Jump to content

Tips til hvordan man skal jakte rype på fjellet


kamelen

Recommended Posts

Hei alle sammen!  

 

Jeg tok jegerprøven i fjor, og hadde samtlige turer på fjellet i hvor jeg kun så en rype. Det jeg lurer på er hva man burde se etter når man er på fjellet? Skjønner at rypene sitter på forskjellige plasser avhengig av årstid, vær osv. Hvordan burde man bevege seg gjennom terrenget for å øke sjansen på å finne rype? 

 

Jeg er også usikker på hvordan jeg skal velge riktig terreng. Jeg har vært innom den lokale skytebanen, men det virker som om ingen er villige til å dele anbefalinger om gode jaktsteder (kanskje for å unngå konkurranse om terreng?). Kan man se ut ifra kartet hvilke terreng som er mer gunstige enn andre, om så, hva ser man etter? 

 

All hjelp mottas med takk! 

 

Link to comment
Share on other sites

Noen hovedpunkter:

Lirype finner du der det er spredt bjørkeskog, bjørkekratt og lyng, fjellrype finner du på snaufjellet (dvs. over tregrensen). Tidlig snøfall kan endre litt på dette, samtidig som sent snøfall og fjærskifte kan føre til at lirypa sitter høyere. I stille være og sol vil lirypa trykke svært hardt, og ikke ta til vingene før du nesten tråkker på den. Under slike forhold er en stående fuglehund til stor hjelp. Fjellryper kan også i noen grad trykke, og de er da veldig vanskelige å få øye på. I dårlig vær (vind, regn, tåke) sitter som regel fuglene svært lett og åpent, og de kan fly opp utenfor skuddhold. Rypa beiter blåbær, tyttebær og krekling, så der du finner slik vegetasjon finner du ofte også fugl. I Sør-Norge finner du lirype sånn fra 400-500 moh. og opp mot tregrensen, i Nord-Norge kan du finne den helt ned i fjæresteinene. Det er vanskelig å finne gode rypeterreng bare ut fra kartet, men kombinert med flyfoto får du en viss peiling. Og rypebestanden kan vise svært store svingninger fra år til år. Hvis du har en lokalforening av NJFF i ditt distrikt, ta kontakt med dem. Flere foreninger tilbyr både terreng og opplæringsjakt.

 

Edit: Områder med vierkratt er også gode biotoper for lirype.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Enig i det Sølvrev skriver, men for å være litt pirkete så spiser rypene bare blåe bær, ikke tyttebær.. Rypene liker også harerug og musøre. Ellers er vel stikkordet mat og dekning. Du finner derfor skjelden rype på rene gress sletter. En metode for å finne ut hvor rypa sitter er å bevege seg i sikksakk oppover i terrenget. Finner du rype så sitter det ofte fler på samme høydenivå. 

Går du på støkk kan det være en fordel å være flere som går på linje gjennom terrenget. Ellers er det viktig å bli godt kjent i terrenget, da rypene ofte oppholder seg i samme område over lengre tid. Finnes ellers mange bra bøker om rypejakt..

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (18 minutter siden):

Enig i det Sølvrev skriver, men for å være litt pirkete så spiser rypene bare blåe bær, ikke tyttebær.

Jeg skal heller ikke være pirkete😉, men i mitt oppslagsverk (Fuglene våre, Aschehoug 1989) står det eksplisitt at fjellrypa spiser "særlig krekling og tyttebær". Jeg har en gang lært at det er benzo-syre (forekommer naturlig i tyttebær) som bidrar til at ryper kan henge lenge til modning uten at de råtner.

 

Ellers enig!

Link to comment
Share on other sites

Merk av på ett kart/marker et punkt på gpsen når du kommer over en fugl. Da vil du på sikt ha en god database på hvor det kan lønne seg og oppsøke.
Lesider kan være ett nøkkelord. Ved en våt høst er steder som tørker raskt opp ett tips, motsatt ved tørke.
Se etter møkk, fjær, moldgroper og steder de kan fylle kråsen. Med erfaring kommer du til å oppdage spor etter de oftere og oftere.

Der vi jakter (Golsfjellet) finner vi ofte rypene rundt tregrensen og oppover. Kanskje også fordi det er der vi oftest går? Vi jakter støkk.

Lykke til med årets jakt!

Henning

Link to comment
Share on other sites

En hund er til veldig god hjelp for å kunne gi en indikasjon på om det er ok med fugl i terrenget eller ei. 


Se etter godt beite- ofte er nordhellinger bedre enn sørhellinger.


Store høye fjell rundt lirypeterreng, er ofte upopulært pga rovfugl som ofte sitter å speider på slike plasser.

 

Noen dager virker det som de oppsøker terreng for å gjemme seg vekk, andre ganger for å ha oversikt. Samme med høyt vs. lavt, og ulike værforhold. Ingen rød tråd eller fasit.  

 

Etter 25 år med rype/skogsfugljakt har jeg konkludert med at hønsefuglene våre er uforutsigbare, hypotesene mine holder sjeldent mer enn ett par sesonger, og lokale variasjoner i antall/populasjon svinger voldsomt. 
 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...