Vargen Posted October 21, 2023 Share Posted October 21, 2023 Det er vel ingen som gidder å samle på sånt, men det var såpass uvanlig at jeg tok et bilde. Gammel enkeltløpet Baikal hagle i original eske, nesten ubrukt, visstnok kjøpt på 60-tallet eller tidlig 70. Eska har ingen logo eller merking annet enn en merkelapp i enden med modell og håndskrevet serienummer. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted October 21, 2023 Share Posted October 21, 2023 Har merkelappen til eska min første Baikal kom i, planen er en ramme og på veggen i furtebua. Fin jaktscene med Lada, hunder og en hare. Og bildet er opp/ned i forhold til teksten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted October 22, 2023 Share Posted October 22, 2023 Begynte med en slik. Burde aldri ha gjort det. Burde ha sløyd fisk så jeg hadde råd til en O/U. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted October 22, 2023 Author Share Posted October 22, 2023 (edited) Jeg fikk min til 16- års dagen. Har den fremdeles i skapet, bruker den en sjelden gang etter sjøfugl. Men har ikke eska, og min er av langt nyere dato enn den på bildet. Edited October 22, 2023 by Vargen Glemte noe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robinson Posted October 22, 2023 Share Posted October 22, 2023 (edited) Har mange gode minner fra den billige Baikal (den hette Star på 60 tallet) hagla, selv om jeg aldri har eid enkeltløperen. Første gang jeg skjøt med ei var jeg 13 år. Kameraten på 14 hadde fått ei i konf presang og kom syklende opp i bygda med hagla surret til sykkelstyret ( han hadde ikke fått reim) og lommene full av patroner. Dette var konfirmasjonssøndagen på våren. Vi fikk alle prøve. Vi var tøffe gutter den gangen. Ei enkeltløpet kaliber 12 hagle var ikke snill med skulderen til en 13 åring i skjorteermene. Vi dundret i vei helt til det smalt opp ett vindu i det nærmeste huset og naboen vår stakk hodet ut og brølte til oss og ba oss slutte med det ugudelige bråket mellom husveggene midt i søndags freden. "Dra dere opp i skogen med den hagla og skyt fra dere der". Det var støyen som var problemet, ikke en gjeng 13-14 åringer som lekte seg med ei hagle. Noe har endret seg siden den gang... Edited October 22, 2023 by Robinson 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts