Jump to content

Skyteprøve med lånt våpen


Eirin

Recommended Posts

Hei dere. Kan man ta storviltprøven med et våpen man ikke har papir på? Situasjonen er slik at jeg skal kjøpe en rifle men riflens eier har desverre gått bort før vi kom så langt. Min far har fra før utlånserklæring på den i sitt navn men vi får altså ikke gjort noe med papirene før politiet er ferdig med omregistrering til avdødes ektefelle. Planen er å bruke dette våpenet på jakt i høst når papirmølla er ferdig men det begynner jo å haste med oppskytingen.. 

Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte opp med lånt våpen ja. Men utlånserklæringen må stå på deg. Om din far kan låne den videre når den ikke er hans er jeg usikker på. 

 

Edit: men ringer dere våpenkontoret deres kan de gi svar og kanskje få litt fortgang i prosessen om dere forklarer situasjonen,

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Skyteprøven er kun en dokumentasjon på at du har bestått oppskyting med et våpen. Det er revnende likegyldig hvem våpenet er registrert på eller hvem som eier våpenet. Det er ingen kobling mellom eierskap og oppskyting.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Eirin jeg har nettopp praktisert det som Per-S  er inne på over. Du må registrere våpenet i jegerregisteret/min side. Der er det ingen spørsmål om eierskap. Så dukker våpenet opp i appen og du kan registrere bestått skyteprøve med våpenet som normalt. 
 

Og Ehjem er inne på noe vesentlig. Hvis noen spør om eierskap/utlån på skytebanen (det har jeg aldri opplevd) så er dere uansett innafor om din far er med (se eget ledd om det i våpenloven). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...