Jump to content

Våpenskudd


Olafsen

Recommended Posts

Hei jeg har fått en til  hund som jeg må begynne med tilvenning av skudd (hagle) så tenkte å begynne i det små.

Ser at Google på play store har en app som heter Våpen-Lyden av skudd men jeg finner ikke dette på apple store.

tenkte å laste ned dette for en behagelig tilvenning.

er det noen der ute som vet om Apple har noe slikt.

Takker for svar

Edited by Olafsen
feilskriving
Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på riktig skuddlyd og "syntetisk smell". Det enkleste er å ta hunden med til en skytebane og gå tur i området. Langt borte som en start, og til slutt går du så nært som dine ører synes er behagelig. Oppfører du deg som om lyden ikke betyr noe vil hunden ikke påvirkes av din reaksjon og vil godta lyden som ufarlig. Du opplever tidsnok at hunden forbinder skudd med felt vilt, da kan den ta ut for å finne vilt hver gang det smeller.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Og ta gjerne med hundens favorittleke, en ball eller lignende. Så leker dere litt om hunden viser tegn til angst eller usikkerhet.

 

Edit: @OlafsenKanskje lurt å få hjelp av en moderator til å flytte denne postingen til tråden Jakt med hund? 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Slik har jeg gjort det:

Starter når valpen er ca 2 måneder. Tar den med i bilen til skytebanen og sitter i bilen sammen med den et stykke unna skytebanen.

Åpner bagasjerommet på bilen der hunden er i bur og sitter sammen med den der. Prater og klapper den etc og passer på å fremstå rolig. Det smitter.

 

I dagene/ukene fremover så flytter jeg bilen nærmere og nærmere selve skytebanen. Hvis den virker rolig tar jeg den ut og går litt tur rundt bilen.

 

Så er neste steg at jeg tar den med inn på skytebanen når det ikke skytes. Lar den gå fritt, snuse, lukte, finne ut av ting selv.

 

En er en gradvis prosess hvor man starter på avstand og til slutt ender opp på selve skytebanen.

 

Hunden er dermed "vokst opp" med smell og det er helt naturlig for den i dag. Det er overhode ingen stress signaler fra hunden når det smelles nå som den er voksen. Nyttårsaften er en lek. Den ligger i vinduet og kikker på rakettene.
Når det er DFS stevner på skytebanen og jeg er i nærheten så vil den nå helst inn på standplass å se hva som skjer 😀

 

Ingen fasit vil jeg tro på hvor fort tilvenningen skal skje. Man må prøve seg frem forsiktig og være oppmerksom på hundens signaler. Bedre å gå frem for sent enn for raskt. Går du frem for raskt og den blir redd, så kan det ta veldig lang tid å få den komfortabel igjen.

 

Hunden jeg har nå er ekstremt rolig av seg og kommer fra veldig bra linje. Allerede ved 4-5 måneders alderen var den ferdig tilpasset skyting og smell.

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde heile familien på skytebanen. Dei første skuddene var 22lr mens ungane og min fru var på utsida med kvalpen. Etter nokre seriar gjekk eg opp i kaliber. Etter endt dag på skytebanen så er hunden i nærheten(på stand plass) uten problemer sjølv om eg sender avgårde eitt skudd og to med 338 win mag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...