Jump to content

A-tec Marksman vs A-tec PRS. Og: Behov for børsemaker?


B.Hansen

Recommended Posts

Er det noen på forumet som har prøvd begge og kan si noe om forskjellen?  Har kjøpt PRS med 3 moduler, men blir usikker når jeg ser Marksman.

 

Lyddemping, lengde og tyngde er noenlunde likt.  Begge har rekylbrems, men forskjellige prinsipper.  Skal på .338LM.

 

A-tec krever at en børsemaker monterer lyddemperen første gang, er det nødvendig hvis munningen er gjenget hos Rafdal?  Jeg har kun skrudd demperen forsiktig på for å sjekke at alt ser bra ut, men vil jo helst ikke fjerne litt materiale fra demperen på første skudd.

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (9 timer siden):

Atec 'krever'...?

"Must".  Som i "The initial fitting of the silencer must be carried out and checked by a qualified and competent gunsmith...".

"Should".  Som i "The initial fitting of the silencer should always be carried out and checked by a qualified and competent gunsmith...".

 

Juridisk sett står "should" svakere enn "shall", mens "must" tilsvarer "shall":

Use “must” not “shall” to impose requirements. “Shall” is ambiguous, and rarely occurs in everyday conversation. The legal community is moving to a strong preference for “must” as the clearest way to express a requirement or obligation.

 

Fint hvis du har noen innspill til nødvendigheten av å få en børsemaker til å montere første gang, gitt at børsa er håndtert av R. Hansen og Rafdal - og ikke en børsemaker som sliter med maskinering.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Du må sjekke over ditt våpen selvfølgelig, men jeg har kjøpt dempere med gjenge spesifisert og montert rett på selv. Kikker gjennom løpet etter beste evne med lys, ser det greit ut så har det vært OK for meg.

Nå jeg hatt en demper hvor kula traff på vei ut (heldempet 22), men der var alt montert hos børsemaker så det hjalp jo fk all.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (4 timer siden):

"Must".  Som i "The initial fitting of the silencer must be carried out and checked by a qualified and competent gunsmith...".

"Should".  Som i "The initial fitting of the silencer should always be carried out and checked by a qualified and competent gunsmith...".

 

Juridisk sett står "should" svakere enn "shall", mens "must" tilsvarer "shall":

Use “must” not “shall” to impose requirements. “Shall” is ambiguous, and rarely occurs in everyday conversation. The legal community is moving to a strong preference for “must” as the clearest way to express a requirement or obligation.

 

Fint hvis du har noen innspill til nødvendigheten av å få en børsemaker til å montere første gang, gitt at børsa er håndtert av R. Hansen og Rafdal - og ikke en børsemaker som sliter med maskinering.

 

Rafdal er blant de som tolker gjenger på sin egen måte for at de skal "sitte bra", så fort gjort at ei rifle derfra har 14,1752x1,513 også ;)

Har måttet åpne dempere og "stramme inn" rifler gjenget hos Rafdal for at de skal passe.. spesielt salongdempere. Har flere ganger med både Hausken og a-tec som stopper HELT opp etter 1-2 omdreininger.

 

Hadde det vært noe enighet om toleranseområde hadde det vært supert, men dessverre er det fortsatt slik at det er stor sjans for at ny demper ikke passer på rifle i samme gjenger.. rimelig irriterende å stå der med demper, rifle, og beskjed om å sende inn til børsemaker og vente mange uker på "tilpassing".

 

Sist stod jeg så forbaska hjemme med en demper som ikke en gang entra gjengene at jeg stakk på biltema og kjøpte tapp og snitt. Noen omganger og litt banning så gikk det..

 

Unntaket er 1/2"x28, der er det omtrent alltid "plug n play".

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (4 timer siden):

Ville du bekymret deg for det samme hvis du skulle montert en Hausken?

Begynte å skyte med rifle i fjor og har aldri eid en lyddemper før, så hvis det står det samme i bruksanvisningen fra Hausken som i bruksanvisningen fra A-Tec så hadde jeg bekymret meg for det samme.  Nå tolker jeg deg slik at det ikke står det samme i bruksanvisningen fra Hausken, så det er positivt.

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (1 time siden):

 

Rafdal er blant de som tolker gjenger på sin egen måte for at de skal "sitte bra", så fort gjort at ei rifle derfra har 14,1752x1,513 også ;)

Har måttet åpne dempere og "stramme inn" rifler gjenget hos Rafdal for at de skal passe.. spesielt salongdempere. Har flere ganger med både Hausken og a-tec som stopper HELT opp etter 1-2 omdreininger.

 

Hadde det vært noe enighet om toleranseområde hadde det vært supert, men dessverre er det fortsatt slik at det er stor sjans for at ny demper ikke passer på rifle i samme gjenger.. rimelig irriterende å stå der med demper, rifle, og beskjed om å sende inn til børsemaker og vente mange uker på "tilpassing".

 

Sist stod jeg så forbaska hjemme med en demper som ikke en gang entra gjengene at jeg stakk på biltema og kjøpte tapp og snitt. Noen omganger og litt banning så gikk det..

 

Unntaket er 1/2"x28, der er det omtrent alltid "plug n play".

 

Ole

Takker!  Jeg har som nevnt skrudd lyddemperen forsiktig på, burde kanskje skrevet at jeg har skrudd den forsiktig helt inn til brystningen og at dette gikk bra.  Tenkte det var lurt å spørre noen voksne før jeg bruker Loctite og strammer til med verktøy.

Edited by B.Hansen
Rettet stor T til liten t
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/28/2023 at 8:12 AM, B.Hansen said:

 

 

Fint hvis du har noen innspill til nødvendigheten av å få en børsemaker til å montere første gang, gitt at børsa er håndtert av R. Hansen og Rafdal - og ikke en børsemaker som sliter med maskinering.

Vel.

Jeg fikk to nye piper gjenget for to forskjellige dempere våpensmeden, som er en av de to du nevner, ikke hadde, men han fikk vite fabrikat og gjengedimensjoner, og det har da gått helt fint helt fullstendig uten at smeden selv skrudde de på første gangen - han hadde de jo ikke. Han hadde helt sikkert tilsvarende dempere tilgjengelig. 

Jeg vet ikke om jeg bør tydeliggjøre at dette gjelder mine våpen og mine dempere og at feil kan skje...?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (10 minutter siden):

Vel.

Jeg fikk to nye piper gjenget for to forskjellige dempere våpensmeden, som er en av de to du nevner, ikke hadde, men han fikk vite fabrikat og gjengedimensjoner, og det har da gått helt fint helt fullstendig uten at smeden selv skrudde de på første gangen - han hadde de jo ikke. Han hadde helt sikkert tilsvarende dempere tilgjengelig. 

Jeg vet ikke om jeg bør tydeliggjøre at dette gjelder mine våpen og mine dempere og at feil kan skje...?

Takk, det underbygger det de andre skriver her.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er iallefall det som kan skje hvis du ikke har alt 100%. Hadde en klemskive (crushwasher) på fra forrige montasje av brems som var så flatklemt at det så ut som at det var plant, men her ser du at det var ikke det. Så bra ut med øyemål når jeg skrudde på både brems og demper, men etter noen skudd så var dette resultatet. Marksman demper og brems i 338, fabrikkgjenget løp. Fullstendig min egen feil, men selv da så var A-tec villig til å hjelpe med å bytte ut deler på reklamasjon/goodwill. Takket nei til det, da det som sagt var min egen feil, og det påvirket ikke brukbarheten, så bare j*vlig teit ut.

 

received_792003198942263.jpeg.c1a3d4d45984a7cd6a797e5c409534b3.jpeg

Edited by VestlandsSmellen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...