Jump to content

Recommended Posts

Igår ble det en fantastisk smak på rypa (selv kjerringa som ikke liker rype spiste alt)

 

Einebær

Rosmarin

Salt

Pepper

Kryddersmør (fra rema)

Rypebryst/filet

Sopp i skiver

Jegersaus og fløte

Melange

Valgfritt tilbehør (ris, potet, baktpotet, salat, osv)

 

Stek først soppen i pannen med ca. 50g smør, tilsett godt kvernet einebær (ca 10stykk), salt og pepper. Stekes i 5min på høyeste varme.

 

Ha salt, pepper og rosmarin på rypebrystene. Tilsett ca. 50g smør til i pannen. Stekes deretter ilag med soppen ca. 2-3 min på hver side. (blandet rypene og soppen godt i pannen)

 

Legg rypene på stekefat, hell over fettet ifra pannen over rypebrystene. Stekes i ovnen i ca 5min.

 

Sausen helles over tallerken slik at det blir et tynt lag med saus over hele. Plasser rypebrystet i midten av tallerken. Legg ca 1 teskje kryddersmør oppå hvert rypebryst. Ved siden av rypebrystet legges soppen og evt tilbehør Og vipps, serveringsklart.

 

Vel bekomme.

Edited by Ei tohi varjata
Fikset overflødig mellomrom i tittelen ;)
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Jeg husker et matprogram som gikk på NRK med Lars Barmen hvor han tok for seg koking av kraft (mens man enda kunne kjøpe margebein på butikken). Da sa han det at skal du koke kraft på skroget av ryper, så skal ikke skroget ligge lengere enn 8 minutter før du tar det ut/siler av kraften. Grunnen er at smaken blir bitter om man koker lengere. Jeg har også sett Helstrøm neven dette, men han koket nokså mye lengre enn 8 minutter. Kanskje var det noe rundt 20 han lot det ligge å putre? Jeg tror mest på Lars Barmen. Han er i hvertfall mye hyggeligere og se på når han lager mat, og skryter ikke så jævlig av at alt er "verdens beste" hele tiden xD:D

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...