Jump to content

justerbart avtrekk på marlin mod60?


Glock_boy

Recommended Posts

Vent litt med den fila.. det er fint lite å oppnå med det. Spesielt ettersom det er plast i delen som utløser 'hammeren'.

 

Jeg trålet rundt i diverse forum etter råd, og endte opp med å kort og godt fjerne ei fjær som sitter inne i mekanismen. Fra å ha ei salong rifle jeg kunne løfte opp etter avtrekkeren uten at den gikk av, fikk jeg på få minutter ett mye mer behagelig avtrekk. Og ja.. avtrekkeren går tilbake i posisjon etter avtrekk selv uten denne fjæra. Akkurat hvor den sitter husker jeg ikke i farten.. kan undersøke om du ikke finner ut av det selv.

Link to comment
Share on other sites

tenke..tenke..tenke.. er 95% sikker på at den satt inni avtrekker mekanismen som sitter på kolben.

Liten fjær som gir ekstra motstand i avtrekket. Se om du ikke finner ei fjær der som du kan fjerne.

 

Det er blitt noen år siden jeg gjorde det, og salong rifla står nå innerst inn i ett tettpakket våpenskap (må ut med alt for å få tatt den ut..)

 

Hold oss gjerne oppdatert hvorvidt resultatet blir bra eller ei!

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke justeres, men det kan endres. Som sagt er det en fjær i "trigger assembly" som kan tas bort. Det har ingenting å si for hvordan våpenet fungerer, og gir marginalt lettere avtrekk. Avtrekkereen blir hengende å dingle litt som er irritererende nok til at jeg ikke gjorde dette.

 

Neste er å ta ut selve avtrekkeren som er i aluminium, å fjerne all malingen på den. Det hjelper litt.

 

Så kan man polere litt på den delen som avtrekkeren presser mot. Lite å hente på avtrekksvekt, men det "føles" bedre etterpå.

 

Ikke finn på å ta mekanismen fra hverandre. Den er ikke enkel å sette sammen igjen.

 

mar-60c.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå synes jeg dere lager forvirring her :cry:

 

Jeg vil tro at det å fjærne malingen på selve avtrekkeren er litt bortkastet.

Avtrekket på marlin 60 er vel av den typen som kalles direkte tror jeg.

Avtrekkeren dytter frem en stav som igjen dytter fram klakken som låser hammeren i spennt stilling.

Dvs. at det er deler som er mulig og polere inni avtrekket, hvis avtrekket er hakkete eller har andre defekter enn å bare være litt tungt.

Når det er sagt er avtrekket på min Marlin 60 relativt bra, men er jo litt tungt, så jeg tviler på at det skal være nødvendig å gjøre noe der.

 

Nå har jeg demontert min for å være helt sikkert...

 

Det er to fjærer som vil gi utslag på avtrekkervekten (ingen av de er mulig å endre uten å miste funksjonalitet)

 

Den første er fjæra som spenner opp hanen og utgjør størstedelan av tyngden i avtrekket. Denne bør selvfølgelig ikke tukles med, men det kan jo hende at hanen slår hardere enn den trenger orginalt.

 

Den andre er returfjæra for låseklakken til hammeren, som gjør at hammeren låses i spennt stilling. Denne utgjør nok nesten ingen ting av avtrekkervekten, men er jo utrolig grei å ha :!:

 

Edit: Det er mulig at mitt avtrekk er nyere enn dere som sier at det er ei fjær til overs hos dere...

Jeg demonterer forøvrig hele mekanismen for puss, det er jo uansett ikke så ofte, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

..mulig at mitt avtrekk er nyere enn dere som sier at det er ei fjær til overs hos dere...

Kjøpte min ny i 1995. Når det gjelder den fjæra jeg fjernet (i mekanismen i forb. med avtrekker delen), så fører det til at avtrekkeren har lite motstand frem til der 'den begynner å ta'.

Men motstanden er der => ergo avtrekkeren går tilbake til utgangspunktet => avtrekket er betydelig lettere enn opprinnelig. Her må dere bare ta meg på ordet, slik er det på min Marlin Mod 60.

 

Har den åpen forran meg her nå.. ser ut til at jeg en gang i tiden også har forsøkt å polere på avtrekket. Men tror ikke det fikk særlig innvirkning.

Litt 'off topic', men særdeles godt fornøyd med denne billige rifla! Hvor mange tusen skudd som har gått igjennom den aner jeg ikke, men de eneste delene som har gått i stykker er plast bufferen sluttstykket slår mot + tennstiften som fikk litt spiker fasong. Er vel på tide å ta med denne på skytebanen igjen:)

 

-Om noen vil teste avtrekket, så er det mulighet for det på Årvoll skytebane (Oslo) så snart jaktskytingen begynner. Kommer nok til å være der nesten hver uke, så bare send en PM så tar jeg med salongen den dagen.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg med :D

Det returfjæra på selve avtrekkeren du har fjærnet selvfølgelig.... Det funker sikkert ja, men blir ikke avtrekkeren veldig slarkete da?

 

Jeg er utrolig godt fornøyd med min marlin også. Jeg pusser den når den har vært brukt en stund, men har aldri opplevd at mekanismen har kilt seg selv når jeg har skutt MASSE.

 

Jeg synes nesten synd på eiere av enkelte andre .22 1/2 autoer. Uten å nevne navn.

Link to comment
Share on other sites

Tja.. noe løsere og på grensen til "slarkete" har den jo blitt. Men den går tilbake til utgangspunktet selv om jeg klikker med pipa rett ned for å si det slik. Har ingen planer om å sette på fjæra igjen.

 

Har hatt overaskende lite klikk med denne rifla jeg også. Har ikke prøvd så mange .22 halv auto rifler, men av de jeg har prøvd så har denne vært utvilsomt mest pålitelig. Èn gang har jeg hatt avfyring halvveis utenfor kammeret (som ikke akkurat gjorde 'hakket' på .22 frekvensen noe særlig mindre..), det skyltes at tennstempelet hadde blitt banket flatt der det møter hammeren. ..kan være lurt å sjekke dette etter noe bruk.

 

Med så mange solgte Marlin Mod60'er, er det i grunnen rart det ikke finnes noe oppgraderings kit alà 'wildwest happy trigger kit' som jeg monterte på Marlin 336 rifla. Synes rifla "fortjener" ett bedre avtrekk. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, men i en Mrlin tråd, så passer det vel med litt Marlin stash.

 

Ett par ettermarkeds stokker:

 

http://www.mountsplus.com/miva/merchant.mvc?page=MSP/PROD/MZMARLEN/MZ-60 Blir aldri lovlig, grunnet for kort totallengde (26.5"). Min totallengde i norge vil bli 33.1" (84cm).

 

http://www.combathunting.com/product.cgi?group=185&product=186

 

Liker utseende på den Dragunov stokken, selv om det blir sagt lite posetivt om den (billig kvalitet, men hva forventeren for noen hundrelapper?).

 

Edit, fikset linkene, samt lagt til komentar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes kvaliteten på slike syntetiske (mer fancy ord for plastikk med snev av glassfiber) blir ofte alt for dårlig.. Men hadde vært kjekt med en kortere .22 til å ha i sekken når fjellrypene stikker hodet opp.

Lurer på om den som fulgte med muligens er i valnøtt.. ser litt sånn ut, noen som vet?

 

Fikset litt på linkene;

http://www.mountsplus.com/miva/merchant.mvc?page=MSP/PROD/MZMARLEN/MZ-60

http://www.combathunting.com/product.cgi?group=185&product=186

Link to comment
Share on other sites

Nå er dere på gli :D

Fant en kar på nettet som lagde bullpup-stokker til luftvåpen og salonger.

Jeg finner det ikke tilbake, men har dette bildet lagret på maskinen min:

bullpup.JPG

En slik stokk hadde gjort seg på Marlin. Mulig at rørmagasinet kommer litt i veien....

Hadde jeg vært sikker på hvordan kikkerten kan festes på en bra måte skulle jeg prøvd å lage en slik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...