Jump to content

Fabrikkammo med ekstrem spredning


PalSor

Recommended Posts

Jeg har hatt en følelse av at det er ganske tilfeldig hvor jeg treffer med Fiocci 32 S&W Long skutt på 25 meter med min Pardini HP32, men jeg ble likevel negativt overrasket når jeg testet pistolen i Ransom Rest i dag. Spredningen på 15 skudd med Fiocci var hele 37 cm, ikke rart treffpunktene varier uten at jeg har forstått hvorfor. Sellier & Bellot hadde en spredning på 8,5 cm mens Lapua er klart best med spredning på 3,5 cm. Hjemmeladet ammo med hjemmestøpte kuler hadde en spredning på 14 cm. Er det noen som har erfaring med bruk av Lapua kuler i hjemmeladninger? Blir presisjonen på slike ladninger omtrent som ved kjøp av ferdig Lapua-ammo?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (På 30.7.2023 den 17.50):

Er det noen som har erfaring med bruk av Lapua kuler i hjemmeladninger? Blir presisjonen på slike ladninger omtrent som ved kjøp av ferdig Lapua-ammo?

Litt OT, men....

Jeg husker en artikkel i Vapentidningen med deres faste hjemmelader. Han mente selv at han stort sett ladet bedre ammo (mer presis) enn fabrikkammo. Eneste unntaket var .32S&W long. Den hadde han store problemer med å få like presis som Lapua sin.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Think! skrev (3 timer siden):

Skal enn ha reell info om presisjon så MÅ klubbene investere i Ransom rest.

Helt enig! Og det må brukes "grip insert" som gjør at våpenet sitter skikkelig fast. Ammo som går dårlig i ett våpen kan gå mye bedre i et annet, og omvendt, så ønsker man resultater man kan stole på så må man teste med eget våpen jevnlig etter hvert som man kjøper nye lotter. 

Link to comment
Share on other sites

Hei! 

Skal ikke skryte på meg superlang erfaring innen lading, men jeg har testet uhorvelig mye i ransomrest siste året for å finne noe som går godt. 
Erfaringen min tilsier at .32 er noe bedritent å lade, men ikke umulig :)
Jeg har testet ladninger som fungerer knall i GSP, men sprer som haglskudd i Benellien og Pardinien. 

Ettersom du nevner Pardini, så kanskje du kan prøve deg på noe av dette, og det har fungert svært godt i min Pardini.

H&N sine 100gn kuler, winchester eller federal hetter, 1,6gn med N310 og COL på 24,6mm, Erfaringsmessig, så går Pardini best med så lite krymp som mulig.
H&N sine 83gn kuler, federal hetter, 1,3gn med N310, COL på 24,6mm. Så lite krymp som mulig, bare nok til at den funksjonerer. 
Lapua sine 83gn kuler har jeg ikke lykkes helt med, men den gikk forholdsvis greit med 1,5 N310. 

Hvis du har noe av dette på lageret ditt, så er det mulig du kommer litt lenger. 
Det er fult mulig å oppnå mindre samlinger enn 3,5cm 😃

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaringer som Stimm: H&N 83 gr kuler går bra. Lapua 98 gr kuler går minst like bra, men disse er umulige å få tak i for tiden. Lapua kulene er .313 som jeg tror er optimalt for Pardini. Jeg har forsøkt litt forskjellige mengder med N310 krutt og selv om det selvsagt påvirker farten på kula, har jeg ikke klart å finne noen forskjell på samling, ES, eller standardavvik. Null krymp gir best samling (krymper akkurat nok til at den går lett i gage).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...