Jump to content

Ladekomponenter vismut og wolfram


VSJ

Recommended Posts

Hei

Skal forsøke å lade haglepatroner med vismut (blanding vismut/tinn) og wolfram (TSS, tungsten) og håper noen som har erfaring kan gi råd om hvilke komponenter (spesifikasjoner) som anbefales. Har planer om å kjøpe noe av dette i Italia.

 

Trenger informasjon om valg av tomhylser 12/70 og 12/76, wads, tennhetter, fyllstoff (buffer) evt. andre komponenter som er nødvendige til dette formålet.

 

Har bestilt ladepresse fra USA og både vismut og wolfram er på vei. Har også bestilt ett par bøker om ladning av hagle, siden disse bøkene er amerikanske er det   sannsynlig å tro at det er mest amerikanske komponenter som er beskrevet.

 

Kommer til å forsøke å lade stålhagl først slik at jeg lærer meg pressa, litt rimeligere å øve seg med dette..... Fint om noen også har informasjon om komponenter til dette.

 

Angående tomhylser: Hvilken forskjell utgjør T1 i forhold til T5, har dette innvirkning på trykk?

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Amerikanske bøker er i all hoved sak med deres egne komponenter, Balistic products har noe europeiske produkter men de har gitt de sine egne navn.

 

Etter hva slags krutt du skal bruke ville jeg ha sjekker hjemme siden til krutt produsenten de har lade data men om de har til det du skal lade tja…

Når det gjelder T1-T4 osv spiller det ikke noe rolle. Europeiske hylser kan i all hoved sak håndteres helt likt.

Lykke til med en spennende hobby.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Fint om noen kunne gi råd om hvilken forladninger jeg bør velge til formålet   B&P, Gulandi, Cheddite etc. 

 

Har noen erfaring med denne italienske lade manualen, er den forståelig for de som ikke kan italiensk?

caricare-cartucce-a-pallini-e-slug.jpg

Link to comment
Share on other sites

Til stål må du bruke forladninger beregnet til det formålet, de er tykkere en de en bruker til alt annet. 
En velger forladning etter lade dataen en skal bruke de beskriver hva komponenter som er brukt for akkurat den ladningen, hold deg til det. Er ikke å anbefale å bytte komponenter da en ikke har kontroll på trykket en får som resultat av komponent bytte. Er flere tråder her på forumet som beskriver dette, og hvordan det kan gjøres.

Har bare brukt italienske lade data fra Gulandi de er på engelsk. Men italienerne kan haglelading og googel translate ordner dette for deg skal du se. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ballistic Products sender ikke ut av USA nå, flere har prøvd (du får ikke engang betale og laste ned brosjyrer). Flere av de andre butikkene kan brukes og sendes med Jetcarrier. 

I de amerikanske ladebøkene er det mest data for amerikanske komponenter, men for tiden bruker de veldig mye europeiske komponenter, med unntak av krutt. Og amerikansk krutt er for tiden svært sjeldent å få kjøpt i Norge dessverre. 

 

For oss er nok Vihtavuori det man bør satse på fremover, skal man ha en noenlunde stabil og jevn tilgang til krutt. Det finnes noe data, og her bør du nok se til Finland. VV brukes en del her nå også, og det jobbes litt med ladninger. 

 

Tennhetter kan være noe av det vanskeligste å få tak i, men ikke umulig. Jeg importerte dette selv fra Italia i fjor. Hylser kan kjøpes fra Italia, og/eller plukkes fra leirduebana. Jeg sparer på egne hylser fra trening. 

 

For stålladninger ville jeg startet med B&P og Gualandi forladninger for stål, f.eks for 28-32 grams ladninger. Da har du noen som eventuelt kan brukes til jakt også. 

Link to comment
Share on other sites

Når rypa forsvant ut av rødlista, tok hagleladeren plassen. Utrolig hvor mange byråkratiske og politiske hindre som finnes for å lage et produkt som handles over disk. Produsentene er heller ikke spesielt interesserte i å formidle relevant informasjon. 

 

Bortsett fra krutt finnes det i dag så vidt jeg vet kun tennhetter til hagle tilgjengelig i norske butikker. Dessuten er ikke krutt så lett å oppdrive heller. Det er relativt greit å importere selv, men ikke forvent at transportøren kan levere på en smertefri måte. Du trenger å søke på en innførselstillatelse til både hagl og tennhetter. Det er både kjapt og greit å søke på det  hos politiet.

 

Tomhylser med tennhette hos en italiensk butikk koster ikke mye mer enn en tennhette i Norge. Har du Lee Loader så har jeg lest en plass at denne er laget for hylser med "crimping memory" og derfor må ha brukte hylser. Jeg kan ikke verifisere dette.

 

Stål, vismut og wolfram har jeg ikke begynt med ennå, men jeg søker info. Har kontaktet VV, Gualandi, B&P, NSI og de fleste andre om ladedata. Kun Gualandi har svar, men ingenting fornuftig ennå. 

 

Hittil har jeg kun handlet i denne butikken, og har bare positive ting å si om den. PostNord derimot.

https://negozio.ricaricamunizioni.it/

 

Disse ser lovende ut.

https://mygrashop.it/it/

https://www.armeriadomonaco.com/

 

 

Link to comment
Share on other sites

Selve det å søke om å ta inn komponenter var enkelt, fikk en excel fil av politet jeg måtte fylle ut. Jeg søkte kun om hylser m/tennhetter og tennhetter. Fikk beskjed om at behandlingstiden var lik som ved våpensøknad, poitidistriket jeg tilhører vil det si 25-28 uker......

 

Jeg har bestilt ladeboka på italiensk hos Ricaricamunizio. Blir spennende,  håper at det går an å forstå den. Blir nok mye Google translate.

Link to comment
Share on other sites

Til info:

Innførselstillatelse/ervervstillatelse trenger en ikke lengre å søke om.

 

Her er svaret jeg fikk fra politiet i 2021:

"Vi fikk ny våpenlov/forskrift den 1.juni 2021.

Søknad om tillatelse til 'Ikke ervervsmessig innførsel', gjelder gammel våpenlov og blir ikke lenger brukt."

 

Dette er pga at de fant ut at, hvorfor skulle en måtte en søke på noe, som man vanligvis kan handle lovlig over disk i Norge, når en viser et godkjent våpenkort og legitimasjon... som krutt, tennhetter, og ammo mm.

Mao, alt som kan kjøpes lovlig over disk i Norge ved å vise våpenkort og legitimasjon, kan også lovlig taes inn i Norge.

 

"Våpenkortet ER jo ervervsgodkjenningen"👌

 

Tollvesenet viser til Politiet, Politiet viser til loven og da er det bare 'verdigrensen' ved egeninnførsel over grensen man må forholde seg til, om man henter selv. Momsfritt.

Over verdigrensen, betales vanlig mva, men ingen toll.

Ved netthandel, betales vanlig mva ved inntolling.

-Men man skal stoppe i tollen og vise hva man har med seg, og som føres over grensen + gyldig våpenkort og legitimasjon. 

 

Har selv handlet krutt, komponenter og ammo fra utlandet mange ganger og tatt det med hjem, etter å ha vist det til tollen.

Avogtil, har jeg måttet fortelle Tollerene hvordan våpenloven er...🫣😄

 

Har bestilt en del fra https://negozio.ricaricamunizioni.it/

flere ganger, uten noen problemer.

Også hylser med tennhetter...👌👌

 

Doublé 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Doublè skrev (11 timer siden):

Til info:

Innførselstillatelse/ervervstillatelse trenger en ikke lengre å søke om.

 

Her er svaret jeg fikk fra politiet i 2021:

"Vi fikk ny våpenlov/forskrift den 1.juni 2021.

Søknad om tillatelse til 'Ikke ervervsmessig innførsel', gjelder gammel våpenlov og blir ikke lenger brukt."

 

Dette er pga at de fant ut at, hvorfor skulle en måtte en søke på noe, som man vanligvis kan handle lovlig over disk i Norge, når en viser et godkjent våpenkort og legitimasjon... som krutt, tennhetter, og ammo mm.

Mao, alt som kan kjøpes lovlig over disk i Norge ved å vise våpenkort og legitimasjon, kan også lovlig taes inn i Norge.

 

"Våpenkortet ER jo ervervsgodkjenningen"👌

 

Tollvesenet viser til Politiet, Politiet viser til loven og da er det bare 'verdigrensen' ved egeninnførsel over grensen man må forholde seg til, om man henter selv. Momsfritt.

Over verdigrensen, betales vanlig mva, men ingen toll.

Ved netthandel, betales vanlig mva ved inntolling.

-Men man skal stoppe i tollen og vise hva man har med seg, og som føres over grensen + gyldig våpenkort og legitimasjon. 

 

Har selv handlet krutt, komponenter og ammo fra utlandet mange ganger og tatt det med hjem, etter å ha vist det til tollen.

Avogtil, har jeg måttet fortelle Tollerene hvordan våpenloven er...🫣😄

 

Har bestilt en del fra https://negozio.ricaricamunizioni.it/

flere ganger, uten noen problemer.

Også hylser med tennhetter...👌👌

 

Doublé 

Betyr ikke det også at man burde kunne kjøpe ammunisjon fra utlandet på lik linje, så lenge man har våpenkort i kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

@Olsenm jo det er riktig, men om du transporterer det selv.

Jeg har kjøpt og tatt med ammunisjon osv, både fra Danmark og Sverige flere ganger. Ingen problem.

Igjen, så lenge du henter det selv.

 

obs: dette gjelder ikke kjøp av ammunisjon, via nettet fra utlandet, det er nok anderledes.

 

Edited by Doublè
Tillegg
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...