Jump to content

ID mauser


Fagerstad2

Recommended Posts

Eg var og såg på ein mauser i eit dødsbu i dag. Den har ein ekstra stor avtrekkarbøyle. Rifla er merka 7.62 på løpet, men er ikkje fresa slik som t.d. dei som er merka hær. Eg ser på nettet at det har vore noko som blei kalla "arktisk mauser" på 60-talet, men det eg fann viser 8 mm. Er det nokon med peiling på mauser som kan opplyse meg? 😇

20240119_163224.jpg

Link to comment
Share on other sites

Min far har en med identisk avtrekkerbøyle, underbeslaget eller magasinbunnen er også litt forskjellig fra standard tysk Mauser. Og som du sier, merket 7.62 men uten utfresning for .30-06. Hans eksemplar er i 7,62x51, ikke .30-06. Har du sjekket hva den er kamret for?

 

Jeg ble nysgjerrig og kikket nærmere etter, da fant jeg noen kruseduller på pipa som viste seg å være israelske stempler. Hebraiske bokstaver, rett og slett.

 

Jeg tror ett eller annet firma (Aaserud?) en gang i tiden importerte en del israelske Mausere da disse ble solgt som overskuddsmateriell.

 

Men som @Chiefen.v-2 skriver, denne typen forenklet avtrekkerbøyle og et par andre deler stemplet ut av plate i stedet for frest ut av massivt gods stammer nok fra BRNO. Jeg antar at israelerne kjøpte noen Mausere derfra, enten nye eller overhalte, og at de senere pipet dem om til 7,62 NATO med israelsk produserte piper.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Vargen said:

Min far har en med identisk avtrekkerbøyle, underbeslaget eller magasinbunnen er også litt forskjellig fra standard tysk Mauser. Og som du sier, merket 7.62 men uten utfresning for .30-06. Hans eksemplar er i 7,62x51, ikke .30-06. Har du sjekket hva den er kamret for?

 

Nei, eg berre såg på den. Er merka 7.62 og det seier jo ingenting om det er 51 eller 63 sjølvsagt. Men eg trur dette stemmer veldig godt så eg ser " mysteriet" som løyst 😀

 

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke så lenge siden jeg leste om denne varianten i en stor bok jeg lånte om Mausere. Det jeg fant var at denne er laget for tyskerne til østfronten. Avtrekksbøylen skulle gjøre det enklere med tykke votter/vanter. Disse kom trolig ikke til østfronten, men ble lagret i Tsjekkoslovakia/Brno. I årene 1948- 49 hvor Israel ble dannet ble disse solgt ned dit hvor behovet var skrikende. De kom med båt og ble direkte fortløpende levert til israelerne som kjempet intenst, det skrives om at det ble en kjapp innføring, og så bar det rett ut i strid. Israel hadde liten kredittverdighet og  måtte handle våpen med kontanter. Tsjekkoslovakia var en av få land som villig solgte til den nydannende staten Israel, bl.a jagerfly som S199. Flyet var en variant av tyske Bf 109. Det er en annen historie. 

Husker jeg ikke feil så fikk Israel disse i 7,92x57IS, Israel skiftet selv pipe etter hvert til 7,62x51 (jeg tar forbehold om dårlig husk...)

 

Edited by Vaquero
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan nok stemme sånn i grove trekk, men det vanlige er å finne dem uten waffenamt merking på de forenklede underbeslaget og mange andre deler. Det betyr at de aldri ble levert til tyskerne. Fremstår som sannsynlig at varianten ble utviklet for tysk bruk, men at de fleste eller alle disse delene ble produsert etter krigen. Antallet som er kjent er såpass høyt at det neppe er snakk om krigsproduksjon som de ikke rakk å levere ut, på slutten der ville man nok ikke samle opp tusenvis av rifler på lager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...