Jump to content

Simulere avstand med mindre blinker?


Apelars!

Recommended Posts

Apelars! skrev (4 timer siden):

300/15 =1/20

Feil.....

 

 

 

Egentlig skal du kompensere for diameteren til kula, slik at om du berører linja på 300, skal det bli det samme som å berøre linja på 15. (antar kula ca 6 mm)

 

Så da blir det 580 mm pluss 6 mm  delt på 20 minus 6 mm

 

= 23,3 mm

Edited by amatør
La til komma
Link to comment
Share on other sites

Fordi det er sentrum av kulehullet som er treffpunktet. 
 

Du skal skalere ned slik at sentrum av kulehullet utgjør like stor vinkel på begge avstandene sett fra skytteren, samtidig som det er kanten av hullet so skal bryte ytterste streken til blinken for å telle som treff. 
 

DFS bruker vel 8 mm tolk, så da må du på diameteren til 300 m skiva legge til 8 mm, dele på forholdet mellom avstandene for så å trekke fral 8 mm igjen. 
 

Det blir 8 mm som diameteren er, fordi man skal legge på radius 4 mm på begge sider. 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Apelars! skrev (53 minutter siden):

Hvorfor? 

Ratioen må jo være lik uansett om jeg skyter med 155mm kanon eller 17hmr?

Fordi det er lettere å treffe med ei stor kule.

 

Dersom du skal treffe et mål som er 2.5cm stort med 155mm kanon så kan du sikte 7.5cm til siden og fortsatt treffe. Gjør du det samme med 17hmr så bommer du med en margin på over 6cm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal jeg være så uforskammet at jeg påstår at for å være helt riktig, må man ha TO FORSKJELLIGE størrelsen på skiva? Den første som ble foreslått av @Apelars! er den man ser, redusert til å passe til avstanden, mens den foreslått av @amatør , 23,3 mm (21,4 ved 8mm tolk), er den man skal bruke, for å avgjøre treff/bom? Dvs., ei skive med en hvit strek innafor kanten av svarten (som finfeltfigurene i DFS)?

 

Det blir forresten noen komplikasjoner når man går fra "ca. 300 meter" til 15 meter, nemlig hvor man regner avstanden fra!?! Hvis man bruker diopter, ser man svarten fra øyet (linsa? Hvordan blir dette i et kikkertsikte, @amatør?), mens figuren, i forhold til hullkornet, er ca. 80 cm nærmere, og man må bruke STØRRE hullkorn, for å få samme siktebilde som på 300 meter, hvis øyet er 15 meter fra figuren!  (  -  eller rotet jeg meg helt ut på viddene?  -  )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...