Jump to content

Åpne låsekasse o/u hagle?


Olsenm

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd å demontere låsekassen fra kolben på o/u hagle? Isåfall, er det noen risikoer med å gjøre det? Spruter det plutselig deler i alle retninger? Hender seg sikringen på hagla mi "kiler seg", så kunne tenkt meg å åpne for å smøre, eventuelt pusse ned grader hvis det er noe i mekanismen. Men er det risiko for at hele skiten spruter ut i 100 deler, så får jeg heller leve med det. Hagla koster mindre enn hva det vil koste å levere til børsemaker, så det er ikke noe alternativ. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (15 minutter siden):

Det har jeg gjort flere ganger, det spruter ikke deler. Hvordan ville de klart å montere skjeftet om det skulle sprute deler når man tar det av?

Nei, det er sant det. Men greit å høre fra noen som har gjort det før, så slipper man å sitte med skjegget i postkassa. Har du noen tips til ting som kan utbedres? Er det noe hensikt å polere noen deler der? Er en churchill hunter hagle. Er vel akkar som produserer de, er vel nesten helt lik altay.

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (6 timer siden):

Er det noen som har prøvd å demontere låsekassen fra kolben på o/u hagle? Isåfall, er det noen risikoer med å gjøre det? Spruter det plutselig deler i alle retninger? Hender seg sikringen på hagla mi "kiler seg", så kunne tenkt meg å åpne for å smøre, eventuelt pusse ned grader hvis det er noe i mekanismen. Men er det risiko for at hele skiten spruter ut i 100 deler, så får jeg heller leve med det. Hagla koster mindre enn hva det vil koste å levere til børsemaker, så det er ikke noe alternativ. 

Som regel er det slik: Skru av kolbekappa. Bak den er det et hull i stokken. Lys nedi der, så ser du hva slags skruehode det er. Ofte må man ha en forlenger og en bits for å nå ned til skruen (Biltema har en som funker). Skru av, og mekanismen kan dras ut av stokken.

Det kan hende at den rens av mekanismen og olje vil gjøre jobben. Gammel størknet gugge kan lage problemer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (19 minutter siden):

Åpne og gjør rent og inspsier.

Ikke bli overrasket om noe rett og slett er (ut)slitt, kvalitet på materialer og utførelse på billig tyrkiske hagler varier veldig. Trøbbel med sikring, løpsvelger og dobbelskudd er litt for vanlig til at jeg synes noen burde bruke penger på å kjøpe sånt.

Ja, kan vel ikke akkurat si det er det beste kjøpet jeg har gjort. Har vel egentlig lyst til å bytte den ut, men salgsverdien på den er såpass dårlig, så jeg får slite med den til jeg har råd til å kjøpe noe man vet er bra. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...