Jump to content

6,5 blyfri ammo til rypejakt


odin1899

Recommended Posts

Jeg har skutt mye rype med 6,5. Synes det blir veldig pene slakt, spesielt med tung kule og altså lav hastighet. Jeg har brukt 144 grains kule. Unngå blyspiss ja, og hulspisskuler. Husk på rikosjettfaren når du bruker storviltkaliber på rypa. Kula har mye energi igjen etter å ha vært gjennom den lille fuglekroppen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor blyfritt? Det finnes så vidt jeg vet ikke fabrikkladd ikke-ekspanderende blyfri ammunisjon i Norge. Da står du igjen med ekspanderende blyfri ammunisjon hvis du ikke lader selv, og i de fleste tilfeller må du ut med nesten 1000 kr for en 20-pakning. Jeg ville valgt en patron som de fleste oppnår god presisjon med og som ikke koster skjorta. Norma og Lapua et eller annet, fmj hvis du er redd for kjøttet og ikke skal skyte på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

120gr TTSX fikser dette - jeg kan ikke tenke meg at den ekspanderer problematisk mye i ei rype. Men den er dyr ja, og ikke alltid til salgs. Vil en lade selv vil jeg anbefale enten den butte Nielsen Gunparts 120gr-kula, som er lett å få presis, eller Peregrine Glider Rangemaster 120gr, som har svært god BC, men som ikke går like godt i alle løp - riflestigning bør nok helst være under 8". (altså ikke 8") Begge trives med rikelig N11 eller NC96M under

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67 har du skutt rype med butt kule i 6,5?  Jeg har liggende en god del butte Lapua 100 grains kuler. Men har erfart St de de tunge trege 144 grains kulene legger rypa igjen på stedet med lite skadet kjøtt, så bruker de. Fikk kjøpt noen av Høggern her på forumet til 6,5x57r som jeg har i kip og drilling. Greit å vite om butt kule fungerer like bra. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Nybegynn3r said:

Hvorfor blyfritt? Det finnes så vidt jeg vet ikke fabrikkladd ikke-ekspanderende blyfri ammunisjon i Norge. 

Fordi det er vel umulig å ferde lovlig med blyammo grunnet de nye toske regler. Og jeg prøver meg helst å holde på den lovlige siden av ting (selv om jeg nå sitter igjen med altfor mye 22lr, 308win og kal 12 i bly).

 

Var det jeg fryktet at det ikke finnes fabrikkferdig ikke ekspanderende blyfri ammo.

 

Link to comment
Share on other sites

Det eneste blyforbudet som har trådd i kraft så langt gjelder kun for haggel, ikke riflekuler. Når det en gang kommer et EU-direktiv som også gjelder rifleammunisjon så kan det godt hende at det inneholder et unntak som tillater helmantlede kuler. I direktivforslaget som er på høring akkurat nå så er det nemlig beskrevet et slikt unntak.

 

Derfor ville jeg valgt Lapua 9.3g FMJ. De har jeg selv svært god erfaring med.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

@M67 har du skutt rype med butt kule i 6,5?  Jeg har liggende en god del butte Lapua 100 grains kuler.

Ikke siden 80-tallet, med de gamle rekruttkulene som var flate foran. Men det virket utmerket da. 45gr blyspiss i 22 Hornet var også god sort.

 

Skaubjønn skrev (1 time siden):

 

Men har erfart St de de tunge trege 144 grains kulene legger rypa igjen på stedet med lite skadet kjøtt, s

Jeg har ikke skutt så mye "småfugl" (rypa er en veldig liten fugl sånn egentlig) i "moderne tid" - mest ender, skarv og gjess. Min erfaring der er at nesten alt virker. Folk fokuserer veldig på hastighet - men kula treffer ikke fuglen med utgangshastigheten.

Noen ganger eksploderer fuglen nesten uansett hva en skyter med, man treffer et litt solid bein eller noe - og en har splintskyen gående. Selv 60-65gr rene varmintkuler i god fart syns jeg virker bra -litt avhengig av treffpunkt og retning da - om du blåser ut ryggen gjør det jo ingen ting, men går kula andre veien er det noe annet..

 

Men ryper er så små at mye av det jeg ikke syns gjør noe på ei stor and, fort er et problem på ei rype.

 

 

odin1899 skrev (49 minutter siden):

Fordi det er vel umulig å ferde lovlig med blyammo grunnet de nye toske regler

Det gjelder bare hagleammunisjon? Som flere påpeker.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...