Jump to content

Choker


Brac

Recommended Posts

Heisannsveisann

 

Er en lite aktiv rype, due og skogsfugl jeger. Men i år skal jeg til pers. Gleder meg masse!!!!

Men så var dette med choker. Har en Star baikal m/utskiftbare choker men husker jo ikke fra år til år hvilken chok som skal sitte hvor. Det er det nederste løpet som fyrer først. Er det noen som kan den rette kombinasjonen??

På forhånd takk for hjelpa.

Link to comment
Share on other sites

Hva blir det i bokstaver da? M, F, IC etc...

 

M er modified (halv)

F er full

IC er improverd cylinder(kvart)

C er cylinder (åpent løp uten trangboring)

Også har du IM som er Improved modified (trekvart choke) Mellomting mellom halv og full.

 

I stigende rekkefølge får du da

 

C. åpentløp

IC. kvart

M. halv

IM. trekvart

F. full

 

Også har du prikker og steker bare for og gjøre forvirrelsen total :mrgreen:

 

1prikk/strek (kvart)

2prikk/strek (halv)

3prikk/strek (trekvart)

4prikk/strek (full)

 

Også som det blir sagt under her finnes det de land som vil gjøre ting på egene måter og gjør motsatt av andre. Dette bare for og forvirre ekstra mye.

 

da blir 4 streker kvart

3streker halv

2streker trekvart

og 1 stek full.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke noe annet en streker?

På min baikal er 1/4 merket med IC og 1/2 merket med M.

Nå kjøpte jeg min baikal i år da så muligens forskjellig merking.

Men ser at mine har noen hakk i enden, den med 1/4 trangboring har 4 hakk, mens den med 1/2 har 3 hakk, den jeg bruker som er 1/1 har kun et hakk i enden.

Men vet ikke om disse hakkene er det samme som strekene dine, evt. om du ser noen "hakk" i enden av choken

Link to comment
Share on other sites

Har da dobbelt sjekket mine choker.

En er merket M (o,5) og har 4 streker

En er merket IC (0,25) og har 3 streker

 

Som sakt det er det nederste løpet som fyrer først. Mitt spm er da hvilken chok i øverste løpet og hvilken chok i nederste løpet?

 

Som skal jeg aldrig ta dem ut når je får detta rett nå!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Har da dobbelt sjekket mine choker.

En er merket M (o,5) og har 4 streker

En er merket IC (0,25) og har 3 streker

 

Som sakt det er det nederste løpet som fyrer først. Mitt spm er da hvilken chok i øverste løpet og hvilken chok i nederste løpet?

 

Som skal jeg aldrig ta dem ut når je får detta rett nå!!! :D

 

Da ble det jo enkelt.

 

IC/3 streker i nederste løp og M/4 streker i øversteløp.

 

Kjempevalt til all hagle jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det som forvirrer meg, er at M= 1/2 choke når det gjelder bly og 1,0 choke når det gjelder stål.

IC= 1/4 choke bly, 3/4 stål.

 

Dette er veldig forvirrende, men det følger kun med M, IC og F så jeg har ikke noe alternativ når det gjelder stål. Litt rart at 3/4 er den minste choken jeg har når jeg skal skyte med stål men.

 

Når bruker jeg F, trenger jeg denne?

Link to comment
Share on other sites

Det som forvirrer meg, er at M= 1/2 choke når det gjelder bly og 1,0 choke når det gjelder stål.

IC= 1/4 choke bly, 3/4 stål.

 

Dette er veldig forvirrende, men det følger kun med M, IC og F så jeg har ikke noe alternativ når det gjelder stål. Litt rart at 3/4 er den minste choken jeg har når jeg skal skyte med stål men.

 

Når bruker jeg F, trenger jeg denne?

 

Dette er at stål patroner blir laget ed kraftigere plast"pose rundt hagel som holder den lengere enn med bly og at bly blir deformert i løpet men det blir ikke stål deror bedre skuddbilder og trangere skudd med samme choke.

 

Men du finner stål patroner som gir store skuddbilder også.

 

Full bruker jeg kun på rådyr og der jeg vet det kan bli lange skudd(over 30meter)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

De fleste bruker vel halv trangboring på Trappen jeg skyter fort så jeg bruker kvart, på figurjakt så kan det jo være både korte og lange hold så her blir det brukt litt ymse mange sverger til full og superfull noe som ofte er helt unødvendig.

Er det stier som jeg vet har korte hold så bruker jeg halv og trekvart, er det litt lengre hold så skrur jeg i 2 trekvarte trangboringer, det er en fordel at man har testet ut at skuddene man bruker samler bra i disse trangboringene noe som ikke er så lett i dag da man skyter med bly på disse stevnene å utvalget er dårlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Skal på rådyrjakt igjennom skolen på torsdag, og lurer på hvilke choker jeg bør bruke?

De chokene jeg har er navngitt:

Imp. Mod. (improved modified?)

Modified

Cylinder

Improved Cylinder

Full

Hvilke choker bør jeg satse på, og hva "betyr" navnene på de forskjellige chokene?

 

ps. Skudda jeg skal bruke er Remington Hevi-shot(tror jeg de heter) 0'er.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg ville satset på Cylinder, og Improved Cylinder

 

Jeg harr cylinder i det jeg skytter med først og Improved Cylinder

 

Har skutt mye ender med dem og ender er har skutte.

 

Bare ikke overstig 30 meter, det opptimale er jo 20-25 meter hold.

 

Send meg en pm etter jakt dagen. vil vite om dere fikk noe.

 

SKITT JAKT

MVH peder

Link to comment
Share on other sites

_husby_

 

Du behøver ikke lete lenger enn på forrige side for å finne svarene! :wink:

 

M er modified (halv)

F er full

IC er improverd cylinder(kvart)

C er cylinder (åpent løp uten trangboring)

Også har du IM som er Improved modified (trekvart choke) Mellomting mellom halv og full.

 

I stigende rekkefølge får du da

 

C. åpentløp

IC. kvart

M. halv

IM. trekvart

F. full

 

Hevi-shot str 0 er heftig greier, og jeg støtter forrige taler som anbefaler åpne choker. HS har større masse enn bly (tyngre) og har trang sverm.

Link to comment
Share on other sites

Te trap bruke æ cyl el kvart ailt ætte formen..men bæst træff med kvart.

På Sti-skyting brukes skeet-skeet el cyl-cyl.

Septæmberjakta med hund brukes skeet-skeet og 9èr hagel.

Okt og utåver kvatr og halv me hagelstr 6 t rype og kråke,grovar te ræv.

Kan nævnes at æ har optima-choka te mi 682.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da jeg er bruker av pumpehagle, lurer på om noen har erfaring med Justerbar choke?????

 

Ser i Norma sin katalog at de selger en med navn Truglo Titan Choke til 1800.- http://195.159.238.211/NormaAS/main.aspx men kammerets medlem "Think!" mener dette er et dårlig kjøp og skriver dette om produktet: Truglo stillbar titan choke anbefales ikke, det forflyttet treffpunktet ca 1,5 m på vanlig jaktavstand = helt ubrukelig produkt.

 

Det er også nevnt en stilbar choke i en av trådene som selges av Winge Våpen for ca 1400.-, men kunne ikke finne denne på deres side.

 

Noen som vet om flere stilbare choker og har erfaring med disse????

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, hiver meg på denne tråden jeg og. Har nettopp anskaffet en baikal halvauto, og har tenkt å bruke tungsten hagl i denne. Problemet er hvilken choke jeg bør velge? De jeg har er merket IC Steel, M Steel og F Steel.

 

Når dere diskuterer choker, snakker vi da choker for bly eller stål? Der er vel forskjell på disse? Ut fra manualen som fulgte med haglen ser jeg at F Steel tilsvarer ca M bly... M Steel mellom c og IC bly. Kan jeg da bruke F Steel til tungsten da dette skal tilsvare M bly i åpningsgrad? Eller skal jeg åpne mer?

Link to comment
Share on other sites

Til dette spørsmålet om choker tørr jeg ikke å gi deg noe annet råd enn å prøveskyte på papp med den åpneste choken og prøve ett skudd til med den neste osv osv, og når du får haggelsamling som du er fornøyd med så satser du på den. Kanskje 50-60-70cm samling på 20meter avstand skulle være passe....kanskje...

Håper du får svar fra noen som er mere stø på dette enn jeg er...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...