SirfStar Posted October 23, 2014 Share Posted October 23, 2014 Fikk tilbake minien min i dag, etter montering av 580 serie løp på en 180 serie kasse. Til min store forskrekkelse ser jeg at børsemakeren har dreid ned diameter på pipen der hvor sluttstykkebæreren har kontakt. Dette i stedet for å frese ned sluttstykkebæreren for å gi plass til den tykkere pipen. Nå har jeg en .625" pipe med et stort stykke midt i som bare har .50" dia. Dette kan da umulig være korrekt/normal prosedyre for en slik jobb?? Anbefalinger og vurderinger mottas med takk. Børsemaker/butikk nevnes ikke i åpen post. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Da burde du nok tatt deg bedre tid til å forklare hva du ønsket.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Gass porten burde vært skiftet ut til en i .625", sluttstykkebæreren har vel ikke noe med dette å gjøre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
furuoglyng Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 180 forblir 180 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Jeg har 182, med feit LW pipe, litt jobb, men den går godt. Bæreren på 18x serien er vesentlig lettere og bearbeide enn 58x. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Er det noen annen måte å gjøre det på, uten å kjøpe ny gassblokk, med det styret det innebærer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Eksakt hva mener du nå Hassel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirfStar Posted October 24, 2014 Author Share Posted October 24, 2014 Det hører med til historien at jeg kjøpte en ny .625" gassblokk som ble sendt med våpenet og montert. Den gamle tynne pipen stod også på våpenet, samt en løs tykkere pipe, med meldingen "Brukeren vil ha montert denne tykkere pipen med den tilhørende tykkere gassblokken", og løsningen var altså å dreie ned pipen min. Er jeg helt på jordet som forventet å få tilbake en tykk pipe her? Jeg endte forøvrig med å betale nesten 5000kr og vente over 6 uker..! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Man må vel dreie ned løpet for å passe gassblokken? (mente jeg) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Nei, du har bare forregnet deg på børsemakeren. Relativt vanlig tabbe. Jeg har for lenge siden sluttet å ta for gitt at en børsemaker intuitivt skjønner hva jeg mener. Jeg spesifiserer ned på 0,01mm nivå, oppgir toleranser og fremgangsmåte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Man må vel dreie ned løpet for å passe gassblokken? (mente jeg) Hvis øvelsen er å få tykk pipe, så er vel den det siste som skal røres. Det er underkommunisert her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Huff og huff, ikke gøy å gå på en slik smell. Men hvem har egentlig skylden? Børsemaker har jo gjort som du sa, montert den nye pipen med medfølgende gassblokk. Du spesifiserte derimot ikke hvordan konflikten med eksisterende bærer skulle løses, så kan han egentlig klandres for å velge den løsningen? Jeg ville nok ha spurt kunden før jeg gikk løs på jobben, men jeg kjenner heller ikke nok til Mini til å si noe om hva som er enklest eller best. Å anta at en hver børsemaker vet hva som er "korrekt / normal" prosedyre for en slik jobb er litt naivt, med mindre han faktisk har hevdet å besitte ekspertise på dette våpenet. Halvautoer er ikke daglig kost for alle norske børsemakere, og vi er nok også litt mindre religiøse enn amerikanerne ofte er mtp "den eneste rette måten å gjøre ting på". Som Egon sier har du ikke kommunisert dine behov klart nok, det er faktisk ikke åpenbart at du måtte beholde pipeprofilen bak gassblokk. Mange horer opp børsene av rent kosmetiske grunner, og selv Ruger tyr til tynnere profil bak gassblokk på sin Target-modell. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Det hender det dukker opp minier på Finn med custom tykk pipe. Da ber jeg eieren ta av støvdekslet og ta et bilde. Like trist hver gang. En mini med EKTE, feit pipe har IKKE støvdeksel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferox Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Børsemakeren jeg brukte gjorde i hvert fall jobben riktig på min der han byttet til LW pipe, .825 gassblokk og like tykt løp hele veien. Får ikke støvdeksel til å passe på der nei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindskog Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Hvis jeg hadde levert fra meg både tykkere pipe og større gassblokk så hadde jeg trodd at ønsket resultat var ganske åpenbart, men det var det altså dessverre ikke. Som Egon med flere har sagt, spesifiser, spesifiser og spesifiser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egon olsen Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Børsemakeren jeg brukte gjorde i hvert fall jobben riktig på min der han byttet til LW pipe, .825 gassblokk og like tykt løp hele veien. Får ikke støvdeksel til å passe på der nei. Hæ? Ba du ikke om 23mm 4" ut fra kassa? tsk tsk tsk... At børsisen din ikke så muligheten for det liksom.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferox Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Når du nevner det så er faktisk løpet rett over 23mm ut fra kassa og ender i litt over 22mm ved munning. Det var vel .850 eller .900 gassblokk jeg kjøpte, husker ikke helt, ser ASI har .750, .850 og 1" nå. Er ikke sikker på hva det var når jeg kjøpte for mange år siden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAB Posted October 24, 2014 Share Posted October 24, 2014 Freste opp den orginale gassblokka til 16,9mm (0.665") da jeg byttet løp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirfStar Posted October 25, 2014 Author Share Posted October 25, 2014 Våpenet er sendt i retur. Meldingen jeg fikk var at det måtte konfereres med børsemaker. Litt som Ebay egentlig - får jeg det jeg betalte for? Hmm. Spennende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirfStar Posted October 25, 2014 Author Share Posted October 25, 2014 Å anta at en hver børsemaker vet hva som er "korrekt / normal" prosedyre for en slik jobb er litt naivt, med mindre han faktisk har hevdet å besitte ekspertise på dette våpenet. Halvautoer er ikke daglig kost for alle norske børsemakere, og vi er nok også litt mindre religiøse enn amerikanerne ofte er mtp "den eneste rette måten å gjøre ting på". Jeg ser poenget ditt, men jeg er helt uenig i at det holder vann. Det blir litt som å levere bilen til verksted for å få montert hengerfeste, og når du henter bilen så er det limt fast en krok på taket med Karlsons Lim. Man må naturligvis balansere forventningene sine med hva som er rimelig, men som Lindskog sier; "Hvis jeg hadde levert fra meg både tykkere pipe og større gassblokk så hadde jeg trodd at ønsket resultat var ganske åpenbart", litt som at hengerfestet ikke skulle limes på taket på bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Hva som er åpenbart for deg er beviselig ikke like åpenbart for alle andre, det er i det minste lærdommen en bør gjøre av denne saken. Ellers kan andres erfaringer på bruktmarkedet tyde på at dette er den vanligste måten å tilpasse en tykk pipe på, selv om jeg er helt enig i at det ikke er optimalt. Men det tilsier jo at det ikke er åpenbart at du ville ha modifisert bæreren. Når det gjelder analogien din er den direkte feil, et hengerfeste er underlagt klare regler for montering. Du bør finne et bedre eksempel om du skal argumentere for en erstatning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midt-I Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Selv om det er best med tykk pipe hele veien, er det faktisk viktigst at pipen har de tykkeste partiene ved kammeret og fremfor gassblokken. Men jeg hadde også selv blitt veldig skuffet, siden jeg synes det er ganske intuitivt at man ønsker tykt løp hele veien. Hvorfor vil man ellers bytte pipe? Når det gjelder litt mer avanserte børsemaker-prosjekter bør man kanskje generelt ha en dialog med børsemakeren i forkant (telefon, epost), og ha med en arbeids-beskrivelse og kanskje til og med tegning. Generelt for alt fagarbeid mener jeg at dersom det er tvil om hvordan noe skal gjøres, så skal man spørre kunden. I dette tilfelle ville jeg prøvd å få en dialog med børsemakeren om hva som gikk galt, og om det kanskje kan gjøres på "rett måte" til en redusert pris? For presisjon på en Mini-14 vil jeg forresten legge til at jeg tror 3-punkts søylebedding ala ASI er det som vil være mest utslagsgivende. Det sies at dette skal være mye bedre enn vanlig glassbedding for en Mini-14, og jeg går med tanker om å kombinere de to: Søylebedding først og glassbedding etterpå. Tanken er at uten søylebedding står man fortsatt igjen med låskasse og kolbe som kun holdes sammen av en fjær i avtrekkermekanismen. Bare prøv å ta av gassblokken og avtrekksgruppen, og kjenn hvor løst låskassen egentlig ligger i stokken. Slik jeg har forstått det borres det tre hull i låskassen, de to bakerste er for å skru fast låskassen i kolben mens det fremste hullet under ladearmen bare er for en ekstra styrepinne. ASI bruker to 4-40 skruer med lengder 1,5" (38,1 mm) og 1" (25,4 mm), i tillegg til styrpinnen. 4-40 skruer er ca. 2,8 mm, så M2.5 eller M3 er nærmest hvis man skal gjøre det metrisk. Tenkte at M3x40 mm og M3x25 mm kan passe, så må jeg bare få tak i gjengede M3 søyler. Bæreren på 18x serien er vesentlig lettere og bearbeide enn 58x. Vennligst utdyp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Enig, hvis en komplett arbeidsbeskrivelse mangler bør det være direkte kontakt mellom børsemaker og kunde. Å sende inn slikt arbeide via butikk er langt fra optimalt da de som tar i mot bestillingen ikke alltid forstår hva som skal gjøres. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted October 25, 2014 Share Posted October 25, 2014 Jeg ville gitt børsa til egon, bedt han speisifisere i skriftlig form hva som må gjøres... og så betalt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.