Jump to content

Problemer med Lapua Scenar 167 grain, kontra Sierra Match King 168 grain i kal. 30


Geir Risa

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har et problem med at Lapua scenar kula, gjør at jeg ikke får slått ned sluttstykket på våpenet mitt. Hylselengde er 51,2 mm 308. Og Patronlengde er på 70,7 mm. Da jeg lader med Sierra Match King er det ingen problemer, selv med Patronlengde på 71mm. Jeg ser at Lapua Scenar har en brattere krummning forann på kula, eller Sierra Match King har. Kan dette være problemet? Og kan jeg presse lengden på patron med kule helt ned i 70,5 mm. uten at det betyr noe? Dette da 0,5 mm lavere eller lade ok tilsier. 

Link to comment
Share on other sites

Om du må slå ned hevarma er det noe som ikke stemmer. Er årsaken for lang patron må du sette kula dypere. Om du setter den til 70, 5, 70, eller 69 for den del har ikke det noe å si. Reduser startladninga litt om du lader en kortere patron enn det data sier. Det vanlig(st)e er å finne ut hva som er lengste patron i ditt våpen og så evt. legge seg 0,5-1 mm under det målet. Bruk feks pussestangmetoden (gugle) for å finne patronmål med null friflukt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vil heller tro at du "stuker" hylsa når du setter inn kula. Prøv å justere kule-i-setter dia en gjenge opp.  En omdrenning med gradfjerning i hylsemunning før kuleisetting kan nok også sjekkes ut. Før en lader et parti er det lurt å prøve de første hylsene i kammeret- både før og etter en har satt i kule. Jeg har ladet i 35 år, men den tabben dukker fremdeles opp- rett som det er. 🤨

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med vavlo. For ellers hadde samme problem kommet med Sierra Match King også. Men det gjør det allså ikke. Kulekonen er brattere forrang på kula til scenar. Og da tar den raskere bommene på løpet, eller mat King, som har slankere kon fremme på kula. Kortere lengde vil prøves. Disse er ladet til 780 m/s. Så det går nok bra å ha Patronlengde ned 0,5 mm. 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (1 time siden):

Det vanlig(st)e er å finne ut hva som er lengste patron i ditt våpen og så evt. legge seg 0,5-1 mm under det målet. Bruk feks pussestangmetoden (gugle) for å finne patronmål med null friflukt.

Jeg vil faktisk si at dette bør være et obligatorisk sjekkpunkt ved all hjemmelading, i særdeleshet når man lader med tunge og lange kuler. Alle kammere har ikke nødvendigvis identisk lengde, så å stole blindt på patronlengde oppgitt i ladetabellene kan være risikabelt. Jeg ladet noen patroner i 6,5x55 med Lapua Mega 155 grs (for kaliberet ei lang, tung og butt kule) etter oppgitt lengde fra VihtaVuori, men forsøk på kamring med påfølgende kontrollmåling viste at jeg måtte redusere minst 1 mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...