Jump to content

Cartridges of the world


Vaquero

Recommended Posts

Det var interessant å få denne boken i hus.

Den var heller ikke så kostbar, kr.399,- Min gamle 4th Edition er nesten utslitt og i oppløsning. Selvfølgelig er boken for oss enkelte som er i overkant interessert i patroner og historien rundt. Boken skulle omhandle ca.1500 patroner og er på 700 sider. 

DSC07031.JPG

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

@Polardego, ja det kan være skummelt. En finner mye rart i denne boken som kan trigge til sprell som suger kontoen. F.eks. en .458x1-1/2 inch Barnes. En nedkappet .458 Win.Mag. til 1,5". Faktisk en militærpatron som ble testet i jungelen i Vietnam. Patronene ble destruert på tidlig 80-tallet og er ekstremt sjelden. 500 grain kule i 1100 ft. Det var mye hemmelighold rundt denne. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jaja, jeg måtte jo bort i bokhylla for å sjekke. Og der fant jeg utgave 13 av denne blekka. Som også inneholder beskrivelsen av den nedkortede .458-patronen.

 

Og dermed har en stygg tanke om ny patron, og ombygging av en kort og lett rifle til denne, plantet seg i knollen... Ikke at denne patronen vil erstatte mer ordinære patroner som dekker det samme bruksområdet, men sannelig var den en kul kreasjon, synes jeg! Går det an å få en kyndig børsemaker til å lage en boltrifle med kort låskasse og løse magasiner i dette kaliberet, mon tro??? Hmmm....

 

 

IMG_20240224_204219.jpg.c723f4070d1b12b89f7bac3ffb948944.jpg

 

 

 

IMG_20240224_203551(1).jpg.0725716a1e42a1af776a925a360c6c8d.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@FredrikW, da har jeg gjort et tappert forsøk på å mikke til en .458x1,5" Barnes:

Jeg tok en .458 Win.Mag. tomhylse og kappet den ned til 1,5" (38mm.). Jeg sizet tomhylsen i 7mm.Rem.Mag. dien (går egentlig med 7mm. R.M. hylser også.)

Så forsøkte jeg forslaget fra boken om å trikse ting litt til med .45 Colt die, det ble for trangt, jeg gav opp. Jeg fikk slanket hylsen noe i .45-70 Govt. size-dien. Krymp får jeg ikke til, jeg tror en må bestille en Custom-die, dersom en ikke finner andre løsninger. Kunne vært spennende om noen har en .50 AE die for kulesetting? 

 

Jeg satte i en 400 grain Barnes Buster, "Bone Chrushing" Skulle være en grei "Skalleknuser". 

DSC07035.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (9 timer siden):

Jeg satte i en 400 grain Barnes Buster, "Bone Chrushing" Skulle være en grei "Skalleknuser". 

 

Det ble en tøff liten beltedverg. Kanskje ikke lov å si det, når jeg tenker meg om. Beltekortvokst, da!

 

Skulle da tro at 1500 f/sek er innenfor rekkevidde med den 400 grains Barnes-kula og 16" løp.

Link to comment
Share on other sites

stigamundsen skrev (10 timer siden):

Snasen liten tass! Veit du kva volum du har igjen under «skalleknuseren»? 

 

FredrikW skrev (2 timer siden):

Skulle da tro at 1500 f/sek er innenfor rekkevidde med den 400 grains Barnes-kula og 16" løp.

Ikke lett å svare på:

Ser vi på hylsemuligheter så er de mange som kan kuttes og sizes, noe som tilsier at den skulle være lett å "drifte". Kuler i .458 finnes det tidvis greit utvalg i, ellers er det mye å velge i når det gjelder billige blykuler (kjøpe eller støpe selv). Vi snakker om greie lave hastigheter for bly. Jeg fikk kula til å stanse på 23 grain N-110 krutt i flukt med krymperilla, N-120 kunne sikkert også vurderes. 

MIN KRUTTMENGDE HER ER IKKE MENT SOM TIPS TIL LADEDATE, KUN EN ILLUSTRASJON PÅ VOLUM. 

Skulle jeg brukt tid og penger på dette ville jeg innsett at det koster å være kar, bestilt et custom die-sett. Jeg vil påstå at den som går for denne ikke burde bekymre seg for løpsslitasje. Med egenstøpte blykuler ville den vært en billig sak å skyte med.   

DSC07037.JPG

 

DSC07038.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Meteormann skrev (På 24.2.2024 den 23.10):

Det er vel litt den boka sin feil at jeg nå har en vektor kasse i 458x2 (450 marlin brotsj kjørt inn til den headspacer på vanlig magnum tolk. Med 42cm 1-10 pipe😁

Hvordan går det? Hvilke hylser/kaliber bruker du for å omgå .450 Marlin belte?

Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (39 minutter siden):

Hvordan går det? Hvilke hylser/kaliber bruker du for å omgå .450 Marlin belte?

Bruker vanlige magnum hylser, så kapper jeg, om jeg ikke husker feil 0.85mm kortere en 450 marlin hylsene.

Rafdal som gjorde jobben, istedenfor å bruke 450 marlin tolk. Brukte han vanlig magnum belte tolk.  Jobber litt nå med å kartlegge hvilke hylser som har tynnest godt så jeg slipper brotsjing av inv hals. Kan legge ut litt bilder ikveld.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder av prosjektet, skjedd ganske mye med den nm149 stokken siden bilde ble tatt, forskjeftet er slanket ganske brutalt og farget om skjeftet. Står litt stille enn så lenge da jeg trenger hylser som er tynnere enn 0.016" i munning. Prøvde meg på Forster inv reamer, men det ble alt for ujevt. Skal bestille noen 458 wm hylser å korte ned de.

 

Siste bilde er test for å finne throaten :)

 

Kassa er en Vektor dsb  magnum lengde litt stutt patron for kassa, men skitt au😁

20231225_135929.jpg

20231225_140008.jpg

20240116_213139.jpg

Edited by Meteormann
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Meteormann skrev (På 15.3.2024 den 11.30):

Jobber litt nå med å kartlegge hvilke hylser som har tynnest godt så jeg slipper brotsjing av inv hals. Kan legge ut litt bilder ikveld.

Hadde mine mistanker @Meteormann. Hvilke die-sett bruker du? Jeg har holdt på en stund med å teste hylser og få målene til å stemme, ikke lett.

Disse patronene med rette vegger har ikke samme diameter fra fra over belte frem til hylsemunningen, diameteren avtar. Innvendig blir hylsene gradvis tykkere mot bunnen. Hylsetykkelsen kommer i konflikt med kulediameteren, jo dypere jo verre blir det. Jeg har tatt en del mål på hvordan kulene utvider hylsen utover standardmål for .458" kaliber. Det jeg fikk mest problemer med var .458x1,5 Barnes, Som vi ser på .458x1,5 Barnes så buler ikke hylsen ut når kulen er satt, det er fordi hylsen er så solid at den "sizer" inn kula, lover ikke godt for presisjonen. For .458x1,5 Barnes trengs det en riktig kammebrotsj. På alle nevnte patroner her så er hylsebasen gitt fra standard magnum. Fra over magnumbelte må hylsens diameter nedtrappes frem mot hylsemunningen. Hylsene må også være tilpasset i tykkelse innvendig så en får plass til kula, Riktig die-sett  må også til, særlig er .458x1,5 Barnes en utfordring. .458x2" American er stort sett helt lik 450 Marlin, med unntak av feitere belte og litt lenger hylse. En burde få den American til med .450 Marlin dier? 

 

Det hadde vært gøy med en hendig karabin med kort kasse i kaliber .458x1,5 Barnes, Jeg har en Marlin GS 1895 i 45/70 så en .458x2" blir overflødig for min del. Først må en knekke koden for å brotsje hylsene innvendig. Er jobben gjort og alle regninger betalt blir det en billig fornøyelse å drifte. Løpsslitasje blir ikke tema. 

DSC07111.JPG

Det kan legges til at Frank C. Barnes som er opphavet til denne boken utarbeidet .458x2" American og .458x1,5 Barnes i 1962. .458x1,5 Barnes ble et kortvarig eksperiment som sniperpatron i Vietnam. Ellers er det nevnt en sivil bruker innen metallsilhuett.

 

C 458 prosjekt.JPG

 

DSC07116.JPG

 

DSC07123.JPG

Forsøkspatronene avviker mye i tykkelse fra de originale .458-patronene på bilde over. Kula ekspanderer hylsediameteren. 

Patronen i midten har en 300 grain kule og buler mindre fordi den befinner seg i tynnere hylsegods. De to helt til venstre og høyre har begge 400 grain kuler og presser det tykke hylsegodset ut. 

 

.458x1,5.JPG

 

B 458 prosjekt.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for et godt innlegg og gode bilder @Vaquero, bruker et 450 marlin diesett mtp det er brotsjen som er brukt. Sjekket litt i notatene mine, kapper hylsene på 52.5mm. Har federal og hornady 300wm hylser nede jeg skal kappe og måle ikveld. Tror disse kan være litt tykke i halsen. Drøfter litt med en bekjent om vi kunne tilpasset en ebay håndbrotsj med en pilot som sentrerer i tennhette hullet. Dette bør kunne gi jevnere toleranser og være en engangsjobb😊

 

"Drømmen" min med denne var jo lett tilgang på hylser, lite slitasje, rimlige prosjektiler(støping?) Og selvfølgelig litt subsonic for moro. Å ikke minst kunne bruke komponenter som er hyllevare og tilgjengelig. 

 

Kanskje man skulle laget en "prosjekt tråd" på diverse ladning. Så slipper kanskje andre å gå opp veien på nytt og tanker kan drøftes🙂

20240312_070059.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kjapp uhøytidlig test gjennomført. Kappet 2 stk federal 300wm på 52mm og 3stk hornady 300wm. Glødet, sizet og ekspandert med rcbs 450M diesett.

 

Fordi jeg bare ønsket kontollere litt mål og teste kamring ble kulene satt på 65mn samme som data fra H&N.

 

På bildene er federal til venstre med 300gr og henholdsvis 400gr kule.

 

Fc måler .484 i munning med skyvelæret og 492 bunn prosjektil 300gr/.495 med 400gr.

 

Hornady hadde respektive .479 i munning og 483/485.

Ved kamring var den kun hornady som "gikk" tydelig motstand på FC og klikk når hevarmen løftes.

 

20240316_224715.jpg

20240316_224734.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...