå en periode og den fungerer helt optimalt!" så kan ein lett sjekka kva som står i bruksanvisningen: http://www.kahles.at/fileadmin/kahles/D ... NT_web.pdf på side 18/19 under punt 3 som gjeld montering :"Attention – the screws of mounts shall in no case be

tightened stronger than max. 240 Ncm "

 

No veit eg at folk har stramma for hardt til på sikter og fått problem dette gjeld ikkje berre Kahles,men også andre dyre kvalitetssikter. Kahles oppgir i alle fall tiltrekkingsmoment, kva andre merker toler veit eg ikkje. OM dette er årsaken til problema med Kahles sikter så kan ein vel kanskje kalle det brukarfeil?''

 

PS! Sidan ein del har tiltrekkingsutstyr der moment er oppgitt i pound inch så kan eg ta med at 240Ncm =21,24 inch lbs

Når eg sjekka tiltrekkingskrafta som dei ulike montasjeleverandørane anbefaler på ringskruane så varierer dette,men ein del anbefalingar går på ved aluminiumsringar 10-15 inch lbs og stål 15-20 ,mens for ein produsent er det opp i 25. 25 fann eg på Warne sine ringar,men der er skruane på toppen og ikkje sidene noko som kanskje er årsaken til at dei treng meir moment. Om det betyr at Kahles ikkje passar til Warne montasjar veit eg ikkje.Muligens har det mindre å sei ved toppskruar enn sideskruar som er det mest vanlege.

 

KAHLES – Never miss the MOMENT! er forresten slagordet til Kahles sjølv om eg ikkje trur det var akkurat dette dei tenkte på.......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ vest; Bra å høre at du ikke opplever issues! Ja, er klar over moment/tiltrekkings grensene, og har ikke dratt til for mye:) Bruker FAT wrench for å være sikker, og 20 inch pound for å være helt innafor.

Det er retikkelet og ikke hele bildet som hopper, og ja, det har ført til at treffpunkt blir noe endret..

...glemte å referere til slagordet når jeg sendte inn kikkerten, men får satse på at de får fiksa det likevel :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er kikkertsiktet tilbake fra Kahles Østerrike. (fikk det rett før jul)

"erector system repaired, reticle adjusted", og alt skulle være i orden.

 

Pakka opp kikkerten, og zoom/forstørelseshjulet er tightere enn tidligere. Retikkel hoppingen er borte gjennom hele spekterert, med unntakt av på 24x. Her hopper det/beveger det seg litt (ørlite) fortsatt når jeg justerer forstørringa. Dobbeltsjekka med Kahles, og alt skulle være ordnet, og sjekket med collimator i etterkant av rep.

 

Fikk testet det på banen i dag, og klarer ikke å se at det er noen feil på det lengre. Den lille bevegelsen jeg så på 24X når jeg pakka det opp klarer jeg ikke å se med tofot/beanbag på 100m, og jeg klarer heller ikke å fremprovosere noen endret POI.

 

Da skulle alt være i orden, og kikkerten friskmeldt!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Sendte min kikkert inn til Kahles i Januar i år, fikk den tilbake og alt var fryd og gammen. Repaired erector system var beskjeden. Brukt siktet lite etter eg fekk det igjen, men har for ei ei lita tid siden fått ett løp i 6xc som denne var tiltenkt. Kråke,ravn og rev er vel egentlig det eg har tenkt og å bruke siktet til, alstå små mål som ikkje alltid er lett å komme tett på..

No når det nye løpet kom, har det blitt testet ein del kuler på 100 meteren for å finne ut hvilken kule som skal brukes. Eit par serier på lengre hold har det blitt. men ikkje nokon skikkelig test. 105 A-max blei valgt, og idag var tiden inne for å "prikke" seg inn på 100-500m. Skaut ei gruppe på 5 skudd på 11mm i senter på blinken, og tenkte at dette lover godt for videre skyting. Av 30 kronograferte skudd med Magnetospeed V3, har eg eit snitt på 901m/s og Es på 5. Skyter på 214m, både Leica hd-b og istrelok seier 5 knepp. Skyter ei gruppe og havner 5cm over siktepunt,5cm høgre med samling på 20mm.. Hmm, merkelige greier.. Skyter på 100 meter igjen, er 2 høg, 2 høgre.. 2ned,2 venstre=senter. Ratter etter Leica og Istrelok pro til 305m (11 klikk), skyter eit skudd, ingen hull i blinken..Javel tenkte eg, her er noe muffens.. Skyter eit skudd til, man då på ein blink lenger nede på plata, treff 9 cm over, 6 venstre. Skyter 2 skudd til med samme klikkverdi, samler seg fint på 29mm. Test på 100 meter etterpå, 3 over, 2 venstre.. Ingen tvil om her er noe feil. Som sist når eg sendte kikkerten fra meg, gjer retikkelet eit lite hopp når eg justerer forstørringa. Vil anta at det er problem med erector systemet igjen??

Satte på ein Zeiss V8 2.8-20x56 som eg har på 270 løpet, å plutselig stemmer farten eg har fått når eg har kronografert, antall klikk som skal justeres, og treffpunkt. So reknar med eg må sende svinet tilbake til Østerike, egentlig veldigt synd no når kråke og rev straks er på menyen..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Relativt gammel tråd, men jeg bruker den siden jeg har oppdaget at retiklet i min K312I msr hopper når jeg zoomer fra 10 til 12. Det ser ut til at hele bildet hopper, og jeg ser lengre opp i tråden at dette kan være normalt på ffp kikkerter.

Jeg tolker også det som er skrevet i tråden som at dette kan være en feil. 

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg opplevde noen merkelige treffpunktendringer i helga, og jeg oppdaget også denne hoppingen da. Jeg har ikke sett dette før, men det kan ha vært der da jeg ikke zomer så ofte. Treffpunktendringene kan selvsagt skyldes andre ting, det var bare 3klikk på 100m, men alt har vært stabilt her i et par mnd til nå. 

Jeg skal selvfølgelig teste mer, men om noen kan si meg om  det er vanlig med et lite hopp i bildet rundt om max forstørrelse på Kahles K serier, så får jeg muligens sove i natt.

Kikkerten er bare 2-3 mnd gammel og går i retur om det ikke skal være slik.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...