Jump to content

Kuler til lever action våpen, i dette tilfelle 450 Marlin


Tomas

Recommended Posts

Går ut i fra at 45-70 og 450 Marlin har samme problem med å finne egnede kuler som ikke blir for lange og går i lever mekanismen. Leit å måtte kappe hylser for å få krympet kulene. Et alternativ er om det finnes verktøy som man kan prege enda en krymperille i kula. Sikkert ikke alle kuler som egner seg for en slik operasjon, muligheter for å ødelegge lodding eller annen konstruksjon er sikkert til stede. Tips om betegnelse på slikt verktøy hos Alvestad eller Brownelles eller andre tas i mot med takk.

 

Hva er grunnen til at Vith. bruker en annen trimlengde på 450 hylsene enn Ladeboken? Har bestilt hylser fra Vapex.se, morro å se hvilken lengde disse Hornady hylsene har. Sikkert den samme lengden som andre orginalpatroner.

 

Kjøpte 350 grain HCFN/Speer fra Alvestad. Flotte kuler, men dessverre for lange, går ikke i mekanismen. Prøvde også å krympe ovenfor krymperillen og det var helt misslykket. Mulig at jeg gikk til litt tøft, og kunne klart en liten krymp. Lader man bare med 2 skudd, så burde vel ikke kulevandring være det store problemet, skal prøve dette uten krymp. Ser at kulene sitter temmelig godt uten krymp, men tvilsomt om det duger til mange skudd. Er i hvertfall ikke anbefalt.

 

Fører også opp noen andre mulig egnede kuler:

Swift 300 grain ( flat nese )

-"- 350 " A-frame FP, men for lang og må få annen krymperille.

 

Speer 350 " HCFN, - " -

- " - FNSP, denne er vist med to krymperiller på Alvestad sine sider, men i følge ham selv er dette feil, har kun en krymperille.

 

Hornady 250 grain, Mono-Flex blyfri, ser ut å ha en grei lengde, men har om man skal helle til Ladeboken for liten vekt for storviltjakt. Valgte likevel å bestille noen slike for å prøve.

 

Hornady sine FTX kuler er ikke å oppdrive, så da er det ikke aktuelt å prøve disse selv om de passer flott, " men i følge andre ikke er optimale på storvilt " ( stemmer dette bare for 444 marlin ? )

 

Andre med erfaringer om kuler som det vel og merke er mulig å få tak i tas i mot med takk.

 

 

Swift

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld meg, men det svaret skjønner jeg ikke helt. Tar for gitt at kulene vandrer ut av hylsa, ikke andre veien. Slik var det i hvertfall på min revolver i 44 mag en gang for 30 år siden. Tvilsomt om rekylen virker annerledes bare p.g.a. at hylsa ligger i et rørmagasin, men takk for tipset. Har jeg feil så bøyer jeg meg i støvet.

 

Skjønt det er sikkert mulig å stille denne canuleringen der hvor kulas krymperille befinner seg ( for å noen praktisk nytte av dette verktøyet, må det kunne stilles til et punkt nedenfor hylsemunning ), da er det mulig å benytte dette verktøyet. Kan tenke meg at dette verktøyet koster en god del.

 

Ringte en gammel guru i Skeen, og han kvitterte med at det finnes utstyr for preging av krymperiller til kuler å få kjøpt. Gjenstår bare å se om det finnes tilgjengelig her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har ladet til Marlin 45-70 siden 2007 og ha aldri hatt problemer med å lade til den har brukt Swift fp 350 grain . 300 grain kuler Remington og 400 grain. og hjemmestøpte blykuler Lee 500 grain og Lyman 330 grain hp bly.

Det som er viktig er patronlengden og at hylsene må trimmes ofte for de strekker seg ,det er forskjellige patronlengder på 45-70 og 450 marlin.

 

Jeg anbefaler å lese ladeboka grundig, gå inn på hjemmesiden til hornady for noen av de nye kulene til hornady så må hylsene kortes ned mer en det som er standard (tror det gjelder 45-70)

 

Og så kan du bestille blykuler her i Norge det er flere levrandører.

 

Med

Hilsen

Arne :P

Link to comment
Share on other sites

Hei Arne

Kjempegreit med blykuler, men ikke til elgjakt i Norge. Ellers støper jeg kuler selv. Fint at du nevner at hylsene må kortes i følge Hornady, det forundrer meg ikke. Er vel ikke mer enn under en mm i forskjell i trimlengde på 45-70 og 450. Skal følge tipset ditt å sjekke hylselengder hos Hornady, i følge det jeg stipulerte så må hylsene kortes 1,5 - 2 mm for å kunne bruke de 350 grains kulene jeg har hjemme. Vil bare sjekke litt før jeg går til det skrittet å kappe hylser. Hadde vært artig om det var mulig å få tak i verktøy for preging av krymperille i kulene, eller rent utav lage det selv. Har det meste av egnet verktøy, men det tar en masse tid, og det har jeg ikke akkurat nå.

 

De 300 grain kulene til Remington kan du gå litt mer i detalj, hva er benevnelse, og hvem har på lager!

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke hatt noen problemer med 45/70 i Marlin 1895, når jeg hadde den.

Nå har jeg kun brukt kuler som er beregnet for 45/70 og satt kulene slik at krymperilla akkurat ligger under kanten på nytrimma hylser. Krymper forøverig med Lee factory crimp. Brukte trimmelengda fra Ladeboken.

De kulene jeg har brukt er Speer 350 grs og 400 grs fp. Hornady Interlock 350 grs fp. Remingtom 300 grs fphp. Woodleigh 405 grs fp. Og noen flatnesa helmantler på 350 grs.

Siden trimmelengda på 450 Marlin er 0,2 mm kortere enn 45/70, bør du få patroner som er tilsvarende kortere enn de jeg lada.

Enten så tar ikke 1895 mekanismen like lange patroner i 450 som i 45/70, eller så gjør du noe rart. Eller så er det noe galt med rifla di.

Ville tro at 450 marlin var utvikla for å brukes i Marlin 1895, med kuler beregna for 45/70. Men dette er kun noe jeg tror, jeg har ingen erfaring med 450 marlin selv.

Ikke godt å si hvem som har Remingtom kuler nå. Virker som det er litt tørke på de nå for tida.

Er mye god info på marlinowners.com

Link to comment
Share on other sites

Har vel gjort mye rart med lading gjennom årene, men at børsa mi ikke aksepterer de " lange " 350 grain kulene kan vel være at det er noe galt med børsa. Nå hører det til saken at børsa har vel ikke gått 50 skudd enda, men feil kan det være på den likevel. Satte nå kulene litt dypere og alt gikk greit med lading, så antar vel at børsa er i orden, men sikker, nei.

 

Jeg antok også som deg at de kalibrene ( 45-70/450 Marlin ) ville spise samme kuler. Den rustfrie Marlin jeg har er vel også av 1895 model, skal forresten se etter, for det bør da jaggu stå et eller annet sted. Joda, Marlin 1895 MXLR er benevnelsen på løpet. Om det likevel kan være noen forskjell på 45-70 og 450 utgaven når det gjelder mating har jeg ingen aning om. Vanligvis er det friflukt som betyr noe for kulelengde, men her er det i tillegg hva mekansimen tollerer, ikke helt sant det jeg sier, for bolt action/halvauto har også en aksept for hvor langt ut kulene kan settes.

 

Skal sjekke de kulene du nevner, takker for gode tips. Den 300 grs FPHP kulen til Remington, er det noe du vil anbefalt til elg. Ser at ladeboken ikke anbefaler 300 grs hollowpoint til elg.

Link to comment
Share on other sites

Løsningen på utfordringen er muligens å kjøpe hylser med ferdig cannelurering? Eller eventuelt å cannelurere selv :overrasket:

(http://www.corbins.com/pr-4070.htm" target="_blank" target="_blank)

 

Må få rette en liten unnskylding til deg " Doctoroy ", da jeg ikke var klar over at denne løsningen nok er en minst like god løsning som det å lage krymperille i kula, mulg at det også har en fordel rent presisjonsmessig også. Fant nemlig en link her på Kammeret hvor dette var omtalt, denne viste eksempler på 303 British hylser. Selv har jeg nok sett dette før, men i de tilfelle kan jeg ikke huske at det har vært brukt på hylsa der hvor kulas krymperille havner, forutsetter at man setter kulas krymperille en bit ned i hylsa. Takker for tipset!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 450 marlin siden 2003 og har god erfaring med kaliberet, som jeg mener er genialt

Du lurer på om hornadyhylsene er like lange som fabrikkammohylsene. Er det ikke Hornady som lager alle?

Kjøper du 325 grs FTX som fabrikkammo er nok hylsene kortere, men kjøper du 350 grs Hornady mener jeg hylsene har std lengde.

Å måtte endre krymperilla på kuler for å få til god funksjonering kan ikke være riktig.

 

At 350 grs kulene er for lange for børsa di forstår jeg ikke. Her ville jeg nok gått våpenet i sømmene, men det har du sikkert gjort allerede. I vanlige 350 grs hastigheter i 450 er Hornady ei helt ok kule. Jeg ser ikke helt behovet for premiumkule akkurat der.

Selv bruker jeg 450 bare i boltrifle med noe høyere hastigheter, og der ser jeg tydelig forksjell på kulene. Det er lite man skal opp i hastighet før ok kuler blir tvilsome ang dybdevirkning på storvilt. Jeg bruker nå bare 300 grs TSX på storvilt da jeg kan bruke spisse kuler.

 

Ellers er støpte kuler helt supert i kaliberet, både på papp med reduserte ladninger, og på jakt.

Kaliberet egner seg meget godt til sub, reduserte koseladninger og høye maksladninger. Hylsene holder høy kvalitet og tåler godt høyt trykk i ei boltrifle. I bøyle er det fornuftig å holde seg innenfor trykkstandarden.

Link to comment
Share on other sites

Det er ALLTID fornuftig å holde seg innenfor trykkstandarden. Fornuftige mennesker som synes trykkstandarden i et kaliber er for lavt vil velge et kaliber der trykkstandarden er høyere.

 

 

Siden tråden omhandler bøylerifler legger jeg denne uten å fremme 450'ens potensiale i ei boltrifle.

Men, hvor er logikken i velge ett kaliber med høyere trykkstandard når det er mekanismen som er begrensningen og ikke selve patronen

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke hatt noen problemer med 45/70 i Marlin 1895, når jeg hadde den.

Nå har jeg kun brukt kuler som er beregnet for 45/70 og satt kulene slik at krymperilla akkurat ligger under kanten på nytrimma hylser. Krymper forøverig med Lee factory crimp. Brukte trimmelengda fra Ladeboken.

Er mye god info på marlinowners.com

 

I følge Alvestad så kan Lee factory crimp brukes for krympe utenfor ordnær krymperille, skal bli morro å se hvordan det virker, i så tilfelle er den en lett vei uten å kappe hylser. Hva man tjener på skal være usagt, men at det er mange løsninger på et og samme problem er i hvertfall tilfelle. Skal også sjekke marlinowners.com

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 450 marlin siden 2003 og har god erfaring med kaliberet, som jeg mener er genialt

Du lurer på om hornadyhylsene er like lange som fabrikkammohylsene. Er det ikke Hornady som lager alle?

Kjøper du 325 grs FTX som fabrikkammo er nok hylsene kortere, men kjøper du 350 grs Hornady mener jeg hylsene har std lengde.

Å måtte endre krymperilla på kuler for å få til god funksjonering kan ikke være riktig.

 

At 350 grs kulene er for lange for børsa di forstår jeg ikke. Her ville jeg nok gått våpenet i sømmene, men det har du sikkert gjort allerede. I vanlige 350 grs hastigheter i 450 er Hornady ei helt ok kule. Jeg ser ikke helt behovet for premiumkule akkurat der.

Selv bruker jeg 450 bare i boltrifle med noe høyere hastigheter, og der ser jeg tydelig forksjell på kulene. Det er lite man skal opp i hastighet før ok kuler blir tvilsome ang dybdevirkning på storvilt. Jeg bruker nå bare 300 grs TSX på storvilt da jeg kan bruke spisse kuler.

 

Ellers er støpte kuler helt supert i kaliberet, både på papp med reduserte ladninger, og på jakt.

Kaliberet egner seg meget godt til sub, reduserte koseladninger og høye maksladninger. Hylsene holder høy kvalitet og tåler godt høyt trykk i ei boltrifle. I bøyle er det fornuftig å holde seg innenfor trykkstandarden.

 

Hornady sine FTX kuler er ikke å oppdrive for tiden, dessverre. Andre som har prøvd disse kulene i 444 marlin er ikke veldig fornøyde når det gjelder å felle elg.

 

Innen lading av patroner har det meste vært prøvd gjennom tiden, har for mange tiår siden lest temmelig mye av blader fra USA. Så det å lage en ekstra krymperille er ikke nytt, om det er riktig kan vel diskuteres. Det får kanskje kula avgjøre, hvordan den tar denne behandlingen.

 

Vedr. om børsa er i orden eller ikke skal jeg ikke svare for, jeg bare registrer at den ikke lader med de 350 grain kulene jeg har, når jeg benytter eksisterende krymperille. Patronlengde med som børsa lader med er 65,63 mm, kulene er da 350 grain HCFN Speer Hot-Cor. I følge Ladeboken utgve 7 er patronlengde for 300/400 grain 64 mm, så jeg er langt over det og får likevel børsa til å fungere, men hylsemunning ligger da ca 1 mm over krymperillen. Måler jeg fabrikkpatroner med FTX er totallengde patron 65,58 ( 65,63 Speer), så et eller annet sted mellom disse totallengdene er børsas aksept antar jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror krymp på bøylerifler handler om at kula ikke skal bli trykt inn i hylsa i rørmagasinet. Lee sin factory crimp lager fin krymp i 45/70. Remingtons 405gr SPFN er også grei til elg

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

 

normal_Test_3.JPG

Disse kulene er tatt ut av magasinet etter 3 - 4 rekylomganger. De kryper ut.

Jeg la ut dette bilde på "Samletråd for 45/70 Govt." Jeg måtte krympe skikkelig disse Partizankulene for at de ikke skulle krabbe ut av hylsa. Nå er jo dette med at kuler kommer ut av hylsa et kjent fenomen i revolvere med kraftig rekyl og tunge kuler. Når det gjelder .30-30 Winchester har jeg ikke hatt problemer med at kula vandrer ut eller inn, jeg har alltid krympet disse godt. I rørmagasin stukes patronene mot hverandre under rekylen og at det er en belastning der er jo sikkert, det er en grunn til at man tar hensyn til tennhetter med myke blykuler, godt runde eller flate.

Konklusjonen min og andres her er at i 45/70 Govt. i rørmagasin er krymp et viktig tema.

405 grain Remington er nevnt her:

Når det gjelder .405 grain Remington så er den litt spesiell, den må krympes der kula koner inn foran. Settes dypt, d.v.s. at det er en fordel å trimme hylsa godt ned. Patronen har en anstrengt lang C.O.L. hvis du krymper der kula avslutter sin maks diameter (.458") før den avtar mot spissen. Jeg snakker om C.O.L. for oss som har rørmagasin.

 

En helt annen ting, jeg har en pakke med Barnes Original 400 grain under veis fra Brownells, jeg fikk visst tak i deres siste eske på 50 stk. i følge kontoret på Vegårshei. Jeg skal legge ut et godt bilde av kula når den kommer, jeg er spent på krymperille og C.O.L.

Link to comment
Share on other sites

Ammunisjonen som er fabrikkladet med flex-tip-kuler har kortere hylser enn normalen. Har begge typer i ladeboden. Ha fortsatt tilgode å skyte med min egen 450, har bare ladet opp noen få skudd. Krøllet et par av hylsene har jeg også :oops:

 

Mål på orginalhylser/fabrikkpatroner ( NB! dette målet er på hylser skutt en gang ) ladet med FTX kuler er 51,74 mm i følge mitt skyvelære. Trimlengde i henhold til Ladeboken utgave 7 er 53,1 mm. Med en patronlengde ( fabrikkpatroner ) med FTX kuler 65,58 mm tatt utav esken.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder .405 grain Remington så er den litt spesiell, den må krympes der kula koner inn foran. Settes dypt, d.v.s. at det er en fordel å trimme hylsa godt ned. Patronen har en anstrengt lang C.O.L. hvis du krymper der kula avslutter sin maks diameter (.458") før den avtar mot spissen. Jeg snakker om C.O.L. for oss som har rørmagasin.

 

Hei Vaquero. Begrepet C.O.L. hva innebærer det?

Link to comment
Share on other sites

Min godeste @Tomas jeg skylder deg nok en unnskyldning. Må innrømme at jeg lurte på hvordan i alle verden du ikke fikk de kulene til å mate skikkelig i 1895'n din.

 

Men nå har jeg vært en tur i furtebua å kikka litt over det jeg hadde liggende av 458 kuler, nå forstår jeg godt at du har problemer med 350 grs Speer hcfn. Den kula er mye lengre foran krymperilla enn de andre jeg har. Og vil gi en col på ca 68,1 mm med nytrimma hylser på 53,1mm og kula satt rett under krymperilla.

 

Målte noen kuler fra fremkant av krymperilla til spissen. Og estimerte col i 450 Marlin.

350 grs Speer hcfn , 15mm, col 68,1mm

350 grs Hornady interlock FN, 10,8mm, col 63,9

405 grs Woodleigh weldcore fn, 11,1mm, col 64,2mm

400 grs Speer hcfn mener jeg å minnes ikke er veldig ulik Woodleigh kula.

 

Så da spørs det også om jeg har bløffa når jeg påsto å ha brukt 350 grs Speer hcfn i min marlin. Spørs om det ikke er i dobbeltrifla jeg har brukt denne da.

 

For å oppsummere så har du nok hatt maks uflaks med valg av kule. Det meste annet hadde nok funka upåklagelig. Mulig du kan få til å krympe denne foran rilla med factorycrimp. Hvis ikke må du trimme ned hylsen dine, slik som det gjørs med hylsen til ftx kulene. Bør jo da selsagt ta hensyn til at du får mindre volum mtp ev maksladninger.

 

Ville vel heller sett om jeg fikk tak i 350 grs interlock, mulig hjemmelading eller jaktdepotet kan ha denne. Eller bruka blykuler.

Kan godt sende deg de 350 grs interlock kulene jeg har igjen, det er bare 8 stk. ( Selvfølgelig kostnadsfritt, som et plaster på såret for å ha spredd vraglære :D )

Det kan jo være greit å sjekke om de funker, før du bestiller et større antall.

Link to comment
Share on other sites

Litt om krymp og diverse:

Jeg ber om tilgivelse hvis tråden sporer av, jeg vil bare forklare litt om krymp og Lee factory crimp.

normal_45-70b.JPG

Dette er en Factory Crimp satt i pressa uten press, d.v.s. at lamellene som presser hylsemunningen inn mot kula er åpne (uten press).

 

normal_45-70c.JPG

Her har jeg kjørt spaken på pressa ned (stemple opp) slik at dien berører hylseholderen og kjører lamellene opp i en nedkonet del av dien, d.v.s. at lamellene møtes mot hverandre/lukkes.

Graden av denne tettingen justeres ved å skru dien ned mot hylseholderen. Setter man en patron i hylseholderen vil disse lamellene presse mot hylsemunningen og lage en krymp. Hvor mye du skrur ned dien bestemmer hvor hardt du krymper.

 

I utgangspunktet så holder det med at du justerer dien ned så mye at disse lamellene lukkes (uten patron). Hvis man skrur ytterligere ned (tilstramming) vil lammelene få plassproblemer i dien. Ett sted her videre med innstramming vil dien/lamellene nå et smertepunkt, de bevegelige metalldelene har ingen plass å gjøre av seg, det blir for trangt stål mot stål. Hvis du krymper en hylsemunning inn i en krymperille (eller mot bly) så holder denne justeringen godt nok. Dersom du krymper mot en mantlet kule uten krymperilleflate kan det bli nødvendig med en kvart eller halv justering/stramming lenger ned. Selv presser jeg ikke dien i denne innstilingen uten bløt motstand som en hylsekant mot kule. Det siste for ikke å stresse lamellene stål mot stål.

Når jeg krymper Partizan-kuler har jeg strammet dien lenger ned etter at lamellene har møtt hverandre, kvart til halv omdreining lenger ned, da holder krympen kula godt nok.

 

normal_45-70a.JPG

Remington 405 grain, original patron:

Patronen her er en original Remington med 405 grain kule, fabrikkladd. Kulen til siden er den samme.

Som vi ser så er denne kulen/patronen krympet litt spesielt utenfor hva vi hjemmeladere bruker å gjøre. Kulen er krympet under/bak slik at den ikke vandrer inn i hylsa. Kula er satt så dypt at den krympes i hylsemunningen der den smalner inn etter den tykkeste kulediameteren. Kulas krymperille blir ikke brukt i dette tilfelle i 45/70 Govt. Som tidligere nevnt her er Remington 405 grain kule litt ugunstig konstruert for kaliberet med tanke på vårt krympeverktøy, kula kommer litt langt inn. Denne fabrikkpatronen er sikret mot kulevandring i hylsa ut og inn / begge ender.

Hylselengden her er 53,16mm. Patronlengden totalt er 64,13mm. (= C.O.L.)

Link to comment
Share on other sites

Takker for god beskrivelse, ditt svar gir også mening til kryming under kula for å forhindre vandring bakover, var ikke klar over at det kunne være et problem. Må fortelle noe jeg opplevde i dag. Ladet børsa ( Marlin lever action i 450 ) med 3 stk patroner ladd med 350 grs Speer som kun var presset ned i hylsa uten krymp. Prøvde å skyte ut disse fortløpende og det gikk helt smertefritt, kan vel ikke regne med at det skjer hver gang, men slik var det i hvertfall denne gangen.

 

Vedr. Lee Factory Crimp så har jeg benyttet det til 444 marlin med hell tidligere, så er jeg er ikke helt ukjent med problematikken, men andres erfaring er meget god å ha med seg. Det er noe å lære/erfare hele tiden i denne hobbyen.

 

Sitter for øvrig med en Winchester 94 AE i 356 som jeg skjøt virkelig bra med i benk, men når jeg prøvde å ta elgprøva skjønte jeg ikke hvor skudde satt. Børsa er satt opp med Picatinny skinne, skikkelig kikert og demper, er nesten å skyte med som et luftgevær med svært mild rekyl. 450 er noe helt annet på tross av demper, skjønt i dag skjøt jeg uten demper da jeg hadde glemt den. Fikk etter hvert kjenninger av det jeg opplevde etter 20 stk skudd med min ( dessverre solgte Ruger nr 1 i 375 H&H mag ). Begynnende hodepine, som straks forsvant når jeg avsluttet skytingen, og gikk over til å skyte inn en drilling i 5,6x52 R og en Vixen. Må ha med litt av hvert en gang i mellom, og timene går temmelig fort.

Link to comment
Share on other sites

Når du nevner demper så tenker jeg på liten eller sterkt redusert rekyl. Dette igjen avlaster krav til krymp vil jeg tro, jeg har ikke demper på noe av det jeg har, men hører flere sier som å skyte med salongrifle. Det er sterk rekyl som kan forårsake kulevandring i hylsa, ut eller inn. Du skyter med diverse og har det gøy og timene går fort. Tiden går alltid fort for meg når jeg trives som best. :D

 

Når det gjelder rekyl og smell vil jeg innrømme at jeg ikke er helt rasjonell, jeg synes at riflas respons er halve moroa. Man kjenner at her er det liv laga, nyt og skyt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...