Jump to content

Statskog stenger rypejakta i sør


Sakoen75

Recommended Posts

Før hver jaktsesong analyserer Statskog utviklingen i fangst og bestand av rype og skogsfugl. Hvert enkelt område blir analysert for å avgjøre hvor mye det kan jaktes innenfor rammen av bærekraftig forvaltning.

Tallene fra områdene i Trøndelag og sørover er dårlige nyheter for titusener av norske rypejegere.

– Med et par små unntak, er det i år kun fra Nordland og nordover som etter våre analyser har et høstbart rypeoverskudd, sier fagsjef Jo Inge Breisjøberget i Statskog.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l30j7G/statskog-stenger-rypejakta-i-soer-norge-grunnet-svak-rypebestand

Link to comment
Share on other sites

Ingen overraskelse, det var jo vinter inn i juni.

 

Det merkelige er merkelige er st det mange steder stenges for all jakt. Lite rype så en får ikke jskte noe som helst. Skjønn det den som vill.

Jeg prøvde å spørre en stor allmenning om det for noen år siden og fikk bare til svar at jakten var stengt.

På våren etter var samme allmenning i media og etterlyste jakt på kråkefugl.

Link to comment
Share on other sites

Ser heller ikke logikken i å stenge ute de som måtte ønske å ta med hagla/rifla for å ta en predator hvis de skulle komme over en. Kunne være en fin tur med fiskestang å våpenet fra juli ut over høsten etter reven og de andre predatorene etterhvert som sesongen starter. 

Kjenner jeg lengter tilbake til slike turer i Troms og Finnmark nå.

Link to comment
Share on other sites

 

7 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Ingen overraskelse, det var jo vinter inn i juni.

 

Det merkelige er merkelige er st det mange steder stenges for all jakt. Lite rype så en får ikke jskte noe som helst. Skjønn det den som vill.

Jeg prøvde å spørre en stor allmenning om det for noen år siden og fikk bare til svar at jakten var stengt.

På våren etter var samme allmenning i media og etterlyste jakt på kråkefugl.


I min kommune og hos naboen, får man ikke jakte på noe som helst før rypejakta starter. 
Jaktkort kjøpes på iNatur, men må være validert på samme portal, dag for dag man skal jakte for å begrense antallet jegere som er samtidig i terrengene. 
Men man får ikke validert datoer før 10 september. Er litt usikker siden deter førte året de er på iNatur men dets er ser ut som de har samme oplegg som hos naboen som har brukt Inatur i alle år. 

MEN terrengene har blitt mye mer tilgjengelig, siden man for førte gang har kart som viser hvor grensene går. Og nå gjelder kortet for alt småvilt, og ikke bare for "Rype og Hare" som det stod på de gamle kortene, noe ingen brydde seg om. SÅ noe positivt er det. 

Har prøvd meg på epost for å spørre hvorfor det er slik når flere arter har tidligere jaktstart, Stokkanda er jo på vei sørover når man får jakte på den.




 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...