Jump to content

Håndkikkerter og kikkertsikter, krav til vedlikehold


Kverk

Recommended Posts

Hadde en diskusjon med kollega på jobben om armbåndsur og vedlikehold, nærmere bestemt Omega Seamaster. Han hevdet, sikkert med rette, at slike ur bør inn til vedlikehold hos urmaker ca hvert 5. år. Så gikk diskusjonen over til highend håndkikkerter og kikkertsikter, type Zeiss og Leica > 20.000 kr. Han mente at man bør forvente samme vedlikeholdsregime med slikt utstyr som med klokka, særlig hvis det blir brukt til jakt. 

 

Jeg har aldri levert min optikk til vedlikehold hos leverandør. 

 

Har dere synspunkter på dette? Altså, å levere optikk til regelmessig vedlikehold hos autorisert verksted eller leverandør.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

En gjør vel som en selv vill. Men for og si det slik er klokken jeg har på arma nå 31 år gammel og den har ikke fått annet vedlikehold en at jeg selv har skiftet batteri i den når den stopper. Og den går da fremdeles helt upåklagelig. Her flere dyre kikkerter som er like gamle og vel så det og de fungerer da like bra fremdeles som de gjorde da de var ny.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder klokker så har forskjellige produsenter forskjellige serviceintervaller. Naturligvis. Mange mekaniske klokker fra seriøse produsenter har tidligere ofte hatt serviceintervaller på 5 år som nevnt ovenfor. Nå strekker flere og flere seg til 10 år. Rolex f.eks har nå 10 år på de fleste av sine klokker.

 

Klokkeeiere har forskjellige strategier her. Og det kommer selvfølgelig også an på hvor dyr klokke man snakker om.

Og ikke minst om klokken skal eksponeres mye for vann (les dykking). Da må man være nøye med å følge intervallene for pakningene kan være dårlige lenge før mekanikken begynner å hikke.

 

Selv er jeg slik at jeg følger serviceintervallene for de dyreste klokkene jeg har, mens billigere ur bruker jeg til de begynne å gå for sakte - da tar jeg de til urmaker. Har to klokker jeg bruker til dykking/snorkling - de sjekker har jeg ofte innom for pakningsbytte.

Har en Tag Heuer dressklokke som skal ha serviceintervall hvert 5 år i følge manualen, men går nå på 17 år uten å gå sent. Har også en Tudor og Omega som er 11 og 12 år som også fortsatt går utrolig nøyaktig uten noen service.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...