evert

Members
  • Content count

    3,292
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About evert

  1. Lages av Chapuis, og importeres av Børselars.
  2. ...Puh! Det er godt å vite at jeg ikke er helt ute på viddene!
  3. Rampa i ramma, rampa i pipa, tilpasning av link, tilpasning av løpets nedre låselugger, tilpasning av utdrager, grovt maskinert støtbunn, grov innvendig maskinering av løpskanal i sleiden, formen på kula, settdybde, diverse feil ved hjemmelading, avfasing av "stripper rail" på sleiden, magasinfjær, magasinlepper, magasinets tilbringer, rekylfjær, rekylbuffer. Og sikkert noe annet jeg ikke kommer på i farta. Vanskelig å diagnostisere sånt på avstand, men de faktorene jeg har listet opp over er ting som ofte er medvirkende i å skape mateproblemer. Du sier ikke mye om hva denne "FTF" (matefeil?) består i.
  4. Sålenge du ikke skyter blykuler som legger igjen mye bly, trenger pistol og revolverpiper fint lite puss. Det viktigste er å holde kammeret reint, så du ikke får feilfunksjoneringer. Bruk kobberbørste og Breakfree/CLP(forsvarets våpenolje, selges ofte rimelig av folk som selger overskuddsmateriell) når du føler for det, ikke stress med mantefjerner, det har fint lite å si i håndvåpen.
  5. Ok, da tok jeg feil. Har fått det for meg fra ett eller annet sted at de har stigning som smither, og har sett en god del ustabile wadcuttere fra flere Manurhiner. 1:400mm er sånn ca 1-16", som er bedre enn smith sin stigning på 1:18-3/4", men det er fortsatt litt slak for slappe wadcutterladninger, der bør man ned på 1-14" eller 1-12". Uansett er Manhurinene pent laget ja, man får faktisk ganske mye for penga der...
  6. For eksempel for slapp til å stabilisere 148grs wadcuttere skikkelig. Spesielt i korte piper som gir lav hastighet.
  7. Nja.. Manurhin har desverre for slakk riflestigning på pipene sine, akkurat som Smith&Wesson.
  8. Landrø.
  9. Har god erfaring med de to HW40 vi har i familien. En av dem hadde et spon etter produksjonen i ventilen da den var ny, men etter at det var fjernet har det ikke vært noen problemer. HW lider vel av det samme som alle andre, det skal spares penger, og da må det kuttes tid i produksjonen. Kan se ut som om det til tider går litt for fort i monteringen til tider, men HW er en av få produsenter som ikke har kuttet like mye på kritsike punkter som endel andre produsenter av sportsluftvåpen. Selv om HW jevnt over leverer bedre produkter enn BSA, Gamo, Hatsan, Norica, Umarex og de fleste andre luftvåpenprodusenter, er ikke det en garanti for at det ikke dukker opp et problem nå og da. Sånt skjer i all produksjon. Uansett er dette en garantisak, som forhandler skal rette opp i for deg. Om forhandler ikke tar ansvaret sitt ville jeg sendt en mail til HW og forklart problemet.
  10. Du må ha en lett avrunding av kanten inn i kammeret for å få god mating. Det finnes litt bilder på nett, sjekk ut "pistolwrench" sine bilder i denne linken: https://forums.1911forum.com/showthread.php?p=9384281 Pistolwrench= http://www.rogersprecision.com Synes å huske at jeg gjorde en lett avfasing på skytterkompisens remington. en liten rundfil, fjerne et par-tre tideler av kanten, også polere opp med fin smergel rundt fila. Om du ikke vil file kan en skarp kniv brukes til å knekke kanten.
  11. Slet med "tre-punkts-forkiling" i både paraen og commanderen etter løpsbytte. Symptomet med høy friksjon mellom slide og pipe når du dytter litt på pipa var tilstede. Etter lang tid med frustrasjon har jeg gitt opp lange låseflater og teorien om forsinket opplåsing som bra, og dermed kunnet eliminere "lugbump". Nå funker begge bra.. Et spørsmål: hvordan ser kammerkanten din ut? altså der patronen "knekker over" under mating? den bør ikke være skarp.
  12. Hvordan oppfører løpet seg i sleiden når deu har tatt toppen av ramma, og tatt ut rekylfjæren? altså, hvordan glir løpet i bushingen, hvordan tilter løpet ut/inn av lås, og hvordan glir kammerdelen av løpet mot boringen i sleiden?
  13. Hvordan kilt fast? Hvis det er en såkalt "tre-punkts-forkiling" der patronen sitter kilt fast midt i matinga, kan dette fort være "lug bump".
  14. Finnes endel info på nett om optimal utdragertilpasning, spesielt en mann ved navn Jerry Keefer har skrevet en del meget bra på diverse fora. Men det er lett å la seg rive med i søken etter det optimale.. Og som oftest får man ting til å fungere bra selv om man ikke gjør ekstreme modifikasjoner som å lodde/sveise opp låsesporet i utdrageren og flytte den bakover. Er sjelden noe problem å trimme litt av fronten av utdrageren med fil. Regner med at du også har justert spenn og avfaset og polert kroken "etter boka"? Men- er du 100% sikker på at det er utdrageren som skaper problemene dine? Jeg ryddet for ikke sålenge siden opp i en Remington 1911 for en klubbkompis som hadde funskjosnproblemer. Problmet der var en bushing som var laget tight uten de riktige klareringene, og den bremset opp under mating. En annen ting som til tider skaper mateproblemer som kan være vanskelig å tyde er feiltilpasning av linken. Google "1911 lug bump".
  15. Dreiv med "rugerladninger" for .45 Colt for en stund siden, i en Bisley-Blackhawk med 7,5" pipe. Tok utgangspunkt i kjente trykksutte data med H-110, 300grs XTP og federal hylse, da har man en anerkjent ladning i 30.000psi-klassen å ha som standard for trykkring-målinger. Om det er 27000 eller 33000psi i snitt man lander på er nok vanskelig å ha kontroll på for oss amatører, poenget er å ikke være helt borti natta over rødstreken. Det jeg har funnet er at N-110 er litt vaskeligere å antenne ved dette trykknivået enn H-110, jeg får ikke så stabile hastigheter som jeg ønsker uten å gå over "trykkstandarden" etablert med H-110 og 300grs XTP. Nå skal det sies at jeg krympet litt i svakeste laget, Colthylsene er ikke akkurat gratis,så jeg forsøkte å maksimere levetiden. Med minimum ekspansjon, pen krymp, og en runde med anløping av hylsemunningene etter 6-7 omladninger har jeg klart å få 11-12 omladninger på hylsene uten mer enn et par prosent tap pga sprekker i hylsemunningen. Men det er kanskje greit å innse at man må krympe ganske hardt for å få dette til å fungere tilfredsstillende, med medfølgende hylsetap. Et annet funn er at hylser i .45 Colt varierer en del, og du må detaljsortere på bunnstempler. Federals hylse er anerkjent som sterk og god, men jeg har funnet to forskjellige varianter over den, som gir forskjeller i hastighet, og dermed også trykk. Du kan se forskjellen på bunnstempelet, men du må ha godt syn og være bevisst på det. Blir spennede å se hva du finner ut med N-105, kan godt være det kruttet trives bedre enn N-110 i .45 Colt for Ruger