Jump to content

Bikkja stakk!


Ranger

Recommended Posts

Sitter her nå og både ergrer meg og biter negler, basseten så sitt snitt å stikke ut døra da vi kom hjem fra handletur! Det har han aldri gjort før, bruker ikke å gå ut ei åpen dør uten tillatelse fra meg. Men det måtte vel skje....

 

Bor i boligfelt med 50-sone, et par hundre meter nedafor her går E6 og jernbanen. 400 m opp er det skogsterreng han har jaga hare i. Et par folk ute på tur har sett han, men jeg har ropt og fløyta på han i et par timer uten resultat. Nå er jeg både bekymra og forbanna, og har nesten lyst til å klippe hengeøra av han for at han skal høre bedre, om jeg får han inn... :evil::(

Link to comment
Share on other sites

Bruker ofte uttrykket "selektivt døv" om mine bikkjer.

 

De hører det de vil høre.

 

Stort sett ser bikkjene ut til å være veldig dyktige til å finne heim igjen. Selvsagt er det utrivelig når de stikker, mye rart som kan skje - men det går stort sett bra. Jeg har vært borti dette en del ganger, for å si det sånn, og har slutta å lete etter hunder som stikker heimefra. Da er det bedre å vente på en strategisk plass for å sette hunden fast når den finner det for godt til å komme hjem. Eventuelt å sette noen til å passe på hjemme hvis en skal ta en tur og se etter udyret.

Link to comment
Share on other sites

Oh shit. Det hørtes ikke noe trivelig ut :cry:

Håper du finner kompisen din i god behold, og prøv å ikke la frustrasjonen ta overhånd når du møter på'n igjen, sjøl om det er fristende.

 

Jeg har "jakta" på min egen hund noen timer oppi skauen her en sommer, og da var det i tillegg observert flere ulv i området. Må si jeg fulgte bikkjespora innover skauen med hjertet i halsen. Jeg gikk og ropte på bikkja, og gikk og gikk. Så mista jeg sporet av bikkja. Klarte ikke å finne poteavtrykk noen steder, så jeg visste jo ikke hvilken retning jeg skulle fortsette i. Men jeg tusla nå i "blinde", og plutselig hører jeg det tasler i lyngen bak meg. Der var endelig bikkja mi, i god behold. Og hu skjønte at hu hadde driti seg skikkelig ut, for hu la seg på ryggen med det samme jeg snudde meg, og ble liggende sånn til jeg satte meg ned og snakka til henne. Jeg var skikkelig forbanna, frustrert, kjempeglad osv. Et kaos av følelser. Men hu fikk ikke juling, ikke kjeft, bare en stor kos.

 

Jeg var kjempeglad for å finne henne i god behold, og hu var tydelig glad for å se meg også.

 

Ønsker deg lykke til, og hold oss oppdatert her inne.

Link to comment
Share on other sites

Syntes jeg hørte bikkja bjeffe for en drøy time siden, opp mot skogen, han kan jo ha tatt ut hare... Får håpe han har trekt oppover iallfall, nedover er det E6... Han hadde grønn tursele med refleksbånd, men dessverre så nyinnkjøpt at jeg ikke har skrevet nummer og navn på ennå.

 

Kjøper den med selektiv hørsel ja jibrag, det er et par uker siden han har blitt sluppet løs på jakt nå, og er vel sultefora på å løpe... Men har jo fløyta han inn fra los på en halv kilometers avstand før.

 

Får nesten håpe folk ikke tar han i hus, han er veldig tillitsfull og glad i folk, halvannet år snart, og smelter hjertene på folk han møter på sin vei...

 

Og så har han vel registrert at det er tisper med løpetid i området. Ja ja, jeg har ytterdøra oppe både når jeg sitter her og når jeg går ut. Begynner å bli så seint at det er litt kjipt å fløyte og rope mellom husene her...

 

Bør jeg likevel ringe purken og høre om noen har tatt han inn og meldt fra?

Link to comment
Share on other sites

Kjipt og høre. Har vært borti det en del ganger med basseten og laikaen. Forrige gang måtte jeg hente basseten på dyrlegen 4 timer etter på. Noen hadde plukket den opp og levert den til dyrlegen for scanning. Har du id merka bikja de så er det ikke noe problem. Mi erfaring er at bassetene har vett for å passe seg for veier. Det ordner seg helt sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Synd å høre. Men det skjer fra tid til annen..

Jeg ville ringt politiet med en gang, så ringer de deg opp visst får noen meldinger om hund som går løs.

Har selv funne igjen hunden pga noen ringte politiet og jeg hadde varsla dem om jeg hadde mista hunden i det området

Link to comment
Share on other sites

Rampefaen er kommet til rette! :lol:

 

Ringte politiet like etter mitt forrige innlegg, og de kunne melde om at en dame hadde tatt inn en "terrierlignende" (makan! :evil: ) hund. Den ble funnet utenfor Prixbutikken en halv km unna, der vi bruker å handle. Dama hadde venta der i tre kvarter :shock: på at jeg evt skulle lete etter han der (hadde vært der sjøl tidligere), og deretter hadde først hun, så mannen kjørt rundt i gatene her for å se om noen var ute og leita etter hund...

 

Da jeg fikk tak i henne på tlf så kom hun straks kjørende med rampegutten, og ville ikke ha ei krone for bryderiet! Hun hadde en flat coat sjøl, var aktivt hundemenneske og likte bikkja mi så godt at hun bare syntes det var moro. Jeg blir rørt av folk som bryr seg på det viset.

 

Det er ikke mange basseter i distriktet her, så jeg får vel tilgi henne at hun bomma stygt på rasen og da... Hun vil ha en sånn hund neste gang sa hun, så Ares har vel gjort et godt inntrykk. :wink:

 

Ja ja, kanskje han får beholde ørene ei stund til da, i en bil og i et hus kan han jo ikke høre meg fløyte og rope... Takk for moralsk støtte i en tråd som endte lykkelig! :D

Link to comment
Share on other sites

Hæ hæ! :lol::mrgreen: Kom ikke lenger enn til å fortelle a at han er en Dr. Jekyll og Mr. Hyde, skifter totalt karakter når han jager! Men trur hu hadde litt greie på bikkjer, aktiv i trekk- og brukshundklubben på Mo. Bør kanskje sende a en mms der han har blod i bartene og si nok en gang takk for å ha tatt vare på "nurket"! :mrgreen:

 

EDIT:

Kanskje et sånt bilde knuser alle illusjoner??? :mrgreen:

normal_DSC00461.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette var gledlig lesning Ranger, jeg er enomrt letta på dine og familiens vegne :D

 

Takk for omtanken alle sammen, Ares ER familien min, så det er litt tråkigt når han ramper sånn...

Søstra hans, Thyra, ble faktisk overkjørt av bil ute på Vega i høst, men kom fra det uten en skramme, men det er klart at sånt er jo selve skrekken med ei bikkje i hus...

 

Han fikk noen vennlige formaninger i går kveld, og lov til å sove i senga i natt! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kupper tråden litt, nå er det nemlig bikkja her som har tatt seg en tur. Dreveren Huss så sitt snitt til å ta seg en tur på vei inn fra garden. Går alltid løs her hjemme når han er ute og lufter seg, men etter å ikke ha fått ett slipp på to uker var det nok litt mye energi i kroppen..

 

Stakk avgårde kl.16:10. Dukker nok opp, har skjedd ett par ganger før og. Har dog ikke hørt los, så er nok bare ute og sjekker omgivelsene litt. Får ta en tur i bilen igjen nå...

Link to comment
Share on other sites

Vet AKKURAT hvordan det føles! Kupp ivei du...! Håper det går bra og rampen din og kommer inn. Var akkurat det samme med min hund, par-tre uker siden han har løpt i skauen, og tispelukt i nabolaget...

 

Meld han savnet hos politiet om han ikke er inne i løpet av noen timer, det løste saken min... Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Tok som sagt en liten kjøretur i nabolaget, da jeg kom tilbake satt han på plen og tygget på en rådyrkløve han hadde funnet ett eller annet sted.. Var tilbake kvart på åtte. Bedre enn i sommer, da var han tilbake ett på natta, ni timer vekk.. :? Neida, de kommer stort sett alltid tilbake :) Gamle hund stakk av for noen år siden og var vekk to døgn. Satt på verandan full i skyldfølelse morgen nr.2.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

GPS sender innoperert har jeg tenkt på noen ganger ja.. Skal sjekke litt mer ang den pet-linken som jeg såvidt har hørt om. Er jo kun ett veldig lite halsbånd som sender deg en mms med kart og posisjon. Greit som back-up under jakt og. Er vist dyr i bruk, men er jo kun for "nødstilfellene". Mener det sto noe om den i ett av de siste jaktjournalen bladene..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...