Jump to content

Norma 6,5X55 10,1 gr Elite Ekspress


Recommended Posts

Det vesentligste ankepunktet mot hurtigekspanderende kuler er og har aldri vært kjøttødeleggelse...Parker ei ballistic tip på bogknoken av en grov elgokse, og du har fort ei stygg skadeskyting å håndtere.. Tror ikke elite er så hurtigekspanderende, men hvorfor spare de få kronene og risikere noe? Elite er som nevnt fin til rådyr/rein, men finn deg ei bedre kule til elgen. :winke1:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvilken kule det er montert i Elite Ekspress?

Tja, det brukte å være Hornady interlock i det som kaltes forbedret elite. Før det var det ei tynnmantlet tradisjonell blyspisskule produsert i Norge? Andre kan vel svare på om dette er en ny utgave eller bare nytt navn... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Elite Ekspress er utvikla av Norma i Sverige. Etter det eg forstår er det ei konvensjonell kule,men om den liknar mest på Forbedra Elite(altså Hornady Interlock) Lapua Mega eller andre veit eg ikkje. Den leveres som 9,1grams patron i 6.5x55 og 11.5gram i 308w og 30-06.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det første året den kommer med 10,1gram kule?

 

Om dette er tilfelle korleis kan ein da påstå at det er ein dårlig kule uten å ha prøvd den?

 

For allt ein veit så kan det vere stor forskjell på korleis denne kula oppfører seg mot det ei lettare kule av samme type?

Link to comment
Share on other sites

Elite Ekspress har Norma laget kule uten lodding. Kula er 10.1gram og har vært det siden 2009(når den først kom ut på markedet)? Gamle Forbedret Elite hadde 9,1gram Hornady Interlock kule og enda eldre Elite hadde 9,1gram Norma laget kule.

 

Tror mange tenker på hvordan den gamle Forbedret Elite virket i viltet og skyr den nye pga det i tro den er like dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Ser bare ikke poenget å kjøpe Elite når det er så fantastisk mye annet å velge imellom, og det at den er 200-350,- billigere er en dårlig unskyldning..

 

Og det er nok mange som ikkje ser poenget med å kjøpe dyrare ammo sidan dei er fornøyd med Elite, og etter eige utsagn aldri har hatt problem med dei skota.

 

 

Prismessig så bruker eg enda billigare skot enn Elite, men det er pga at eg lader sjølv.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jeg har brukt Norma Elite Ekspress i 9 år nå og skutt ufattelig mange forskjellige dyr med det, alt fra kråke til 300kg elgokse.

Har aldri behøvd mer enn skudd, og det er da minimal kjøttødeleggelse.

Dyret har heller aldri sprunget videre.

 

Våpenet er en Browning Abolt 6,5x55.

Jeg syns dette er en fantastisk kule , men det fins selvsagt noe bedre. Det gjør det alltid.

Men jeg har eliten innskutt, og den går hull i hull som treningsammoen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...