Jump to content

Omgjøring av Ruger Mini14 til rettrekker, blir den da lovlig og eie som jeger?


Recommended Posts

Kom over denne her rettrekker UK versjonen av Ruger Mini 14, kan det være en mulighet for og få beholde Ruger Mini 14 til jakt? 
 

«A small number of straight-pull only (or bolt-actiononly) Mini-14 and Mini Thirty rifles were manufactured for sale in the United Kingdom as a result of legislation that banned semi-automatic centerfire rifles in 1988»

 

Noen andre som har tenkt tanken og kanskje vet noe om det gjeldene norske lovverket?

 

Hører rykter om at potten som var satt av til pant for og levere inn Mini 14 nå er tom å at vi ikke igjen de 4000 kr som er lovet..

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Knarps said:

Mener å huske å ha lest en artikkel at pod mente dette var fy fy. Men det er noen år siden. 

Det er jo en vesentlig omgjøring av mekanismen, så visse regler å følge med tanke på det ihvertfall. 

 

Om POD synes det pga det er en Mini er en annen sak, og dårlig for deres del vil jeg tro. 

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke problemet for Pod er at det er en Mini14, andre rifler som har startet sin fødsel som semiauto ville nok blitt likestilt. Rene rettrekkere er en annen ting. Men for all del, nå etter den nye våpenloven så er det vel bare å søke til Pod. Tidligere nei var vel iht forrige våpenlov.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (58 minutter siden):

 

Norsk Våpeneierforbund.

 

Jeg var i ferd med å skrive et lengre innlegg her nå, og så tenkte jeg fuck it, nå har jeg mer lyst til å gå og rydde i 3 generasjoner med bæsj på låven.

Norsk Våpeneierforbund kan jo ikke ha rare påvirkningskraften i dette landet, år for år blir jo rettighetene mer og mer innskrenket

Hadde en bodd i USA hadde en ikke bare fått beholde våpen etter de ble forbudt de hadde faktisk steget i verdi fordi sivile ikke får importere eller kjøpe nye, se bare på full auto våpen importert før 1968 og i sivilt eierskap før 1986 de er verdt hundretusenvis av kroner i Norge må de innleveres når de forbys og er du heldig får du KANSKJE en brøkdel av verdien

Hadde virkelig ikke turt og sitte på en registreringspliktig våpensamling her i landet, over natta kan den plutselig bli omtrent verdiløs her til lands

Link to comment
Share on other sites

Det er de som har fått bygd om AR15 til straight-pull og du får kjøpt straight-pull AR i Norge. Det finnes også ett og annet eksempel på både M1 Carbine og M1 Garand som har blitt bygd om i Norge. I mitt hode, så burde det ikke være noe problem å få en Mini 14 bygd om. Det som gjøres med børsa er egentlig veldig enkelt og det bør kunne løses med en telefon til ditt våpenkontor for å høre om lovligheten. Kravet de stiller er at det gjøres hos godkjent tilvirker (børsemaker).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...