Jump to content

Rødpunktsikte til hjortejakt


jbjorn

Recommended Posts

Jeg har en gammel k98 fra krigen som jeg har bestemt meg for å ta i bruk på jakt. Jeg har en Tikka med 3-9x50 kikkert som jeg har brukt til nå, og ønsker å sette en rødpunkt på mauseren og bruke den på smygjakt og post i skog og på korte hold. 3x er litt mye på de aller korteste holdene. Har folk noen erfaringer og tips til gode sikter og hva jeg bør se etter? Ønsker ikke å legge altfor mye penger i det, men vil gjerne ha noe som gir bra valuta for pengene. Tenker maksimalt 5000kr. Har sett på aimpoint 9000 som visstnok er mye brukt til jakt. Hva er egentlig forskjellen mellom disse lange rørformede aimpointene og korte reflex sikter som feks holosun 510?

Edited by jbjorn
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (2 timer siden):

Du har ikke fått med deg den økonomiske krisene de siste årene?


Rekordlav arbeidsløshet, høy betalingsevne, og en etterspørsel som overstiger tilbudet er ikke definisjonen av en økonomisk krise.


At det kanskje kan lure en rundt neste hjørne, er en annen sak..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ser at Vortex Crossfire red dot koster bare 2200kr. Det var jo en veldig hyggelig pris, og virker som et bra sikte? Er det noe jeg bør være obs på der? Per nå vurderer jeg den opp mot en brukt aimpoint 9000 uten ringer til 3k.

Har folk noen synspunkter rundt størrelse på prikken? Det står mellom 2 MOA eller 4 MOA. 

Link to comment
Share on other sites

Siktet skal monteres på en 1937 mauser k98 som jeg har kjøpt en skinne til med picatinnyrail av denne typen:

https://www.badacetactical.ca/collections/ndt-mount-for-mausers/products/low-profile-mauser-k98k-ndt-scope-mount-picatinny-rail

 

Min far sier han har ringer liggende som skal passe dersom jeg går for aimpointen. 

 

Ja det er vel en smakssak. Er bare redd en 2MOA skal bli for liten dersom hjorten kommer fort på kloss hold. Men det er vel ikke et reelt problem. Er vel bare å skru opp lysstyrken så ser man vel prikken kjapt. Og samtidig så er vel ikke en 4MOA prikk for stor til å skyte hjort på 100m viss man stiller ned styrken litt. Kommer nok til å bruke dette våpenet på hold fra 50m og inn 90% av tiden, men er jo greit å ha muligheten til å skyte opp mot 100 dersom sjansen skulle by seg. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (3 timer siden):

Frifall på kronekurs, rekordhøy inflasjon og rekordhøye strømpriser er ikke tegn på en sunn økonomi

Du skriver det selv: " ikke tegn på en sunn økonomi". Det er noe annet enn krise som du skrev først. Krise er noe helt annet og mye, mye verre.

Alt går opp og ned her i verden, og ingenting vokser opp i himmelen. Norge har hatt mange fantastiske år med økonomisk vekst og lite arbeidsløshet. Da er det egentlig sunt at landet får seg en liten vekker i negativ retning. (Alltid bra og lærerikt å lese historie). 

Link to comment
Share on other sites

Laaangt O.T Men problemet i Norge er at en stor prosentandel fortsetter sitt vanlige høye forbruk, matkasting og kjøp av ræl. Dette overforbruket er vanskelig å vende av seg, siden det går ut over fasaden de har skapt for verden å se. Her i vår lille kommune er det mange som sliter, og frivilligheten begynner nå utdeling av mat. Det er nokså spesielt i fredstid.

Som matprodusent er det skremmende å se hvor sårbare Ola og Kari egentlig er uten at de selv registrerer det.

 

Derfor er det en trygghet å ha godt utstyr tilgjengelig, slik at man kan jakte og fiske. Jeg hadde handlet brukt, av beste produsent. At Aimpoint er produsert i Sverige er ett kjempepluss.  

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har tenkt på det, det er gøy å klemme ned et ladeklips i mauseren og smelle igjen ladearmen sånn at klipset flyger, men jeg er villig til å ofre ladehastigheten for muligheten til å sette på en kikkert også dersom jeg skulle få lyst til det. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...