Jump to content

Lage slire til neverkniven


haretex

Recommended Posts

Sj,

bra du tok opp det. Jeg glemte det lenger opp i tråden her. Før jeg putter kniven ned i den våte slira tar jeg på et tynt lag med HVIT vaselin. Uten det tror jeg nok noen av disse knivene i rårandsslirer kunne bli helt håpløse å få ut igjen. Sitter hardt nok som de gjør av og til.

Link to comment
Share on other sites

Montering av stroppen.

120-91.jpg

Jeg pleier å feste sammen stroppen på forskjellige måter. Enten med nagle, Chicagoskrue, eller "knapper" bygget på Chicagoskrue, og noen ganger med lærreimer, eller med lærknapp. Noen ganger også med en sølvknapp som klinkes. Uansett så limer jeg sammen stroppen med kontaktlim først. Trer den nedre enden igjennom metallringen og tar på lim på begge sider av den. Lar det tørke en stund.

 

120-92.jpg

Presser det sammen og setter på en limklemme. Lar det tørke.

 

120-93.jpg

Gjør det samme med andre enden og setter på klemme igjen. Bruker en lærbit over og under for ikke å få merker på stroppen av klemma.

 

120-94-1.jpg

120-95-1.jpg

Nå ser det sånn ut.

Link to comment
Share on other sites

Etterbehandling.

120-96.jpg

Jeg har i det siste gått over til å bruke Saddle Lac som etterbehandling, enkelt og greit, og ser ut til å gi et godt resultat. Uansett viser jeg her den måten jeg har gjordt det på i alle år.

Læret er nå gjerne litt matt så jeg tar på et blankemiddel kalt slireblank. Ligner veldig på fargeløs kantfarge. Mulig det er det samme. Lar slira henge til tørk en dag eller to etter farging. Tar så på slireblank. Pleier å brette sammen et tørkepapir og dynke det med "guffa". Stryker over slira så raskt som mulig. "Guffa" inneholder noe voks som herder kjapt. Tar på tynt lag. Hvis det blir renner eller dråper på slira som tørker så blir det ikke pent. Om det er felter på slira som ikke blir dekket i første omgang så henger jeg den bare bort litt før neste strøk. Venter noen min. og tar et nytt strøk. Gjentar behandlingen sånn ca. 3-4-5 ganger. Da pleier det å være blankt. Bruker dette på stroppen også, jeg behandler den vanligvis før jeg monterer den. Det er enklere å komme til da.

 

120-97.jpg

Så må det impregneres. Bruker lærfett. Tar på med ei fille. Legger på ganske mye og tørker vekk overskuddet etter en tid.

Gjentar behandlingen dagen etter.

 

120-98.jpg

For å komme til ordentlig rundt opphenget bruker jeg en pensel som jeg har klipt inn busta på. Stopler inn fett rundt opphenget på alle kanter.

Link to comment
Share on other sites

Knappen på opphenget.

120-99.jpg

Skal bruke en Chicagoskrue for å montere sammen stroppen. Den ser slik ut. Består av en skruedel og en mutterdel. Litt avhengig av lærtykkelsen på stroppen så kan denne være litt lang slik at skruen bunner uten at læret blir dratt sammen. Jeg pleier derfor å slipe vekk et par mm av begge delene før montering.

 

120-100.jpg

Klipper et hull med hulltang i stroppen. Setter inn mutterdelen fra framsida.

 

120-101.jpg

For å sikre at skruen ikke løsner pleier jeg ta i en dråpe lim i mutterdelen før jeg skrur inn skruen fra baksida.

 

Helt til slutt pleier jeg å rense kniven litt etter taperester og maskering.

Polerer så over skaftet en gang til, og polerer opp filsporene hvis kniven har det. Dette er vist i tråden om kniven.

 

Nå begynner det å nærme seg et ferdig resultat.............

Link to comment
Share on other sites

Vi først takke for sabla fin tråd Haretex! God nytte for meg og eg er sikker på at det er mange mange fleire som er takknemlege og kjem til å få bruk for denna!

Godt jobba og ``gørr`` fint resultat :D

 

- Aslak!

Takk skal du ha Aslak. Du hadde jo ventet lenge på denne så da var det jo hyggelig at du synes det var til nytte.

Link to comment
Share on other sites

Kjempe bra tråd dette! :) har sett det har vert brukt bakenden av en rifle/pistolhylse til nagl i opphengsløkken. Er dette noe som er å få kjøpt i butikken ?

Nei de må lages. Kapper av 1,5-2mm av det bakerste på hylsa. Slaglodder så på en mutter, en nagle, eller en tråd, litt avhengig av hvordan den skal festes inn. Hvis jeg skal ha blanke sender jeg de til forsølving, skal det være messingfarget så polerer jeg de bare opp igjen etter loddinga.

 

Hvis jeg husker på det så kan jeg ta noen bilder og legge ut neste gang jeg skal lage noen!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Imponerende arbeid haretex.. Blir helt målløs jeg. Takk for at du lager slike tråder.. Håper du fortsetter med det :)

Takk for det. Ja det kan vel tenkes at det kan bli noe mer av et eller annet slag. Er jo mange dyktige knivmakere her inne så det kunne jo vært artig å ha sett litt fra andre også da.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Takker så mye begge to. Hyggelig at dere likte neverknivtrådene.

Selv om jeg ikke har sett noen andre neverkniver presentert her så håper jeg noen har hatt litt nytte av dette.

 

Har planer om en ny bildetråd i løpet av høsten, får se når jeg kan komme igang med det.

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Selv farger jeg bare etter at slira har tørket. Kan være lettere å få jamn innfarging i våt tilstand.

Jeg farger ofte to eller flere farger og da synes jeg det er bedre når den er tørr.

 

Hei Haretex! Flott tråd, og nydelig resultat! Er selv i gang med noen prosjekter med lettere preg av "nybegynnersjuka", men tror da læringskurven går oppover foreløpig :) Har lært mye viktig gjennom tråden din her!

 

Lurte litt på det med farginga di. Farger du hele slira svart først, og legger rød oppå? Ser det blir fine sjatteringer i rødfargen. Kommer det naturlig eller er det "fremkalt" på noe vis??

 

-Anders

Link to comment
Share on other sites

 

Lurte litt på det med farginga di. Farger du hele slira svart først, og legger rød oppå? Ser det blir fine sjatteringer i rødfargen. Kommer det naturlig eller er det "fremkalt" på noe vis??

 

-Anders

 

 

Nei, da blir alt sort. Du kan ikke dekke over en mørkere farge med en lysere.

Sjatteringene kommer nok av at jeg har lagt litt tynt med sort oppå det røde.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

haretex, den siste kniven du la ut bilder av minner meg mye om en av de jeg her kjøpt av deg. Er det makan ? Ellers er det like vakre kniver som før :D .

Link to comment
Share on other sites

Hei Graahund

 

Jeg har laget mange kniver og slirer den siste tiden, men jeg har ikke lagt ut noe her på kammeret siden i slutten av oktober, så jeg er litt usikker på hvilken du mener??

 

Hvis du tenker på den kniven som er omtalt i denne tråden så er det en kniv jeg laget for et års tid siden, men den er ganske lik en som du har kjøpt ja..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor legger du de ikke ut her da Haretex? Jeg glemmer å sjekke hjemmesidene jeg desverre, så får jo ikke gitt noen tilbakemeldinger.

 

Hei Berserk!

 

Jeg er stadig innom her, følger litt med i knivtrådene, og gir noen små kommentarer av og til.

 

Etter at det i en av mine tråder i fjor høst kom en kommentar

 

at i tråder som dette, som det har kommet mye av, blir det lite interessant lesing og læring.

 

så har jeg gått litt i "tenkeboksen".

Jeg har de siste 2 år brukt rimelig mye tid her på kammeret på å ta bilder, laste opp til photobucket, legge det ut her med kommentarer etc. Jeg trenger ikke å legge ut noe her for min del, og hvis det er noen som plages av det så har jeg mye annet å bruke tida til. Inntil videre iallefall har jeg valgt å bruke den tida i knivbua, det kan jo bli noen ekstra kniver i året ut av det. :D

 

Men kniv og slire lager jeg fortsatt, ganske mange også, ifjor faktisk over 50 stk. :shock:

Og kanskje legger jeg ut et bilde av og til - kanskje. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg husker dette. Synd hvis det gir avsmak for jeg setter pris på å kunne se hva du og de andre her lager. Nå har du jo hjemmesiden, så jeg får bli flinkere til å følge opp og lese der.

Jeg tenker litt slik jeg, at det er mange som ikke bryr seg noe om knivene jeg lager. Men så lenge antallet av de som er innom og ser på trådene mine øker, så burde det være noen som finner det interessant å kikke.

Flott at du rekker å lage så mange kniver. Jeg skulle gjerne gitt mye mer tilbakemeldinger enn jeg gjør, men jeg føler det er vanskelig når en ikke sitter med kniven i hånda.

Skal du stille på noen markeder i år? Jeg skal prøve å få med meg de fleste store, så kunne vært interessant å tatt en dypere kikk på det du lager. Send en PM om det skulle passe.

 

-Berserk

Link to comment
Share on other sites

Eg set i allefall pris på at du lastar opp bilde. No har eg vore så lur at eg har abonnert på heimesida til Haretex, no får eg alle bilda på mail. Supert!

Men det ein person seier talar så absolutt ikkje for resten. Eg tvilar på at det finst fleire som ikkje set pris på knivbilda dine!

 

- Aslak

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig med Berserk her , jeg har savnet dine innlegg her inne Haretex....tenkte kanskje du var opptatt med noe annet :? . Jeg tror du har vært en stor inspirasjonskilde for veldig mange som lager kniv og det er alltid beundringsverdig å se alle fine knivene som blir laget . Ønsker at du fortsetter med det :winke1:

Det første jeg ser etter på forumet er om der er oppdatering eller nye tråder fra alle dei dyktige knivmakere

som er her inne og deler sine bilder .

For min egen del blir det lite kniving nå da jeg sitt i rullestol(6 uker) i et hus som ikke er tilrettelagt for dette . Ikke helt etter planen da verktøykassa var fylt opp med blad og emner , men etter noen uker nå håper jeg det blir .

Link to comment
Share on other sites

Skal du stille på noen markeder i år? Jeg skal prøve å få med meg de fleste store, så kunne vært interessant å tatt en dypere kikk på det du lager. Send en PM om det skulle passe.

-Berserk

 

Jeg deltar aldri på markeder/messer med tanke på å selge kniver.

Men jeg besøker noen av de med tanke på innkjøp av materiell.

 

Elverum og villmarksmessa på Lillestrøm er obligatorisk, Dyrsku'n av og til.

Har aldri vært på messa i Vikingskipet så jeg har planer om det i år.

Uansett blir det Lillestrøm, Elverum og antagelig Dyrskun.

Kunne vært morsomt og vært i Bardu en gang også, jeg pleier å sende noen kniver til konkurransen der, men har aldri vært der

 

Skal du på noen av messene så kan vi jo slå av en prat om det passer sånn.

Link to comment
Share on other sites

Du skal bare vite det haretex, at hadde ikke jeg ved en tilfeldighet klikket meg inn på en av dine bildetråder for ett drøyt år siden, hadde ikke jeg bygd meg knivbod og heller ikke laget noen kniver...

 

Jeg har vel laget noen få kniver i årene før, men kun enkle ting med enkle redskap.

Så selv om jeg ikke er helt nybegynner har jeg fremdeles mye å lære, og setter stor pris på bildetrådene dine.

Ellers er det alltid morsomt å titte innom og se på arbeidet ditt og de andre knivmakerene her på kammeret.

 

Kommentaren du fikk er vel en smule respektløs. Noe av poenget med dette forumet må da være å kunne dele kunnskap og idéer, og om folk ikke setter pris på håndverket har de vel heller ikke noe på disse sidene å gjøre.

Håper du legger ut nye bilder snart :D ...Og kanskje en bildetråd på fulltangekniv...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Fryktelig synd at ting som dette skrives haretex. Men på en annen side så har du adskillig fler tilhengere en den personen som skrev dette. Syns du burde heve deg over dette og legge ut bilder og forklaringer som før til stor glede for 99 % av leserne i denne tråden. Håper du ombestemmer deg :( .

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Fantastisk tråd dette! Har kun lest bøker lånt på bibliotek å gå etter. Har laget to slirer, så fant jeg denne tråden, og må si at det ble enklere å få til og bedre resultat :D . Er mektig imponert over hva du får til, og takknemlig for at du har tatt deg det ekstra arbeidet å ta bilder og legge ut steg for steg beskrivelser.

 

Bruker du fremdeles bare saddle Lac som etterbehandling eller slireblank? Jeg har til nå kun satt inn med fett etter farging, men skulle ønske de ble litt blankere. Saddle Lac er vel bare å spraye på, men du setter vel inn med fett etterpå allikevel?

 

Har du prøvd edge kote inni slira eller lar du den være helt ubehandlet?

 

Mvh takknemlig nybegynner, Espen

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke bruker Saddle Lac så gi en 3-4-5 omganger med slireblank FØR du har på lærfett. Det pleier bli ganske blankt det.

Inni slira bruker jeg ikke så ofte noe. Av og til et par omganger med lærherder som varmes inn med varmepistol. Vær obs på at slira kan krympe litt i så fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Kan ikke forstå at dette skal være noe å klage på.

Det er en kjempe tråd for meg i alle fall, som har lyst til å lage kniver sjøl.

Klare godt å forstå at folk kan bli sjalu når vi ser hva dere klarer å lage, men da får vi holde det for oss sjøl og ikke lage kvalm i trådene.

Har sett på flere av trådene om kniv og vil takke dere alle for flotte bilder av hva dere har laget.

Så for min del :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har surfet gjennom tråden om hvordan lage neverkniven og slire til neverkniven, og dette har vært interessant lesning da jeg selv er i ferd med å prøve meg på min første kniv.

Min hobby har til nå vært tredreiing, pennedreiing og arbeid med overfres.

 

Noe av det jeg synes har vært kommentert mest er dårlige bilder.

Jeg vil gjerne komme med noen enkle tips.

 

Bruk godt lys - blits er ofte ikke godt nok. Jeg har fotografert penner ute og lagt dem på speilplate. Dette gir lite skygge.

Lys bakgrunn. Jeg bruker gjerne/ofte benken (hvit) på badet som bakgrunn. Det går an å bruke fototelt, enten kjøpt eller selvlaget av rammeverk formet som en kube med lett hvitt stoff rundt + gode lamper på alle sider.

Bruk av fotoredigegerings program på pcen for å fikse bildene så de blir skikkelig skarpe.

 

Hilsen

Øistein

www.flisespikkeriet.biz

Link to comment
Share on other sites

 

Noe av det jeg synes har vært kommentert mest er dårlige bilder.

 

Hilsen

Øistein

http://www.flisespikkeriet.biz" target="_blank" target="_blank

 

Hvor i all verden fant du det?

Jeg har gått i gjennom begge trådene nå, og det var ikke nevnt et ord om dårlig fotografering. bare positive tilbakemeldinger, både på bilder og tekst.

Dette er tross alt info tråder om "hvordan lage", ikke en "show off" tråd.

Vis meg gjerne hvor du fant "alle" kommentarene om dårlige bilder, som du beskriver.

 

Haretex: Ikke meningen å komme med oppgulp i tråden din, men jeg ble små-irritert her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eistein: I regelverket for Kammeret er en av punktene for god etikette

 

- Ikke skriv meldingene dine med store bokstaver. FOLK LIKER IKKE Å BLI ROPT TIL!

 

Jeg har ikke til hensikt å starte noen krangel her, men jeg føler at du tok dette litt tungt?

Jeg skjønte som alle andre her, at du hadde gode hensikter med dine råd om bilder,og rådene var gode, men det er viktig at man prøver å ordlegge seg, og i hvert fall komme med rette opplysninger, når man skriver slike ting.

 

Haretex er en av "Kniv kammerets" viktigste støttespillere, og bruker mye av sin tid til å opplyse og gi gode råd til alle.

Jeg vet, med erfaring fra andre forum at det er fort gjort at slike ressurser blir borte, når flere kommer med usakligheter.

Jeg vil poengtere at jeg ikke oppfattet deg som usaklig, men man vet aldri hvordan mottaker av meldinger oppfatter ting.

Jeg tenker som så, at når jeg som "tilskuer" oppfatter en negativ ting, kanskje trådstarter også gjør det?

Det kan hende jeg tar feil, i så fall ber jeg om unnskyldning til de det gjelder.

Ha en fortsatt god uke!

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I del 1 av dette prosjektet (lage kniv med skaft av bjørkenever) så advarte jeg mot at bilder ikke ville være av all verdens kvalitet. Jeg har null peiling på foto, og kun helt enkelt utstyr, så det blir som det blir.

 

Uansett har jeg brukt utrolig mye tid på å lage disse 2 trådene, og sur kritikk inspirerer ikke akkurat til nye prosjekter.

 

Selv oppfattet jeg det som de fleste var godt fornøyd, men det gjelder vel ikke alle, og det må man vel kanskje forvente.

 

Tross mine ringe fotokunnskaper, tror jeg faktisk jeg har sett dårligere bilder på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...