Jump to content

Minitest av Interbond i 6x45 - overrasket!!


Peter

Recommended Posts

Var heldig å få en forsendelse fra en 6x45-kompis her på Kammeret: Sako 30-06 hadde sendt meg en konvolutt med 15 stk Hornady Interbond i 6mm(.243). Kula veier 85 grs, hvilket er kulevekta rifla er satt opp for.

 

Bestemte meg for en tur bua i dag. Børstet støv av gamle ladedata og fant fram referansehylsene. Normalt ville jeg ladet med N 130, men den boksen var tom. Fant imidlertid ladedata for Norma 11. Dette hadde jeg prøvd bak 85 grs Sierra GK med gode erfaringer. Var imidlertid usikker på loten, så tok utgangspunkt i 85 grs ladningene, men plasserte først en 80 grs kule foran. Trykkringene ble på 9,575, hvilket er 0,005 mm mindre enn definert maks i min rifle(som forøverig er en Sako Vixen). Ble derfor til at jeg gikk for maks med det samme: 25,8 grs. Trykkringen ble på 9,580 mm. Hastighetene ble målt til 830 m/sek i 20 grader(jasså har du ikke anledning til å kronografere i kjelleren :wink: ). Dette var gjennomsnitt på 3 skudd. Ladningen er svært komprimert. Det knaser godt ved kuleisett, men er strengt nødvendig for å få patronen ned i Vixenmagasinet, COL ble 58,5 mm.

 

Patroner_og_kuler.JPG

 

Aller helst burde jeg trykkskutt ladningene, og det er faktisk på trappene at det skal skje. I dag benyttet jeg imidlertid gamlemåten med trykkring og ellers andre kjente trykktegn. Føler meg trygg på ladningene i min rifle, men som kjent er all lading på eget ansvar - også for de som måtte ønske å kopiere mine data. På bildet under ser dere hylsene som ble benyttet da det ble skutt over kronografen. Disse ble vurdert til maks.

 

Trykkring.JPG

 

Da innledende testing var avsluttet innendørs, var det i ferd med å mørkne ute. Var likevel ikke mørkere enn at det lot seg gjøre å kjøre opp i skogen for litt ekspansjonstesting. Skjøt 3 skudd i is på hhv. 50, 100 og 200 meter. På bildet under ser vi fra venstre ubrukt kule, kule skutt på 50 meter, kule skutt på 100 meter og kule skutt på 200 meter.

 

Kuler_fra_is.JPG

 

Som man ser er ekspansjonsgraden lite følsom for belastningen på "testholdene". Dette har tidligere vist seg å være en utfordring med tanke på bruk av 6x45 på rådyr på lange hold. Ut fra det jeg ser så langt, er det mye som tyder på at Interbonden kan være et godt alternativ til rådyr i 6x45. Skal senere teste ekspansjonen på enda lenger hold. For de som er interessert kan det nevnes at restvektene var hhv. 70, 78 og 80 grs. Letteste skutt på korteste holdet, tyngste skutt på lengste hold.

 

Så langt ser det lovende ut. Imidlertid gjenstår den viktigste testen: Presisjon. Har 9 patroner igjen, og skal teste 3x3 skudd på 100 meter så snart jeg får anledning. Kommer selvsagt tilbake med resultatene når de foreligger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Endelig en tråd om 6x45 der det er bilder av patronen :P:P

Bilde tråder er så myyye bedre en tråder uten bilder :P

Denne kula lader du vel med tanke på kråker, rev og annet vilt man ikke skal spise, eller har du planer om å bruke den på rådyr og??

 

Du må mer enn å se på bildene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fine greier, Peter!

 

Jeg får supplere med litt brukserfaringer med 85gr Interbond jeg da.

Jeg har skutt 6 rådyr med kula i høst. Skuddhold har variert fra 40-180m.

Jeg bruker kulene i en 6mm Norma BR, ladd til 912m/s

3 av dyrene ble skutt i bakkant av bogen, vinkelrett på dyret.

2 dyr ble skutt med diagonale skudd, inn i framkant av en bog, ut bak den andre.

1 dyr ble skutt med et litt høyt bogskudd.

Alle dyrene gikk ned i smellen, med 4 bein i lufta.

Jeg var på forhånd litt skeptisk til om kula, som ekspanderer såpass raskt, skulle lage omfattende skader, med stygge slakt. Denne uroen har så langt vært helt ubegrunnet, alle slakt har sett riktig fine ut.

 

Jeg har ikke kjørt noen omfattende presisjonstest av 85gr Interbond, men de få 3-skudds seriene jeg har skutt har alle endt opp på rett side av 20mm.

Interbond-kula på bildet er skutt i våte telefonkataloger på 4m hold. Som dere ser ekspanderte den rimelig mye, men holdt allikevel greit sammen. Restvekta på kula ble 67%.

n730840824_950733_4323.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott supplering maral :D

 

Når det gjelder Interbonden, så tror jeg det er rett at den er lettekspanderende. Hvis man derimot ser på konstruksjonen, ser man at det skal betydelig mer til å vrenge den bakre delen av kula enn fremre. Tror det er forklaringen på at den ikke er særlig avstandsfølsom/hastighetsfølsom hva gjelder ekspansjonen.

 

Bullets_InterBon_r3_c2.jpg

 

Kulene jeg kronograferte inne i dag ble skutt inn i en stabel med bøker. Disse er utrolig harde med kulene, og jeg har til gode å få gjennomtrengning utover 4 bøker (har skutt med en rekke kaliber/kuler opp tom. .375 H&H). For moro skyld veide jeg kulene. De veide mellom 48 og 56 grs. Så ikke pene ut - mest som en blyklumper - men likevel ikke i "hakkels".

Link to comment
Share on other sites

OT svar: Nei bukken er ikke endelig målt. Må få ordnet det en dag. Har imidlertid egne målinger, og de sier i og for seg "business" :wink:

Veide skallen her om dagen til 545 gram. Tørketiden er over og stengenes lengde har heller ikke krympet særlig under 30 cm. Hva gjelder utseende forøverig, har jeg jo oså sett mer uheldige eksemplarer...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Dette var interessant :D Som småviltjeger hadde jeg vel håpa på enda litt høyere restvekter, men interessant likefullt. Alltid greit at andre med mer entusiasme og som er litt kjappere i avtrekket tar seg på tak når en sjøl fremdeles såvidt har begynt å finne fram sælatøyet, langt mindre tenke på å begynne å ri :oops:

 

Har du lotnr og (helst) fabrikkladedata for den N11-lot'en du brukte?

 

Forresten, en ting til, sånn delvis offtopic:

Trykkringene ble på 9,575, hvilket er 0,005 mm mindre enn definert maks i min rifle(som forøverig er en Sako Vixen)
Hvordan definerer du maks trykkring for et kaliber det ikke finnes fabrikkammo til?
Link to comment
Share on other sites

Hvordan definerer du maks trykkring for et kaliber det ikke finnes fabrikkammo til?

 

Maks trykkring blir med utgangspunkt i nettopp det jeg skriver: Maks trykkring. Aner ikke om dette er langt unna maks trykk. Har derfor alvorlige planer om trykkskyting med det første.

 

Maks trykkring er med utgangspunkt i noen pålitelige "tøffe" ladninger jeg fikk tak i da jeg begynte med 6x45. Ladningene gav gode - faktisk meget gode - hastigheter, men ingen tegn på unormalt høyt trykk. Bestemte meg dengang at dette blir referansehylsene, og at det skal lades opp mot disse. Mulig trykkskytinga krever endra holdning, men "taim vil sjåv".

 

Sitter 20 mil unna kruttboksene nå, men skal sjekke lotnummer senere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er endelig presisjonstesten gjennomført. Under greie forhold ble det skutt 3x3 skudd på 100 meter. Velger å ikke bruke mye tid på omtale og beskrivelse: Resultatet ble en gedigen SKUFFELSE :!:

 

Har ikke engang målt gruppene, men antar gjennomsnitt på rundt 10 cm, og da iberegnet en gruppe på omlag 30 mm. Dette er faktisk det dårligste jeg noensinne har opplevd i denne rifla. Sikkert mulig å gjøre noe med kruttvalg mv., men føler jeg er så langt fra noe som virker vettugt som mulig.

 

Gitt at jeg ikke oppdager feil ved rifla, vil jeg allerede nå avskrive kula i 6x45.

 

Trist, men sant...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan definerer du maks trykkring for et kaliber det ikke finnes fabrikkammo til?

 

 

Lader seg forsiktig oppover til en får en målbar økning i diameteren på den massive delen av hylsa (rett over utdrager-rillen) og sier at max ladningen for denne hylsa og dette våpenet er litt under den ladningen en kommer fram til.

Link to comment
Share on other sites

Hmf. Det virker på meg som om 6x45 kan være litt vrang mhp. kulevalg. Sjøl har jeg utilfredsstillende presisjon med 80gr Hdy FMJ og 85gr Speer SPBT, begge omkring 5cm/100m. 90gr Sierra FMJBT og 87gr Hdy SP går greit nok, 2-3cm på 100m, nesten det samme med 70gr Sierra MK.

 

Men jeg må vel få somla meg til å lade opp noen skudd med Interbond sjøl, med N530 bak, og sjekke hvordan det funker. Først "skal jeg bare"... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med "skal jeg bare". Vet hvordan det er...

 

Selv har jeg motsatt erfaring med 6x45 og presisjon. Synens den går bra med det meste. Har ikke hatt liknende opplevelser som den med dagens prøving av Interbond. Den har den tvilsomme æren å være den dårligste i min rifle, tett etterfulgt av 69 grs Berger VLD. Skal innrømme at jeg ble overrasket over "elendigheten". Interbond i 7mm, kal. .30 og .375, har alle gått bra i mine våpen.

 

Har følelse av at "vår" kule vil trives bedre med 130/530 bak, så jeg ser fram til dine opplevelser Sako. Du skal uansett ha mange takk for kulene du spanderte til dette vitenskapelige arbeidet :wink:

 

For ordens skyld kan jeg opplyse/gjenta at jeg skyter med 10" stigning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...