Jump to content

Kule for toppjakt, Lapua Scenar, FMJ


marcusstraume

Recommended Posts

Jeg har et spørsmål som angår Lapua. Jeg har tidligere erfaring med Scenar. På toppjakt har jeg brukt helmantlede kuler, men har hørt mye bra om Scenar for dette. Spørsmålet mitt er da som følger. Finnes det helmantlede Scenar kuler eller har Lapua bare én type helmantlet kule, FMJ? De som skyter med Lapua Scenar på toppjakt, bruker de da ekspanderende kuler eller finnes det da som sagt helmantlet Scenar? På nettet så skiller Lapua mellom Scenar og FMJ, det er derfor jeg lurer på dette.

Link to comment
Share on other sites

Lapua Scenar er ei match-kule av typen HPBT, altså hullspiss og boat-tail. Jeg har god erfaring med matchkuler og hullspiss til toppjakt. Man risikerer kanskje noe mere ødeleggelser, men på den andre siden, god effekt. En annen fordel med disse kulene er god ballistikk og gode flyveegenskaper.

 

Scenar - Lapua

 

Velkommen til Kammeret, @marcusstraume😀

Edited by Nomina sunt odiosa
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (15 minutter siden):

[...] i relativt lav hastighet. 

 

Har fått meget god presisjon med 6,5mm 144gr Lapua FMJ ut til 400 meter, men har ennå ikke skutt fugl med den. Hastigheten jeg landet på, utelukkende basert på hvor gode samlinger jeg har fått, er per nå V0 852 ms. Hvilken hastighet har du landet på?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Akto jeg har ikke målt hastigheten. Men har ladet mye lavere hastighet enn det.. Jeg treffer ikke rype på 400 meters hold. Og det er unødvendig. Klarer stort sett å krype nærere enn 100 meter.

 

Edit: fordelen med høy hastighet er flatere kulebane, og mindre vindutsatt. Ulempen er at om du treffer vingeknoken risikerer du at det blir splætt, og rype over halve fjellet... Lav hastighet = pene slakt. Siden jeg ikke skyter på lange hold går det helt fint.

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen ryper med godt resultat med 144gr Lapua FMJ med v0 på 790m/s.

 

Har også ladet opp en gjeng Lapua 100gr FMJ med v0 på 830ms tiltenkt toppjakt så får vi se hvordan den duger. Skal også være en god småviltkule etter det jeg har hørt/lest.

 

IMG_7868.jpeg

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (15 minutter siden):

@AktoKlarer stort sett å krype nærere enn 100 meter.

 

 

Jeg har et terreng med mye skogsfugl, men de aller beste myrene er svært store og glisne. Har hittil jaktet med en .223 og ennå ikke kommet på nærmere hold enn 180 meter før halsene begynner å bli litt for lange og jeg lar skuddet gå. Rype finnes ikke der. .223-en min stoler jeg 100 % på ut til 300 meter, den leverer regelmessig samlinger på under 15 mm på 200 meter, det samme gjør 6,5-en min - som egentlig er en 200 STR rigget for lange hold. Har få bekymringer med å løsne skudd på 400 meter på storfugl (så lenge jeg regelmessig treffer den minste gongen på skytebanen på samme hold), såfremt forholdene ligger til rette for det. Ifølge Strelok ligger hastigheten på 693 ms på 300 meter, så det er vel bare å prøve til vinteren igjen.

Link to comment
Share on other sites

vux skrev (10 minutter siden):

Har skutt noen ryper med godt resultat med 144gr Lapua FMJ med v0 på 790m/s.

 

Har også ladet opp en gjeng Lapua 100gr FMJ med v0 på 830ms tiltenkt toppjakt så får vi se hvordan den duger. 

Bør fungere veldig bra😊. Jeg lader den med 41 grs N140 i 6,5x55, og får snaut 850 m/s i 53 cm pipe. Hva er din ladning og pipelengde?

Link to comment
Share on other sites

@Akto Jeg snakker om rypejakt. Toppjakt på storfugl er en helt annen sak. Jeg har liten erfaring med toppjakt, men nok til at jeg har erfart at det kan vanskelig å smyge innpå. Det er også noe helt annet å treffe en stor-fugl enn ei lita rype. 

 

Du treffer regelmessig på 400 meters hold. Da er du en betydelig bedre skytter enn meg. Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Tviler jeg på, jeg er ingen spesielt god jaktskytter. Disse skuddene er (som på den type toppjakt jeg bedriver) liggende, med anlegg, med våpen som har matchpiper, lav puls, god tid, anal-ladet ammo som er behørlig testet og loggført i alle relevante forhold, klikktabell og what not. Uansett en avsporing, jeg var mest interessert i hastighet på den 144-grains-kula :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heeeeeyyyy jeg ser at jeg har chronografert, og lagret det i et notat på mobilen:

Beskjedne 753 ms. 6,5x57r i Merkel k96 drilling. 

 

Men dette er ikke en 400meters børse, ladning eller skytter... just sayin ;-)

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (51 minutter siden):

Bør fungere veldig bra😊. Jeg lader den med 41 grs N140 i 6,5x55, og får snaut 850 m/s i 53 cm pipe. Hva er din ladning og pipelengde?

Dette er i 6.5 Creedmoor med en 56cm Liljapipe, bruker 37gr N140, COL 64.4mm. Ikke testet andre ladninger da den ser ut til å gå beint :-) 

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...