Jump to content

Riflebrygg i 6 XC for toppjakt og rådyr.


StorHans

Recommended Posts

Hei.

 

Har nå satt i gang et riflebrygg tenkt til toppjakt og rådyr. Valget falt på kaliberet 6 XC.

Husqvarna 1900 låsekasse 

Border løp

KKC duo stokk

Zeiss Conquest V4. 6-24x50. 

 

Og nå sitter jeg her og bruker unødvendig lang tid på å bestemme meg for løpslengde og tykkelse. Jeg ville først ha 60cm løp for flat kulebane, men har kommet frem til at det blir en lang og uhendig lengde. Og kanskje strengt talt unødvendig for jaktsituasjonene jeg ser for meg. 

 

Med toppjakt i tankene spiller jo også vekt en betydelig rolle.

 

Nå ser jeg heller for meg 54 eller 56 cm lengde på pipa, og 18mm ved munningen.

-Skulle jeg hatt løpet enda kortere?

 

Dette er første riflen jeg legger litt tid på, med tanke på og virkelig få den slik jeg vil ha den. 

 

Har noen her på Kammeret villighet og kompetanse til å gi meg noen innspill. Så ville jeg tatt dem i mot med stor takknemlighet!.

 

Edited by StorHans
Link to comment
Share on other sites

  • StorHans changed the title to Riflebrygg i 6 XC for toppjakt og rådyr.
stigfender skrev (20 minutter siden):

Heisan. I gang med samme prosess. Gjekk for 55cm løp og 20mm diameter ved munning. Litt stutt og litt tjukt. Håper eg vert nøgd med dette.  Tiltenkt jaktfelt, rype og rev.  

Spennende og høre. Håper virkelig du blir fornøyd med rifla. Send meg gjerne update underveis i prosjektet ditt. Evt om ditt oppsett! 😃. Vurderer også et mer tjukkvegget løp selv. Skal komme i gang med lading, har en Lee progressiv presse nå. Og skal se om jeg kan bli venner med den.

Link to comment
Share on other sites

Ikke 6XC men jeg laget en 6mmBR rev/rådyr rifle for noen år siden.

Kjøpte en SAKO M591 Varmint i 22-250 Rem som donor.

60cm rustfri LW løp m Varmint profil, 1-8".

McMillan Game Warden skjefte.

A-Tec Hertz demper.

Lang og tung men går godt.

Ikke noe toppjakt børsa,  selv uten demper.

Brukte Hansen på Vestfossen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For noen år siden var det en artikkel i svenske Vapentidningen om bygging av ei toppjaktrifle på 1900 kasse. Mener å huske det var P O Stenmark som bygde den. Ble skikkelig lekker. Artikkelen kunne sikkert vært interessant som en liten apetittvekker, men jeg husker ikke hvilket nummer den stod i  :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser på det samme til min Blaser K95. Men klarer ikke velge mellom 6mmBR eller 6XC.

Min løpslengde vil bli 52 cm, men skal kun drive jakt og ikke skyting ut til 1000 meter så ser ikke behovet for lengre løp. Bruker lyddemper og synes det blir langt med lengre løp da.

Må bare få bestemt meg for kaliber. Null mateproblemer i enkeltskuddsrifle, så vanskelig å styre unna 6mmBR, bare mer kostnader da det kaliberet ikke er i standardprogrammet på løpene de har.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (1 time siden):

For noen år siden var det en artikkel i svenske Vapentidningen om bygging av ei toppjaktrifle på 1900 kasse. Mener å huske det var P O Stenmark som bygde den. Ble skikkelig lekker. Artikkelen kunne sikkert vært interessant som en liten apetittvekker, men jeg husker ikke hvilket nummer den stod i  :-)

Den er artikkelen er det kanskje mulig å finne som pdf. Et sted på eteren. Kanskje jeg gjør et forsøk i kveld :)

Link to comment
Share on other sites

Da får du en utfordring med magasinet.

Av 6mm patroner i den konfigurasjonen passer 6mm Remington best, aka 6x57. Eller faktisk enda bedre; 240wby..

Du bør forsøke å få tak i et underbeslag for 308 hvis du skal bruke 6xc. Elles må du sette inn en kloss bak i magasinbrønnen og benytte en kortere tilbringer.

 

På en 1900 i 308 er også sluttstykkevandringen tilpasset 308. På ei rifle fra 9,3x62 går det unødvendig langt bakover i ladegrepet.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (6 minutter siden):

Da får du en utfordring med magasinet.

Av 6mm patroner i den konfigurasjonen passer 6mm Remington best, aka 6x57. Eller faktisk enda bedre; 240wby..

Du bør forsøke å få tak i et underbeslag for 308 hvis du skal bruke 6xc. Elles må du sette inn en kloss bak i magasinbrønnen og benytte en kortere tilbringer.

 

På en 1900 i 308 er også sluttstykkevandringen tilpasset 308. På ei rifle fra 9,3x62 går det unødvendig langt bakover i ladegrepet.

Skal ta det videre med børsemaker. Våkna etter en liten middagslur her nå. Og ga deg feil opplysning på kaliber. Den er fra en 8x63. Men uansett blir det vel kanskje som du nevner, en case på grunn lengden på den patronen.

Link to comment
Share on other sites

Underbeslag tilpasset kort patron i 1900 vokser ikke på trær lengre, men det dukker opp et og annet på Blocket.se og diverse svenske forum innimellom. Seinest i dag ble jeg ørlite for sein på et par stykker. Ikke det at jeg MÅ ha noe, men litt reservedeler i hylla er aldri feil :-)
P.S. @Torf Du veit ikke tilfeldigvis om ei tilbringerfjær som passer til 308 lengde? Jeg lånte ut ei i fjor og den er fortsatt ikke kommet i retur.

Edited by Jeger'n
Glemte noe.
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (5 timer siden):

Underbeslag tilpasset kort patron i 1900 vokser ikke på trær lengre, men det dukker opp et og annet på Blocket.se og diverse svenske forum innimellom. Seinest i dag ble jeg ørlite for sein på et par stykker. Ikke det at jeg MÅ ha noe, men litt reservedeler i hylla er aldri feil :-)
P.S. @Torf Du veit ikke tilfeldigvis om ei tilbringerfjær som passer til 308 lengde? Jeg lånte ut ei i fjor og den er fortsatt ikke kommet i retur.

Tusen takk for tipset!. (Blocket.se)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...