Jump to content

Hvilken 222re/223rem /22-250?


Langlo

Recommended Posts

 Jeg ønsker å finne en børse som gir valuta for pengene i en av disse kalibrene😉

 

En stokk man kan sette tofot på og som jeg det er lett å skyte godt med. Brukt eller nytt. Her er det farta jeg skal dyrke, så noe tyngre enn 55grain (3,6 gram) er ikke så viktig. Forslag til merke/modell ønskes😊?

Link to comment
Share on other sites

Bergara kan være verdt en titt: https://www.bmwear.no/produkt/vapen/rifle/bergara-1/bergara-b14-hmr

Står 1:9 på denne, men jeg har også sett dem i 1:14. Spiller for så vidt ingen rolle for 55 gr og lettere. Jeg har prøvd begge deler. 35 gr Max i 1:14 går som en laserstråle. Har ikke prøvd den i 1:9, men den flyr antagelig i filler før den treffer målet.

Jeg har både Tikka og Remington 700(klone). Smak og behag. Supervarmint koster 30k, men har trykkpunktavtrekk. På den annen side kan du kjøpe trykkpunkt fra Triggertech til Bergaraen og enda ha penger til ei pipe ekstra: https://skytterlinken.no/triggertech-diamond-rem-700-2-stegs-avtrekk

 

Om du ikke har interesse av verken trykkpunkt eller fancy stokk, så er Bergara B14 Sporter til 11k fristende: https://www.bmwear.no/produkt/vapen/rifle/bergara-1/bergara-b14-sporter

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for at de edle kammerherrer allerede har kommet med begripelige svar! -Alle de nevnte patronen er kjappe nok for meg. Jeg har hatt en Brno Fox før 222rem, men den kollapset etter en løpskapping. Etter flere år uten en 224-kule, savner jeg en slik.

 

Howa, Weatherby, Remington, er det noen mer eller mindre skjulte skatter der?

 

Ser nå også det flotte svaret til Casey (takk!)

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (57 minutter siden):

223 er enklest, billigst og ender med kortest/lettest børse

 

22-250 er "kraftigst". Altså kjappest. 

 

Vanskelig å anbefale spesifikk børse når du ikke sier bruksområde.

Så sant! - Skadedyr og gås. Aldri over 250 meter.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Torf said:

Sako 90 varmint er heller ikke dum hvis man vil ha mer tradisjonell rifle:

Jeg regner med at den er bedre i 223 enn den jeg prøvde i 308🤔Med en lavt montert lett nok kikkert så er den sikkert fin å skyte med i 223 uten lyddemper, eller i verste fall en veldig lett en. Jeg synes det er litt synd at Sako ikke lager «varmint» i en «quest» (carbonwolf) stokk som har mye bedre ergonomi enn den laminatstokken. Da hadde det blitt til en skikkelig skytemaskin! Jeg lurer på om 223 også kommer med to hylseutstøtere i sluttstykket slik som på 308en? Jeg mistenker at to utstøtere gjør opplevelsen av kamringen til patronen litt unødvendig hakkete, og at man må legge mere press fremover på sluttstykket ved lukking?

 

Men det må uansett sies at de Sakoene er utrolig fine/estetiske rifler av utseende som få eller ingen andre produsenter er i stand til å lage i nærheten like smakfullt.

Link to comment
Share on other sites

överväger du att lägga 30tkr på ett nytt kulgevär så hade jag hellre beställt ett vapen av Hansen, tror de startar på 39tkr med McMillanstock. Då kan du få en bössa enligt dina önskemål istället för en fabriksbössa (inget fel i det). Ett customvapen är i mitt tycke några klasser över fabriksvapen  https://www.hansen-rifles.no/rifler/ skall du skjuta på kortare håll och laddar själv så är 6mm br fin och på längre håll en 6xc. Finns även bra sportammunition att köpa om man vill. 6mm är  mindre vindkänsliga än 222/223, 22-250 utbudet av bra kulor är stort.

Edited by Mausernut
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Mausernut said:

överväger du att lägga 30tkr på ett nytt kulgevär så hade jag hellre beställt ett vapen av Hansen, tror de startar på 39tkr med McMillanstock.

Jeg tror du skal få legge på ganske mange lapper ekstra over 9 før du får en låsekasse fra Hansen med picatinny frest inn i toppen og et varmint fluta løp i «rustfri» utførelse. Så må du i tillegg slite med et dårligere magasinsystem, «gammeldags» ide om trepunktssikring på sluttstykket og McMillan stokk som for lengst er forbigått av omtrent samtlige produsenter av komposittstokker nå om dagen. Custom er ikke dårlig, men du skal jammen få betale for det om du vil ha noe litt mere moderen med virkelig høy kvalitet. Det ender ikke opp med å gi valuta for pengene i mine øyne, men heller noe sært som ikke har annenhånds verdi om du skulle bli misfornøyd med rifla. 

Link to comment
Share on other sites

Det er mye som kan tyde på at det blir en 22-250rem. Jeg kjøper  eventueltløp til Schulzen. Jeg ser at den har veldig skarp snurr. 1:10, så jeg tenker den tåler et rimelig stort spekter av kulevektervekter også. Vi får se. - Kan muligens den snurren i pipa bli for heftig for lette kuler ? - Det blir i en KKC-stokk jeg har en 308win i nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at Sako 90 XS i 223 kommer til å komme med bare en utstøter. Det er sikkert ingen ulempe..

 

Når det gjelder Hansen/Rem700SA i 223 er min erfaring at andre låskasser er bedre "fit". Sako XS 75/85 og sikkert 90 er laget for 223 og akkurat magasin og mating kan nesten ikke gjøres bedre.

 

Jeg er også fan av kaldhamrede piper som man får på Sako/Tikka/Steyr,Blaser++. Det får man nesten aldri med custom. Nå har Lothar Walther også anskaffet hamremaskin men om Hansen tar inn vet jeg ikke. Blanksene bør i så tilfelle være hamret til profil slik at neddreiing ikke er nødvendig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du nevner "valuta for pengene" som et kriterium, og da er det etter min mening vanskelig å komme utenom Howa. 

 

Det dukker jevnlig opp godkjøp på finn. En 22-250 går gjerne for 4-5000+, avhengig av hva som følger med. Antagelig går den godt som den er. Men du har også rom for å kjøpe den stokken du vil, evt bytte løp etc, etter ønske. 

 

Jeg har to Howa- rifler, og de har vært fullstendig uproblematiske, sorgløse og velfungerende rifler. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...