Jump to content

Kolbeforhøyer?


eiliftokje

Recommended Posts

Umulig å si. Du kan finne noe som passer både på høyde og lengde, eller det kan være behov for justeringer. Seriøse forhandlere bør kunne hjelpe deg med dette.

 

Edit: Og om det må gjøres justeringer er det generelt lettere (og billigere) å forhøye kolbekam og/eller forlenge kolben enn motsatt.

Edited by Sølvrev
Presisering ift ny info
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om at min erfaring med hagle begrenser seg til den gangen jeg skremte skiten ut av ei rype. Jeg har mest erfaring med rifle, men tipper det er overførbart.

 

eiliftokje skrev (16 minutter siden):

Burde jeg kjøpe med kolbeforhøyer?

 

Det vet du ikke før du har prøvd, men sannsynligvis ikke. Hvorvidt det er nødvendig kommer mer an på fasong og proporsjoner i ansiktet ditt enn på høyden din. Godt tilpasset høyde på kinnstøtten er viktigere dess lenger du skal være i skytestilling og dess lenger du skal sikte. Skal du skyte øvelsen 60 skudd liggende så er det helt essensielt med en godt tilpasset kinnstøtte, men dersom du skal sikte i 1.25 sekunder så er det mindre viktig. Jeg tenker det viktigste er at du enkelt og repeterbart finner siktemidlene når hagla monteres. For høy kinnstøtte vil gjøre det vanskeligere å finne siktemidlene. For lav er ikke bra det heller, men det er i hvert fall bedre enn for høy.

 

Mitt beste tips er å prøve å montere hagla og sjekke om det kjennes greit ut før du gjør eventuelle endringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Om børsa i hovedsak skal brukes til jakt, så hadde jeg gått for en hel stokk OM jeg fant en som passet til mine mål og preferanser. Om man ikke finner en hel stokk som passer, så har man jo flere muligheter med en justerbar en naturligvis. 

 

Og, en litt for høy stokk kan pusses ned og tilpasses om man sånn sett ønsker det. Har selv gjort det på en av mine børser. 

 

  

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du burde. Ettersom du spør, antar jeg at du er relativt fersk og da vet du ganske enkelt ikke hva som passer. Dvs, teknikken din er ikke god nok for å kunne bestemme noe.

 

Det er også mulighet for at preferansene dine endrer seg seg med tiden. Jeg skyter med mye høyere kolbehøyde nå, enn da jeg begynte med hagleskyting. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...