Jump to content

140grs Swift 6,5x55 og N160


BigBore

Recommended Posts

Denne har vi kommentert før, og ekstra uforståelig blir det når en monolittisk kobberkule (Naturalis 140 grs) kommer ut med 10 grs høyere ladevekt med samme krutt. Må åpenbart være en feil her. Jeg har ladet A-frame 140 grs med 45 grs N160 uten problemer (kronografert til litt over 800 m/s i 53 cm pipe), og jeg mener å huske @tussehaugen gikk enda noe høyere før han opplevde trykktegn.

 

Edit: 45 grs-ladningen hentet jeg fra en tidligere utgave av Ladeboken. For øvrig oppgir Norma (som vanligvis er ganske konservative mht. ladevekter) 43,5 grs URP som maks for Swift A-frame 140 grs, og URP er ikke veldig forskjellig fra N160.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en screenshot av noe tilsvarende fra Vihtavuoris tabell for noen år siden og sendte dem med spørsmål om det der virkelig var rett. Svaret var klart og entydig. JA, selvsagt var det rett. De hadde jo publisert dem! Jeg forsøkte et oppfølgingsspørsmål med å dra inn logikk, men det ble kontant avvist. Så ingen grunn til å dra diskusjonen videre, men jeg synes ikke det virket tillitvekkende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (16 minutter siden):

Jeg forsøkte et oppfølgingsspørsmål med å dra inn logikk, men det ble kontant avvist.

Du burde fått en takk og klapp på skulderen! Men slike saker viser bare hvor viktig det er å sammenholde ladedata fra flere kilder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (På 22.2.2024 den 9.26):

Jeg har ladet A-frame 140 grs med 45 grs N160 uten problemer (kronografert til litt over 800 m/s i 53 cm pipe), og jeg mener å huske @tussehaugen gikk enda noe høyere før han opplevde trykktegn.

 

Med VV-N160 så stoppa eg også på 45gn, 46gn ga trykktegn i mi rifle.

Dukker iblant opp slike rariteter i vv sine tabeller...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...