Jump to content

Finnfire`n klar for "langhold"


.35Whelen

Recommended Posts

Etter nøye vurderinger, så fant jeg ut at det var helt feil (tok mange år hehe) med et "elgsikte" på go`salongen, min Sako Finnfire. 1,5-6x42 kikkertsiktet fra Wien var flott, men ikke særlig morsomt ved blinkskyting på 100 meter eller mer. Derfor blei siktet nå solgt, og nytt sikte bestilt. Eliten kom i posten i går. 10x40 med Raingard og store just. tårn + mildot. Valget av ringer var egentlig såre enkelt. Burris signatur passer bra. I tillegg har børsja fått ny A-Tec modul rimfiredemper. Så nå er det bare å få testa litt snart. :mrgreen:

 

23sai4l.jpg

 

35de2ht.jpg

 

25sx8a8.jpg

 

2h7m70i.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for det... sorry elendig mobilbilder, men det var det jeg brukte da.

Måtte fjerne baksiktet for å få den skikkelig på plass. Heldigvis var det fint blånert under, så kun et lite skruehull som synes. Mulig jeg gjør det "usynelig".

Så langt jeg kan se, så virker optikken meget god. Som nevnt tidligere av en annen bruker her på forumet, så er det ingen Zeiss, men den er skarp og fin + at trådkorset sitter rett. Skal bli spennende å teste på 100 og 200m :D

Link to comment
Share on other sites

Så ut til og bli flott det der da :D

Takker. Jepp, blei ganske så bra. Å skarpstille kikkerten under 30 meter er ikke lett (men går fint å jakte fugl etc. fordet på korte hold.. men da er det ikke mulig å få den skikkelig skarp.- Dette hadde jeg egentlig venta meg også - er jo en langholdskikkert. Men på 50 meter er den dønn skarp. Er nok paralaxejust. på ca 100 m vil jeg tro, uten at jeg har sjekka dette).

 

Burris ringene passet også perfekt til våpenet. Må få testet riggen snart.... (kanskje det byr seg en ørliten mulighet i morgen)

 

Her et bilde med den nye CMM6 demper`n. Utrolig hvor bra denne demper. :D

 

2cxjpd2.jpg

 

Deilige ratt med gode klikk... :mrgreen:

 

28qt0mp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Utrolig flott H. regner med det kommer field test etter hvert ;)

Takker. Blei desverre bare tid til ca. 10 - 15 skudds opplegg i dag...(men bedre med litt skyting - enn ikke no skyting.). men målet i dag var kun å se om jeg kom meg inn på 100m kjapt. Litt rask rigging av biltemabenken, pølle, sandsekker og go`stol. Så få opp en blink på 50, og så en på 110 meter. En del vind fra venstre, men varmt og godt i været. Litt skruing for å komme inn på 50m .. det holdt med 5 skudd. Så inn på 110 meter. Der jeg hadde skiva så stod det en stor stein et stykke forran. Første skudde traff i steinen så støvskya stod. En rask beregning og klikking opp ca. 30 cm = 40 klikk. 5 skudd ble så avfyrt på miniatyrskiva. Korset er lett å holde midt i den ene utvalgte svarten. Nydelig kors på denne kikkerten. Så det tegna til treff, men greide ikke å se hvor. Da jeg kom bort hadde jeg ikke no mere tid til å skyte, men jeg var fornøyd :mrgreen: Forøvrig så blei frontsiktet fjernet da jeg kom hjem. Leon overtalte meg om at det var en god ide`, og det var det. :wink:

Skikkelig testing på 100 og 200 vil bli utført senere.

 

Her er siste 5 skuddsgruppe etter å ha klikka meg inn med nykikkerten. Målte ikke samlinga, men det var absolutt en grei samling. Eley Biathlon Sport (bruker også denne ammoen/lot på min Feinwerkbau 2602 med Weaver 24x40 Target) Dette lover godt. Siktet gjør at det er moro med salongskyting på 100 meter.

2agkvid.jpg

 

714sjc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott med bilder H :-) :-)

Skikkelig fin presisjon det der :-) regne me du e sporty å stille med den rifla i web cupen i år :-)

 

Vel.. det er i allefall en god begynnelse. Kunne bare drømme om å greie slike samlinger på over 100 meter med Kahles`n.. det var et jaktsikte, og ikke no presisjonssikte på små skiver. Gleder meg til å få til noe mer enn 15 skudd :oops:

 

Men om jeg er så sporty at jeg kun trekker fram Sakoen i BR 50 .. hmmm vel.. har vel egentlig bedre medisin til slik konkurrase veitu... vi får se :wink:

 

Ja du har noe å glede deg til når du får siktet. Tør påstå at det er få sikter som slår dens bruksglede, og til så hyggelig pris.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nofish m flere og jeg har vært på banen i kveld. I dag var tiden inne for å teste Bushnell Eliten på min 22 LR Sako litt mer. Sist jeg var på banen ble børsa skutt inn på 100 meter. 200 meter ble ikke vurdert en gang pga. sterk vind. I kveld var vinden moderat og ganske stabil fra venstre. Børsa går likt uten, som med demper på 100 meter, så i kveld lå demperen hjemme.

200 meter`n skulle testes og elektronikken ble stilt inn på finkalibret. Etter vurderinger og samtaler med bla. Sharpshooter så ble det til at jeg klikka ca 3 runder opp. Merket da at dette ble litt for lite i høyden for Eley Biahtlon sport, som jeg har kronografert til 320 m/s. Satset da på å skyte på første mildot. Resultat: inne på skiva.. litt høyt. Kneppe litt ned. Etter småjustering i høyden, så fant jeg da ut at 2 ½ runde opp (eksakt 100 knepp), fra 100m til 200m, og å skyte på første mildot var den perfekte løsning. Utrolig lettvint når jeg vil skyte på både 100 og 200 med salong.

 

110j5w0.jpg

 

Samlingene blei heller ikke verst i dag på 200 meter`n. 22 LR fungerer bra på langt hold. Egentlig var jeg bare et stort smil i kveld. :mrgreen:

20usu1w.jpg

 

Til slutt måtte det testes om klikka virkelig er til å stole på. 2 ½ runde ned, og det ene klikket til høyre tilbake, og jeg var tilbake til 0 punktet fra sist helg. 5 skudd resulterte i dette på 100 meterskiva:

21nii49.jpg

 

Langhold (200 meter) med salongrifle er vannvittig moro. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Utrulig morro og sjå at rifla di går bra og at det funker med både demper og sikte. Får nesten ei tåre her, når ein ser slike flotte saker.... :D

Takker. Ja veldig artig... Hvem hadde trodd at det var så gromt å skyte på 200m med LR ammo?!...

 

Her tester en skytterkompis Sako`n på 100m

27zkndj.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke så upresis på lange hold som enkelte tror 8)

 

John-A

 

Du er inne på noe veldig vesentlig der. Har man lik vind, eller lite/ingen vind, så tror jeg faktisk at det er mulig å få til bra grupper på opp til 250 meter også... Jeg var i allefall posetivt overrasket over at dette funker så bra. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd. Jeg "oppdaget" salongrifla på 100m for et par år siden, og nå er den med fast når jeg drar på banen for koseskyting. Er det vindstille så er den utrolig presis og perfekt til pauseskyting når de andre børsene må kjøle seg ned.

 

Bruker en gammel Krico Varmint med en Elite 4200 6-24x40 mildot.

 

Når jeg ser dere driver og leker på 200m så frister det litt å dra ei skive ut til den gamle grava og prøve det også :D Og kanskje ta med et kamera for å dokumentere kremsamlingene :roll:

 

Fulgte justeringstårna med kikkerten, eller er det kjøpt utenom? De så så fine ut at jeg kunne tenke meg slike selv :-)

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd. Jeg "oppdaget" salongrifla på 100m for et par år siden, og nå er den med fast når jeg drar på banen for koseskyting. Er det vindstille så er den utrolig presis og perfekt til pauseskyting når de andre børsene må kjøle seg ned.

 

Bruker en gammel Krico Varmint med en Elite 4200 6-24x40 mildot.

 

Når jeg ser dere driver og leker på 200m så frister det litt å dra ei skive ut til den gamle grava og prøve det også :D Og kanskje ta med et kamera for å dokumentere kremsamlingene :roll:

 

Fulgte justeringstårna med kikkerten, eller er det kjøpt utenom? De så så fine ut at jeg kunne tenke meg slike selv :-)

 

Ja 200 m og salong er kjempemessig. :mrgreen:

Din Krico er i allefall godt utstyrt for 200m. Bilder av dine erfaringer på dette holdet kunne vært int å sett.

Justeringstårna er standard på Eliten 10X40.

Link to comment
Share on other sites

Ja 200 m og salong er kjempemessig. :mrgreen:

Din Krico er i allefall godt utstyrt for 200m. Bilder av dine erfaringer på dette holdet kunne vært int å sett.

Justeringstårna er standard på Eliten 10X40.

 

Skal ta med meg kameraet neste gang jeg skal i veien... Må bare bli ferdig med våronna først.

 

Er vinden moderat (moderat vind i Østerdalen = vindstille) skal jeg dra ei skive ut på 200m og teste litt. Det blir moro!

Link to comment
Share on other sites

En fin tur på banen i dag. Bra med folk tilstede. Nok en gang måtte jeg teste litt mer 22LR på div. hold. 100 og 200 meter`n ble brukt, og 100 skudd var fort "spist" opp. Litt diverse skyting med grovt innemellom var også hyggelig. Her skyter Hank med sin Sako:

n3xg8.jpg

 

På slutten av "skytterøkta" så tenkte jeg det hadde vært artig å sett om det i det hele tatt var mulig å treffe selvanviserne på 300`n.. Lasermålt til 272 meter. På hundre er siktet nullstilt. For å skyte på 200, så vrir jeg rattet 2,5 runde eksakt opp, og skyter på første mildot over krysset. Tenkte når jeg la meg ned på 272 meter at nå kunne jeg beholde innskytinga på 200, og heller prøve dottene under krysset.

Første dott = null treff

2. dott = null treff

Siste dott under krysset... Pling. Hæææ det sa pling :shock:

5 nye skudd inn i magasinet (Eley Biahtlon Sport)

Pling, pling, pling, pling og pling. :D Ja det kom et gledeshyl!! :mrgreen:

Selvanviserplata er ca. 35x35.

Prøvde også på den mellomste med stor suksess.

Den minste var også mulig. 15x15cm Pling nesten vær gang på den også.

Forholda var ganske så optimale i dag. Detta er knallmorro!!

Nå skjønner jeg at skyttere som skyter med 6,5 ell. tilsvarende på 1000 meter går rundt som million dollar glis. 22 LR på ca. 300 meter gir nesten en tilsvarende følelse.

 

Og her er undertegnede med Finnfire`n på 300 meter`n.

ilx183.jpg

 

Det var ikke bare meg som kom med "gledeshyl".. eller dvs.. det var det :oops: Men Hank var også begeistret for langholds "pling" med 22`n. :mrgreen:

166ydyv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en knall dag. Har fått skutt litt "langhold" med salongen selv, men butter på klikk ved 150m og har ingen mildot i kikkerten. Helt å stå uten hørselvern med dempet rifle og plinke litt på metall mens praten går om løst og fast (...mest børser og jakt, man er jo nerd...)

 

Likevel, skikkelig artig å skyte 22LR i skikkelig rifle og hentet 5.000 nye skudd her forleden.

Link to comment
Share on other sites

hentet 5.000 nye skudd her forleden.

Og type, merke, lot?? Selv er jeg nå veldig gira på å få tak i noen tusen til av samme lot jeg har nå - hvis mulig?! .. Har bare 1000 igjen nå av Eley`n.

Ps. Du får sette på en kikkert med mildot eller tilta skinne.. så kan vi snart starte egen langholdsgruppe med 22LR. :mrgreen:

 

Virker som dere har hatt nok en fin dag på skytterbanen :-) :-)

Ekstra morro med bilder av seansen :-)

Begynner å bli giftig den Finnfire'n din nå ;-)

John-A

Ja i dag var Finnfire`n giftig :wink:

 

Så ut som dere hadde det bra der i dag ja.

Fikk kosa meg med litt kortevåpen idag istedet jeg da :mrgreen:

Bare det smeller så er det gøy. Men nå må du også teste din gromme salong på stål snart du også. Man blir litt hekta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

For å stille et litt halvcorny spørsmål...

 

Hvis en skal skyte på laaange hold med 22kaliber, er det da stor forskjell med halv auto i forhold til de dere skyter med? Skal kjøpe meg ei 10/22 og synes det med litt lengere hold virker veldig gøy, men vet ikke om det er det beste for lengere hold. altså halv auto.

Link to comment
Share on other sites

For å stille et litt halvcorny spørsmål...

 

Hvis en skal skyte på laaange hold med 22kaliber, er det da stor forskjell med halv auto i forhold til de dere skyter med? Skal kjøpe meg ei 10/22 og synes det med litt lengere hold virker veldig gøy, men vet ikke om det er det beste for lengere hold. altså halv auto.

 

Hvil tro det kommer an på hva den klarer å levere av presisjon. Går den like bra som noe annet spiller det vel ingen rolle om det er halvauto eller ikke, hvis ikke, ja da er det ikke noe fordel med halvauto, hvis man ikke skal bruke "point-and-spray/pray"-prinsippet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk prøvd noen skudd på 200 meter'n med CZ Varminten min påmontert Falcon 4,5-18x56 i dag i forbindelse med annen skyting der.

Skjøt noen prøveskudd før jeg avslutta med en 5 skudd's serie, kan ikke si annet en at jeg er fornøyd :D

Enda det var med ræva ammo ( CCI Standard) 8)8)

 

normal_Bilde0587.jpg

 

Ytter 10'ern er 10 cm

(måtte bare stjele litt plass i tråden din 35 Whelen 8) )

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Det var da som p.... :mrgreen: Har dere ikke vind i Trønderlagen eller? hehe

Knallserie det der. Er det ikke moro :wink:

 

Vært et par uker hvor malekosten har vært fokus, så her har det blitt lite skyting, desverre :cry: But i`m back om noen dager. 22LR på "lange hold" er utrolig moro. Artig å se at Falcon din funker. Venter en Falcon inn straks i 10x42 så den skal på 6,5`n. :D

 

Bare hyggelig at tråden brukes ang. langholdsskytinga vi bedriver her til lands Sharpshooter.

 

Forøvrig: kommer du nedover i ferien? Kan innkvartere deg, så kunne vi prøvd å samla litt folk til hyggeskyting på 300`n med langholdssalongene våre. Er minst 2-3 til her i Vestfold som sikkert blir med på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...