Jump to content

Tennhetter


Per-S

Recommended Posts

Som en viktig del av ammunisjonen er tennhetter et interessant emne i seg selv. Ulike produsenter og ulike typer som har blitt brukt forteller litt om utviklingen. Her er bilder av tennhetter markedsført av Raufoss og Norma. Alle er Berdan hetter. Hvem som har produsert dem er jeg usikker på, men det firkantede pappbrettet med Norma etikett er RWS 2610 hetter med påklistret Norma etikett. Vi ser også at det har blitt brukt to ulike dimensjoner på Berdan hettene for riflepatroner. Det normale fra 50 tallet var 5,5 mm, men tidligere var 5 mm det vanligste. For de som har sett på .303 patroner fra England har muligens registrert at tennhetten er mye større enn det vi er vant til.

De som samler på patroner kan se bakover i tid når man skiftet tennhettestørrelse siden hylsene er merket med årstall. Jeg tror det var mellom -45 og -50. Begge tennhettestørrelsene fantes i to utgaver, flat bunn og med rund bunn, "kuppelhode". Det er også interessant at mange tidligere Berdan hylser hadde kun ett tennhull, plassert midt i "vorten" som er ambolten i hylsen. Boxerhetter er et tema for seg selv, men ikke så mye norsk historie der. Rustfrie hetter finnes også i 5 mm. Norma merker sine hetter med kvikksølvfri. Det ror jeg gjelder for alle hettene fra Raufoss. Kvikksølv i hettene ødelegger hylsen slik at de ikke kan lades om, og gikk ut av bruk ganske tidlig etter at klorathetter ble utviklet.

IMG_3201.JPG

IMG_3203.JPG

Edited by Per-S
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (24 minutter siden):

5,05 mm tennhetter ble brukt fram til slutten av 40 tallet på 6,5mm ammunisjon fra raufoss. 

7,92 fra raufoss hadde vel 5,5 mm tennhetter hele tida? 

Jeg tror dette er rett, jeg har noen 8mm tung patroner men har faktisk ikke sjekket, det er ikke alltid lett å se forskjellen da det tidligere var en kant rund tennhette hullet som får det til å virke større.

Ser man på innholdet er det en fantastisk fargeprakt på tettelakken, skal ta noen bilder av de hettene jeg har eksemplarer av.

Det er litt samme forholdet med hetter til messing haglehylser, de eldste har 6,43 mm hette, senere ble det 5 mm. Det finnes egne haglehetter, men 5 mm riflehetter passer også. Noe kan være overgangen til røyksvakt krutt, da ble det behov for kraftigere hette for å få tent kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke stort om tennhetter, men her er det en del for haglpatroner. Den røde blikkesken har en del blandet "drops". I mine ungdomsår kjente jeg en noe eldre dame som fortalte meg at hun jobbet på Raufoss i sine yngre dager, hennes første arbeidsplass. Der jobbet hun med å fylle tennhetter, en flytende masse som måtte jobbes med i rett fuktig konsistens, ble det for tørt kunne det "boffe", sa hun. 

DSC07019.JPG

DSC07021.JPG

DSC07022.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Tennhetter er nesten et eget samleområde. Bildene viser en gammel eske med berdanhetter for haglpatroner i messing produsert i Bridgeport Connecticut. Winchestereskene er små boxerhetter. Jeg tror disse er fra rundt  1900, men er usikker. Den mest uvanlige er Kynoch sine. De er med ambolt, men den stikker langt ut fra hetten, og kroppen på hetten er mye lengre enn vi er vant til. Det er nok en av de patentvariantene fra før 1900. 

IMG_3206.JPG

IMG_3205.JPG

IMG_3207.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant en annen interessant variant, Det er ELEY og etiketten er så vanskelig å lese at jeg skriver av:  Waterproof Percussion Caps  -197-Gauge  For SOLID METAL CASES  Registered  Elley Brothers London.

Dette er Berdan hetter med relativt liten tennsats, men med en svært lang hylse. Patronen den skal inn i må ha en særdeles lang ambolt for at den skal nå tennsatsen i bunnen av hetten.

IMG_3208.JPG

Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett forklaring. Det var mange rare patenter rundt sentertenning. Det var mye rettsaker om patentene på 1860 tallet da sentertente patroner ble introdusert. En produsent prøvde å få patent både på selve tennmekanismen og ideen om å sette tennhetten i senter av bakplanet på hylsen. Han tapte mot Eley, som da introduserte sin egen patent. Dette er en historie som fortjener en egen oppsummering. Når jeg lader til gamle våpen prøver jeg så langt som mulig å benytte moderne hylser for å slippe mye arbeid. Det som er merkelig med denne varianten vi diskuterer er at den krever mye gods i hylsebunnen, det ga ofte produksjonsproblemer på 1800 tallet, ref "ballon head" hylser. 

Link to comment
Share on other sites

Ja,det er mye rart som har blitt lagd gjennom tidene.

 

Disse hylsene kan enkelt lages av 38 Spl, som jeg også gjør.

Men siden jeg har både gamle hylser og hetter, så er det morro  å lade dem. Bruker ambolten om igjen.

Som du ser på bildet, så er den umerkete hylsa lagd i 2 deler.

Eley hylsa er jeg usikker på, ser ingen skjøt på den. Begge er i .380 Long.

Er en slags ballon head, da tennhette med ambolt blir lange.

IMG_20240225_110650 – Kopi.jpg

IMG_20240225_111058 – Kopi.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...