Jump to content

Beskyttelse mellom kikkertringer og kikkertrør, montering av kikkert uten å lage merker?


Nomina sunt odiosa

Recommended Posts

Jeg har et ønske om å kunne skåne kikkertene mine for merker etter ringene/montasje. Jeg har sett mange dyre og flotte kikkerter få merker etter montering, også fra profesjonelle. Det er vel hovedsakelig enten at kikkerten beveger seg ved skyting, eller at det trekkes for hardt ledsaget av små skjevheter i base/underdel av ring? Det mest optimale jeg har sett så langt må være Sako Optilock da de har plastikkforinger som: 1. sørger for at ringene ikke har direkte kontakt mot kikkertrøret og 2. foringene kompenserer til en viss grad for skjevheter mellom fremre og bakre base.

 

Det jeg lurer på er hva dere tenker er suksesskriteriene for å montere kikkert mest mulig skånsomt?

 

Jeg skulle gjerne hatt konkrete tips til:

1. Teip el.l. som kan brukes mellom kikkert og ringer. Det følger ofte med montasjen, men skulle gjerne hatt dette i "løs vekt". Det meste jeg har prøvd er for tykt...

2. Hvor hardt strammer dere skruene på ringene? Jeg vet at Warne og Sako oppgir tiltrekning i NM. Finnes det en tommelfingerregel her?

 

På forhånd, takk😀

Link to comment
Share on other sites

Nomina sunt odiosa skrev (2 timer siden):

Finnes det en tommelfingerregel her?

Ja, forskning viser at alle drar små skruer for hardt, og skikkelig store for løst. 
 

Det er ofte M3,5 skruer, tatt fra husken skal de dras med omtrent 2,5 Nm. 
 

Ellers er det viktig at ringene er rette i forhold til hverandre. For å sikre det, bør man lappe:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ca 2-2,5Nm

Om ringene har grader blir det merker uansett hvor lite du drar de til. Når du legger tape eller lignende mellom ring og kikkert endrer du diameteren på ringene, det kan også bli feil.

Det retteste du gjør er å lappe ringene, da sikrer du også at du har maksimal friksjon mellom ringer og kikkert, da flytter aldri kikkerten seg.

Sako optilock er også meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Strammer alle skruer visuelt jevnt til 3 Nm. Legger også litt blå Loctite i øvre + nedre ringhalvdel for å få bedre friksjon.

 

Når det gjelder alle mulige remedier inni stålringene - også Loctite som jeg bruker - vil endringer i temperatur kunne medføre at ting "flytter seg"? Plast og temperaturendringer??

Link to comment
Share on other sites

3Nm er mye, det er typisk moment for M4 skruer.

 

Skal man øke friksjonen ved å ha noe mellom kikkert og ring, så må man passe på hva man har mellom. 
 

Og har du vært så heldig at du tidligere har bruk locktite på skruene, så må gjengene gjøres rene for å få ned friksjonen i gjengene. Små gjenger med lave momenter, da spises det fort opp litt moment i torsjonskreftene for å skru inn skruen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...