Jump to content

Redding dier


tabac

Recommended Posts

@Sølvrev

Hvorfor problematiserer du dette overfor en som antagelig er en nybegynner?

Til lading av "brødammo" i alle kalibre har jeg aldri hatt problemer med å bruke alle fabrikater av hylseholdere og dier om hverandre i ei std ladepresse. Vi snakker om RCBS, Redding, Hornady, Bonanza/Forster, CH, etc.

Det skal imidlertid sies at utstyr fra Lee aldri har kommet over min terskel.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har mange die sett fra Lee for rare gamle patroner. Hylseholdere fra Lee går om hverandre sammen med alle andre fabrikat. Jeg finner en i boksen som passer hylsen og ser ikke på verken nr eller fabrikat. Passer hylsen i holderen er det tut og kjør.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (2 timer siden):

@Sølvrev

Hvorfor problematiserer du dette overfor en som antagelig er en nybegynner?

Absolutt ikke meningen å problematisere eller forvirre, tvert i mot!

 

I en annen tråd kan vi lese om en som kombinerte ulike fabrikat av presse, kalibreringsdie og hylseholder, og som ikke klarte å helpresse hylsene slik at de kamret i hens våpen. Jeg kan ikke huske å ha sett hva det ble konkludert med.

 

De siste par ukene har jeg hjulpet en kompis som er "litt rusten" i ladeprosessen. Han har en RCBS enstasjonspresse og Lee diesett inkl. hylseholder til .30-06, og så bruker vi mitt RCBS A diesett og hylseholder til 6,5x55. Men hylseholderne har ulik nummering, Lees til .30-06 har samme nummer som RCBS #2 til 6,5x55. Og da ble det ball i tennhetteisetteren! Derfor mener jeg det enkleste er, særlig for nybegynnere, å holde seg til ett fabrikat (og gjerne det proprietære) for alt som skal monteres i ladepressa.

Link to comment
Share on other sites

Man kan risikere at hylseholder av annet fabrikat ikke passer mot dia, men det er vel kanskje ikke veldig vanlig? Jeg har kun opplevd at Dillon dier ikke passet mot RCBS holder. Et godt råd er å kjøpe samme fabrikat når man først handler inn greiene. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...