Jump to content

Plomberte hagler?


stenex

Recommended Posts

Sitter med arveoppgjør, der det har dukket opp 6 våpen deriblant to hagler. 

En Beretta, for meg ukjent modell men sannsynligvis kjøpt på 70-tallet en gang. Avtrekket fungerer ikke og det virker på meg som om haglen er plombert, kan noen bekrefte dette ut fra bildene? 

 

Hagle nummer to er enda mer ukjent, vet ikke hvor løpet kommer fra, sannsynligvis et annet gammelt våpen som har vært i eie, men tror kolben er hjemmelaget av avdøde i ettertid. Dette våpenet kan ikke knekkes, og det ser ut som om selve låsemekanismen er sveiset. 

 

Noen som kan bekrefte om disse er plombert (kan ta flere bilder), eller bør jeg ta de med til børsemaker? Noen som ser nøyaktig hvilken type Beretta det er? 

 

Hagle 1 (Beretta)

20231227_172858.jpg

20231227_172641.jpg

20231227_143003.jpg

 

 

Hagle 2 (muligens sveiset mekanisme, vanskelig å se)

20231227_143150.jpg

20231227_143126.jpg

Edited by stenex
Link to comment
Share on other sites

Hagle med hjemmelaget stokk er ikke "knekkhagle" trekk hane bak og så den andre "armen" så er den klar til å lades. Lukk så første delen. Så er den klar til å skyte med. Tror ingen av de er plombert. Bare rustne og brukerfeil i hvordan de virker ;) 

 

Film der de viser hvordan RB våpen virker:

 

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

OK, takk, det er godt mulig at mekanismen bare er rustet. Det nytter ikke å dra den fremste armen bakover med håndkraft ihvertfall. Jeg får prøve og høre med børsemaker på nyåret. 

 

Det hører med til historien at disse våpnene har stått åpent på et gammelt roteloft og sannsynligvis ikke er avfyrt på 30+ år. 

 

Om Berettaen ikke er plombert håper jeg det er mulig å sette den i stand hos børsemaker. Kan ikke være mye brukt, sikkert et fint våpen fremdeles. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...