Geir Risa Posted August 1, 2023 Share Posted August 1, 2023 Hei. Jeg har et problem med at Lapua scenar kula, gjør at jeg ikke får slått ned sluttstykket på våpenet mitt. Hylselengde er 51,2 mm 308. Og Patronlengde er på 70,7 mm. Da jeg lader med Sierra Match King er det ingen problemer, selv med Patronlengde på 71mm. Jeg ser at Lapua Scenar har en brattere krummning forann på kula, eller Sierra Match King har. Kan dette være problemet? Og kan jeg presse lengden på patron med kule helt ned i 70,5 mm. uten at det betyr noe? Dette da 0,5 mm lavere eller lade ok tilsier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted August 1, 2023 Share Posted August 1, 2023 Om du må slå ned hevarma er det noe som ikke stemmer. Er årsaken for lang patron må du sette kula dypere. Om du setter den til 70, 5, 70, eller 69 for den del har ikke det noe å si. Reduser startladninga litt om du lader en kortere patron enn det data sier. Det vanlig(st)e er å finne ut hva som er lengste patron i ditt våpen og så evt. legge seg 0,5-1 mm under det målet. Bruk feks pussestangmetoden (gugle) for å finne patronmål med null friflukt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asterix Posted August 1, 2023 Share Posted August 1, 2023 Vil heller tro at du "stuker" hylsa når du setter inn kula. Prøv å justere kule-i-setter dia en gjenge opp. En omdrenning med gradfjerning i hylsemunning før kuleisetting kan nok også sjekkes ut. Før en lader et parti er det lurt å prøve de første hylsene i kammeret- både før og etter en har satt i kule. Jeg har ladet i 35 år, men den tabben dukker fremdeles opp- rett som det er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geir Risa Posted August 1, 2023 Author Share Posted August 1, 2023 Jeg er enig med vavlo. For ellers hadde samme problem kommet med Sierra Match King også. Men det gjør det allså ikke. Kulekonen er brattere forrang på kula til scenar. Og da tar den raskere bommene på løpet, eller mat King, som har slankere kon fremme på kula. Kortere lengde vil prøves. Disse er ladet til 780 m/s. Så det går nok bra å ha Patronlengde ned 0,5 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sølvrev Posted August 1, 2023 Share Posted August 1, 2023 vavlo skrev (1 time siden): Det vanlig(st)e er å finne ut hva som er lengste patron i ditt våpen og så evt. legge seg 0,5-1 mm under det målet. Bruk feks pussestangmetoden (gugle) for å finne patronmål med null friflukt. Jeg vil faktisk si at dette bør være et obligatorisk sjekkpunkt ved all hjemmelading, i særdeleshet når man lader med tunge og lange kuler. Alle kammere har ikke nødvendigvis identisk lengde, så å stole blindt på patronlengde oppgitt i ladetabellene kan være risikabelt. Jeg ladet noen patroner i 6,5x55 med Lapua Mega 155 grs (for kaliberet ei lang, tung og butt kule) etter oppgitt lengde fra VihtaVuori, men forsøk på kamring med påfølgende kontrollmåling viste at jeg måtte redusere minst 1 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geir Risa Posted August 1, 2023 Author Share Posted August 1, 2023 Ja, her må jeg redusere 1,5 mm. etter det som står i boka. Tikka en jeg hadde tidligere, slukte alt. Nå har jeg Browning x-bolt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts