Jump to content

Tips til kjøp av hagle


Sivert Røymo

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe min første hagle. Har bestemt meg for at o/u blir det beste for meg. Budsjettet mitt er på rundt 10.000kr og kan gjerne kjøpe brukt. Jeg skal bruke den til å jakte rype, and, gås, osv. Så ønsker en hagle som kan brukes til de fleste fugletyper. Er det noen rimelige merker eller modeller jeg burde sjekke ut eller noen jeg bør styre unna?

takk på forhånd

Edited by Sivert Røymo
Link to comment
Share on other sites

Kvalitet og pris henger sammen, en billighagle egner seg om du kun skal skyte lite med den, Kjøper du kvalitet varer våpenet hele livet ditt. Miroku, Beretta, SKB og Browning er sikre kjøp og de får du med utskiftbare choker. Av de litt eldre våpnene fra Tyskland er Merkel og de fleste andre fra Suhl gode og slitesterke hagler, men de har ikke utskiftbare choker og kan ofte være litt trange for stålhagl. Det er også noen kvalitetsvåpen fra Spania, men også mye sjit. Søk på bruktmarkedet og ha litt tålmodighet så finner du nok en du liker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Viktigere enn merke er at hagla passer deg, og har du ikke kunnskapen til å kontrollere det selv, så anbefaler jeg egentlig å kjøpe hos forhandler som kan hjelpe deg. Hagla mi kjøpte jeg utifra et strammere budsjett enn deg, og er idag særs misfornøyd. Den gangen hadde jeg ikke skutt all verden med hagle, og trodde den skulle passe fint, men den er altfor kort for sjimpanse armene mine, og jeg sliter med å montere hagla riktig. Er faktisk nesten så jeg låner hagle når jeg er på lerdue bana. På en annen side, hvis du kommer over ei knallgod hagle til en god pris, men den viser seg å ikke passe, så er det fullt mulig for en børsemaker å fikse. Det er bare noe jeg ikke gidder å koste på min churchill hunter, hadde det vært en beretta hadde det ikke vært tvil.

Edited by Olsenm
Endret så ingen skal tro jeg har spist hagla
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt o/u tyrkisk Huglu som 16 åring, pumpehagle remington 870 som 18 åring, O/u Beretta 686 silver pigeon som 20 åring og halvautomat Benelli comfort i 15 år nå.. viktigst av alt er at våpenet passer skytter.. Jeg skøyt bedre/like godt som mange med svindyre Beretta sportinghagler med en svart syntetisk remington 870 i ungdommen.. 
 

Prøv våpen på banen,  snakk med proffe i butikk. 10 000 gir deg mye hagle. 

Link to comment
Share on other sites

Her er ei russisk "traktor-hagle", dønn solid, passer sånn noenlunde til middels mannfolk:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=318313007

 

Den har ikke utskiftbare tuter, men disse gir, erfaringsmessig, ca. halv trangboring. Både rype og and detter for slike hagler (hvertfall i bly-ammoen sin tid), har to slike sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Min første hagle var en billig Silma O/U kal 12/76 som jeg kjøpte ny. Den gjorde nytten og rypene datt.

Jeg tror det går helt fint å kjøpe en litt billigere hagle hvis du stort sett kun skal jakte med den. Du får også nye hagler til under 10k.

F.eks Khan Arista ST Silver

 

Men jeg hadde heller kjøpt en brukt Beretta eller Browning hvis jeg kom over en i god stand.

 

De siste årene har jeg brukt halvautomat på jakt, Remington 1100 og Benelli M2.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...