Jump to content

Revejakt


Martin Haug

Recommended Posts

Martin Haug skrev (20 minutter siden):

Er det sånn at det blir heil umogleg utenjaktbu? Tenkte sjølv at det ville vere like bra å sitte inntil eit tre med kamuflerte klede

 

 

Sitter du et sted du har god oversikt, si du kan se en km. Så vil du se en haug rever på en km. Mange på 500m, mange på 300m. Noen på 100m, kanskje halvparten av det på 50m, og på 25m, som er haglehold - så vil svært mange rever få "angst", synes at noe er feil, og holde avstand. Du reduserer også vinkelen de kan komme inn fra uten å oppdage deg (selv om du sitter totalt stille), og sannsynligheten for at de værer deg blir voldsomt stor.
Hvis du ikke har jaktet rev, så er det nesten umulig å tenke seg hvor lite som skal til for å støkke en rev på 25-50m hold, spesielt om en er et stykke fra bebyggelse. Ikke sånn at den flykter, men den blir i tvil, og går.

Både åte og lokkjakt er fullt mulig med rifle, men utbyttet per time er ikke stort - man har jo opplevelsene fra alle de man lokket "nesten inn", som ikke ville stå i ro, osv., alle kråkene, og en og annen rovfugl man lokker inn. Men man skyter ikke mye rev, selv med rifle. 

 

Det er jo stor forskjell på revebestandene rundt om kring, og der jeg jakter ville jeg ansett det som helt håpløst å postere etter rev med hagle. Andre steder er det rett så mye rev, og de kan være temmelig freidige. Så alt etter hvor du er kan det være fra "rev overalt" til helt umulig. Men det vil uansett være mye større sjanse for å skyte rev med rifle enn med hagle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei Martin, velkommen som ny jeger!

 

Skøyt min første rev 16 år og 2 mnd gammel for 21 år siden. Ren skjær Flax. Det var første morgen som egen våpeneier, det gjorde jo ikke jaktinteressene akkurat mindre😆. Det var 21 august tidlig en morgen under smyg på duer langs jordekant og elv.

 

Mine «tips» er. FØRST snakk med bøndene i området, å prøv å få deg revejakt i nærområdet, kanskje noen vil ha deg med også? Jaktforeningen?

Jeg er nå bonde selv, så du kan møte både på de egne, sære eller imøtekommende🤣

 

Hvor mye rev som viser seg på åkrene i slåtten kan si noe om bestanden. Spaning med kikkert er derfor en fin aktivitet på vilt året igjennom uten våpen. Jo mer kunnskap om viltet/bestand/trekkruter du tilegner deg jo større sjans for suksess på alt vilt. Det lettet også valget om hvem du bør spørre om jaktterreng. Seeiendom.no kan gi info om grunneier. 
flyfoto kan gi nyttig info.

 

3D kamuflasje som eksempelvis X3M1 løvdress over fleece/ull. Hansker og ansiktsmaske. Joggesko med raggsokk utenpå til smyg/lokk.

 

Musepip og nyslått grasåker. Ungrever er lettere å få på haglehold. Sitt musestille,noen haglesikringer er nok til å skremme reven på langt over 100meter, og våpenet/jeger må ikke beveges fort eller gi gjenskinn i sola. Kamuflasjetape på våpen er ett triks, så lenge du får siktebilde.
 

Bruk ikke for grove hagl eller tunge magnumladninger. Vinterreven krever noe grøvre.

Sjekk skuddbildet gjerne mot ei jaktfeltskive av rev, god trening!

Tren avstandsbedømmelse i hverdagen. 
 

Åtejakt på rev er den jaktformen jeg har bedrevet mest fra 20-30 åren. 

Sesongen starter for meg januar-slutten av mars. Men rigg, forberedelse , og spaning året gjennom. Fôring av åte bør gjøres året gjennom, men får det sjelden til. Bruker hundepellets frem til tæla setter seg i bakken av hensyn til andre. Bør starte fôring i september. Bør være nær eller på en gård med husdyrproduksjon. Ei løe/bryggerhus eller fra låve/fjøs er bedre en ei bu de plassene jeg har/jakter. Men nå er bestanden så lav at de siste årene har jeg nesten lagt opp revejakta dessverre. Det jaktes betydelig med hund i området, og her jeg bor er det dessverre ikke revens E6 forbi. 
 

Så det som er kunsten er å finne revens E6, samt etablere ei velholdt åte på en plass som gir godt skjul for jeger og liten risiko for reven å besøke åtet. Den kunsten kan ta ett liv å mestre. 
 

Skitt jakt!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Først, gratulerer med jegerprøven! 

Og med valget av en veldig spennende og nyttig jaktform.

På mine ca 10 år som "aktiv" revejeger så har jeg hatt reven inne på haglehold 3-4-5 ganger, flest ganger er under lokking, der jeg sitter på kanten av et jorde delvis skjult av gress eller kratt. Den første var en valp i juli, faktisk min aller første rev, skutt med .222 på noen få meters hold, kansje 10.

Den siste nå i vinter, en svær hannrev som kom som et prosjektil inn å angrep den elektroniske lokken jeg hadde stående ikke så veldig langt i fra meg.

 

Et par andre ganger har jeg også fått reven gående forbi meg innenfor haglehold, på elgpost i grålysningen, noe som egentlig er en veldig kul opplevelse.

 

Så det er ikke helt umulig å lykkes med hagle, men det er kansje hakket mer utfordring i forhold til rifle.

Som @vsmeen sier, bruk tid til å spane med kikkert, se etter tegn i terrenget på revetråkk, finn deg noen poster i utkanten av jorder eller åpne sletter, høyspent traseer osv. Gjerne der du sitter litt høyere enn jaktområdet, om så bare en meter eller to. Pass på vindrettning, ikke ha vinden ryggen, da vet alle revene på jordet at du er der😆 Nå på sommeren kan du kansje lokke frem rev når som helst på døgnet, men de fleste mulighetene er etter kl 21-22 på kvelden og frem til morgenkvisten, eller de siste par timene før det blir mørkt på kvelden og grålysningen på morgenen, alt etter om du bor i nord eller sør.

Sitt i ro, vær stille og vent litt lengre enn du egentlig har tålmodighet til. Jeg har flere ganger enn jeg vil innrømme støkket rev når jeg her reist meg opp for å gi meg. Og det er vel noe av det mest frustrerende med jakten, bortsett fra skadeskyting og resultatløst ettersøk...

 

En annen jaktform på rev med hagle er jo jakt med hund, forhør deg litt rundt om det er noen som driver med det, der er jo sjangsen meg hagle veldig mye større. Kansje en lokal jeger og fiskeforening arrangerer fellesjakt eller introjakt på rev?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...