Jump to content

Rødpunkt (grønnpunkt?)-sikte til Dynamisk pistol


Mazeking

Recommended Posts

Skal etterhvert nå kjøpe min første 9mm til Dynamisk og tenker da også på å kjøpe et rødpunktsikte.

 

På Dynamisk kurset snakket en av deltakerne om at MOA på 2 kan bli litt lite og MOA på 5 til 6 kan bli litt stort. Jeg har null peiling her selv, så hva er deres erfaring her inne med rødpunktsikte? Hva bør man tenke på når det gjelder MOA størrelse(som er størrelse på prikken?), størrelse på selve glasset i siktet, lysstyrke og evt annet.

 

Er Holosun 507 noe som fungerer? Evt andre anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, lolinski said:

Hvor langt skyter du med den pistolen. En 5 MOA prikk er ca 15 cm på 100 meter. Som igjen blir ca 7.5 cm på 50 meter... Som plutselig blir i underkant av 4 cm på 25.

 

 

Mens en 2 MOA prikk blir under halvparten av forrige eksempel igjen.

 

Sammenlign det med størrelsen på blinken dere skyter på. Den større prikken blir lettere å finne. En 3 MOA prikk er nokså greit kompromiss.

Moa 3.25 ble nevnt av en kar og satt på et våpen jeg prøvde. Klarte å glemme hva det siktet het 

Link to comment
Share on other sites

Presisjonsargumentet mellom 2.5/3.5MOA og 5MOA/6MOA er irrelevant. Jeg trodde på dette selv først, men sammenlignet med faktisk størrelse på standard jernsikter så er begge disse såpass små, at ønsket presisjon er null stress. Mindre prikk er nok mer relevant på en rifle.

 

MOA1.jpg.bca84a0028be1111b230ae42587a8b4d.jpg

 

 

MOA2.jpg.a168ecdb74bfcb96be9bc0ddb3e2e5f7.jpg

 

MOA3.jpg.80a4065bc76b197695c991e182b21978.jpg

Blinken her er en NRA B-8, hvor hele den svarte er 5.54" i diameter.

 

Svakheten til en 2.5MOA prikk er at i sterk motsol eller med solen rett bak, så kan prikken vaskes ut av lyset, selv på maks styrke.

 

De beste innen Production Optics i Norge skyter med 5MOA prikk (Trijicon SRO).

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Mazeking skrev (På 28.10.2023 den 0.19):

Skal etterhvert nå kjøpe min første 9mm til Dynamisk og tenker da også på å kjøpe et rødpunktsikte.

 

På Dynamisk kurset snakket en av deltakerne om at MOA på 2 kan bli litt lite og MOA på 5 til 6 kan bli litt stort. Jeg har null peiling her selv, så hva er deres erfaring her inne med rødpunktsikte? Hva bør man tenke på når det gjelder MOA størrelse(som er størrelse på prikken?), størrelse på selve glasset i siktet, lysstyrke og evt annet.

 

Er Holosun 507 noe som fungerer? Evt andre anbefalinger?

Kildekritikk her! 

 

moa != moa

 

så 6 moa på ett sikte er gigantisk, eller mikroskopisk vs 6 moa på annet sikte.

 

så.. 2 moa, noen sin 2 moa er veldig mye større enn andre sin 3 moa, og tilsvarende flere 3 moa kan være nærmere 5moa på SRO

hvor gamle er personene? hvor gode er personene? folk på 50+ sier ofte 6 moa, og mange dårlige skyttere sier ofte 6 moa, fordi de ikke finner prikken

 

jeg velger alltid så lite jeg kan kan få. eneste gangen du trenger 6 moa, er på vm i veldig varmt land, i medsol. og selv da er det ofte for stort. på EM  hellas nå, byttet ene deltakern fra 6moa til 3, da han sleit med målene og presisjonen han trengte, spesielt små poppere etc er prikken større enn poppern plutselig om du ikke har medsol. 

Aner ikke hvor og hva slags matcher dere andre skyter,men for å klare trange NS, eller småstål på hold, er 2-3 helt sjef. skal du skyte skiver på 2-3 meter med HF 15 med gutta utendørs på sommern er 6 moa fint, men det klarer jeg med 3 moa også. 

Jeg har kjørt 3 moa romeo 3 siden vi ble kvitt c-more slideride, da hadde jeg 6 moa, og nå romeo 3 XL, med 3 moa. Har også 2 moa 507 comp og 510 på pcc (og romeo 3 xl 3 moa). Vært storbruker av rødpunkt i relativt mange år, og har både eid og prøvd ... ca absolutt alt. 

gammel slideride 6 moa, er ca som en romeo 3 xl 3 moa

SRO sin 5 moa er minste 5 moa du får , og drastisk mindre enn mange andre sin 6 moa 

 

Motsol er mye mindre issue enn medsol, medsol er forbanna drit. 

 

stiller meg spørrende til hvorfor 6 er raskere enn 3 moa på målveksling

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...